Adviseur moet stilstaan bij inlooprisico

section1_page60_article49_1.jpg

Tot medio 1980 was de aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven gebaseerd op een act committed dekking. Dit hield in dat de aansprakelijkheid van de verzekerde was gedekt wanneer de oorzaak van de schade lag binnen de verzekeringsperiode. Hiermee werd een volledig uitlooprisico geboden. Dit systeem werd voor verzekeraars onhoudbaar, omdat er jaren na het beëindigen van de polis nog steeds claims werden ingediend.

Verzekeraars besloten vervolgens om over te stappen op het loss occurance systeem. De aansprakelijkheid van verzekerde was gedekt wanneer de oorzaak van de schade ontstond binnen de verzekeringsperiode. Hiermee werd het uitlooprisico weliswaar beperkt, maar door claims die zich pas jaren later openbaarden, konden verzekeraars nog steeds na het eindigen van de polis worden aangesproken. In de jaren negentig zijn de aansprakelijkheidsverzekeraars daarom overgegaan op claims made dekkingen. Deze dekking houdt in dat de verzekerde tijdens de looptijd van de verzekering door een derde aansprakelijk wordt gesteld voor de door hem geleden schade. Wanneer de schade is ontstaan, is niet meer relevant, want de claims made polis kent geen enkele vorm van uitloopdekking.

Omstandighedendekking

Veel aansprakelijkheidsverzekeraars bieden toch de mogelijkheid om het uitlooprisico (beperkt) mee te verzekeren. Wanneer zich tijdens de looptijd van een verzekering een omstandigheid voordoet die kan leiden tot een aansprakelijkheidsstelling, dan mag hij dit aan de verzekeraar melden. Na deze melding mag hij een beroep doen op zijn verzekering wanneer de claim tegen hem wordt ingediend nadat de verzekering is beëindigd en de verzekeraar heeft aangegeven dat uitlooprisico meeverzekerd kan worden.

Onder ‘omstandigheden’ worden feiten verstaan waarover verzekerde concreet kan meedelen van wie de aanspraak kan worden verwacht, om welk handelen of nalaten het gaat en welke maatregelen de verzekerde heeft genomen om de aanspraak te voorkomen of beperken.

Voorrisico niet meeverzekerd

Naast het uitlooprisico, kennen we ook het zogeheten inlooprisico. Dit inlooprisico wordt ook wel voorrisico genoemd. Het is voor veel verzekeraars gebruikelijk om in de voorwaarden van een claims made polis onder de aanduiding ‘voorrisico’ de volgende bepaling op te nemen: aanspraken of omstandigheden die voortvloeien uit een handelen of nalaten dat heeft plaatsgevonden vóór de ingangsdatum van de verzekering zijn niet verzekerd.

De praktijk leert dat de meeste aansprakelijkheidsverzekeraars bij het aangaan van een nieuwe verzekering het voorrisico niet meeverzekeren. Wanneer de verzekeringsnemer hier bewust voor kiest, is hier natuurlijk niets op tegen. Echter, het komt nog vaak voor dat de verzekeringsnemer over het belang van dit risico niet voldoende is geïnformeerd door zijn verzekeringsadviseur schade zakelijk.

Belangrijke adviestaak

Bij iedere nieuwe aanvraag dient expliciet te worden stilgestaan bij het inlooprisico van de verzekeringsnemer. Goede voorlichting over nut en noodzaak van het meeverzekeren van het inlooprisico, is van essentieel belang. Wat dit onderwerp betreft, is er een belangrijke adviestaak weggelegd voor de verzekeringsadviseur. De verzekeraar heeft daarbij een ondersteunende taak.

Reactie toevoegen

 
Editie
VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

Lindenhaeghe: PE-stuwmeer is een feit, oplossing ligt bij organisaties

Lindenhaeghe: PE-stuwmeer is een feit, oplossing ligt bij organisaties

Lindenhaeghe roept opnieuw organisaties op om een eerdere, interne deadline te stellen en daarmee te voorkomen dat hun medewerkers hun PE-examen uitstellen tot het...