Blijf alert!

Willem Vreeswijk 2017

Iedereen kent de voor-en nadelen van digitalisering. Natuurlijk bieden ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence, fintech, insurtech, blockchain, bitcoin en robotisering ongekende mogelijkheden. Aan de andere kant zijn er zorgen over onze privacy, is 24/7 online niet goed voor onze gezondheid en zijn we bang dat robots onze banen overnemen. Digitalisering is net als een luciferhoutje: je kunt er een romantisch kaarsje mee aansteken, je kunt er ook een hele stad mee platbranden. Pas als je weet wat je wilt, kun je ICT dienstbaar maken aan je doelen. Niet andersom.

In de financiële wereld lijken we onszelf wel eens gek te maken. We maken digitalisering tot een heilig doel en vergeten waarom we in dit vak zitten. Automatisering lijkt alleen nog te worden ingezet ter kostenbesparing, efficiency en het overbodig maken van mensen. De kern van onze dienstverlening is echter simpel: we zijn er voor klanten. We zullen elke dag de vraag moeten beantwoorden hoe we voor onze klanten schade kunnen voorkomen en herstellen, hoe we klanten kunnen bijstaan bij calamiteiten en kunnen helpen hun doelen te bereiken.

Hierbij is persoonlijk advies leidend. Anno 2017 geldt dat meer dan ooit. In een complexer wordende wereld krijgen consumenten en ondernemers steeds meer behoefte aan betrouwbaar onafhankelijk advies. Dat ICT steeds belangrijker wordt in de bedrijfsvoering van financieel advieskantoren, staat buiten kijf. Het is aan de adviseur om ICT ten dienste te laten komen van de klant. Dat kan met een efficiënte online omgeving en administratie, het stimuleren van werkzaamheden van de klant zelf en de inzet van social media. Als digitalisering ervoor zorgt dat de focus steeds meer verschuift van administratie naar klantgerichte, efficiënte dienstverlening, dan is de onafhankelijk financieel adviseur ook in de toekomst een absolute winnaar. Natuurlijk hoeven adviseurs het digitale wiel niet zelf uit te vinden. Integendeel, ze moeten blijven doen waar ze goed in zijn: adviseren. Het is wel zaak partners te zoeken die ook doen waar ze goed in zijn. In dit geval automatisering. Deze special staat boordevol kennis en

‘Het is aan de adviseur om ICT ten dienste te laten komen van klanten’

inspiratie voor adviseurs die geloven in hun eigen metier, maar goed begrijpen dat de wereld snel verandert en daarmee de wereld van hun klanten. In deze special inzichten vanuit Unit4, VKG en Voogd & Voogd, die deze special mede mogelijk maakten, en inspiratie en kennis van experts als Jurjen Oosterbaan Martinius, Peter Hartman en Toon Berendsen. Tevens best practices van collega-adviseurs, zoals Roger Hagen (Rebels in Finance), die ICT juist heeft omarmd om de klant centraal te stellen. Digitalisering maakt het mogelijk om als kantoor alerter, klantbewuster en sneller te zijn dan directe aanbieders en online platforms. Je moet wel weten hoe en met wie. Daar wil deze special u bij van dienst zijn. Blijf alert!

Reactie toevoegen

 
Editie
Zorgpret

Zorgpret

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 6-2023) Het ministerie van Financiën heeft onderzoek laten doen naar de gevolgen van een eventuele verruiming van het adviesbegrip...

VVP-hoofdredacteur in Communicatie Podcast

VVP-hoofdredacteur in Communicatie Podcast

Willem Vreeswijk (hoofdredacteur vakblad VVP en oprichter van de stichting New Financial Forum) was recent te gast in de Communicatie Podcast van Karine van den...

Lindenhaeghe on Tour: Ewald Bary in gesprek met Willem Vreeswijk

Lindenhaeghe on Tour: Ewald Bary in gesprek met Willem Vreeswijk

"Onze sector heeft de macht, de middelen en de ondernemers om de stap naar een betere toekomst een boost te geven. Als we mensen willen verbinden, kunnen wij met...

Boost

Boost

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP 5-2020) “We hebben als financieel adviseurs de neiging om ons werk gewoon te vinden. Maar ondertussen steken we wel elke...

Dé cyberadviseur van Nederland

Dé cyberadviseur van Nederland

(Voorwoord Willem Vreeswijk VVP-special Cyber) Cybercriminaliteit en bedrijfsstilstand worden door ondernemers gezien als belangrijkste ondernemersrisico, zo bleek...

Trots

Trots

Professionele onafhankelijke financieel adviseurs zijn een baken voor consumenten en ondernemers en verdienen een podium. Dat is de boodschap van twee initiatieven...

Goud

Goud

In de dagelijkse hectiek van het adviesvak vergeten we wel eens waar het écht om gaat en dat is oprechte en persoonlijke aandacht voor de klant. Dat is het...

Kom maar op!

Kom maar op!

(door Willem Vreeswijk, hoofdredacteur VVP) Zo aan de vooravond van een nieuw jaar kan met recht gesteld worden dat heel veel in beweging is, maar dat we er ook...

Het onafhankelijk adviesvak is relevanter dan ooit

Het onafhankelijk adviesvak is relevanter dan ooit

“De wereld ziet er compleet anders uit dan 25 jaar geleden en tegelijkertijd is het wezenlijke van het adviesvak niet veranderd”, aldus Willem Vreeswijk....

Gewoon... doen!

Gewoon... doen!

Anno 2019 is de vraag niet langer relevant waarom je een bedrijf hebt opgericht en waarom je onderneemt, maar gaat het om het ‘wat’. Wat doe je precies...