Blijf alert!

Willem Vreeswijk 2017

Iedereen kent de voor-en nadelen van digitalisering. Natuurlijk bieden ontwikkelingen op het gebied van artificial intelligence, fintech, insurtech, blockchain, bitcoin en robotisering ongekende mogelijkheden. Aan de andere kant zijn er zorgen over onze privacy, is 24/7 online niet goed voor onze gezondheid en zijn we bang dat robots onze banen overnemen. Digitalisering is net als een luciferhoutje: je kunt er een romantisch kaarsje mee aansteken, je kunt er ook een hele stad mee platbranden. Pas als je weet wat je wilt, kun je ICT dienstbaar maken aan je doelen. Niet andersom.

In de financiële wereld lijken we onszelf wel eens gek te maken. We maken digitalisering tot een heilig doel en vergeten waarom we in dit vak zitten. Automatisering lijkt alleen nog te worden ingezet ter kostenbesparing, efficiency en het overbodig maken van mensen. De kern van onze dienstverlening is echter simpel: we zijn er voor klanten. We zullen elke dag de vraag moeten beantwoorden hoe we voor onze klanten schade kunnen voorkomen en herstellen, hoe we klanten kunnen bijstaan bij calamiteiten en kunnen helpen hun doelen te bereiken.

Hierbij is persoonlijk advies leidend. Anno 2017 geldt dat meer dan ooit. In een complexer wordende wereld krijgen consumenten en ondernemers steeds meer behoefte aan betrouwbaar onafhankelijk advies. Dat ICT steeds belangrijker wordt in de bedrijfsvoering van financieel advieskantoren, staat buiten kijf. Het is aan de adviseur om ICT ten dienste te laten komen van de klant. Dat kan met een efficiënte online omgeving en administratie, het stimuleren van werkzaamheden van de klant zelf en de inzet van social media. Als digitalisering ervoor zorgt dat de focus steeds meer verschuift van administratie naar klantgerichte, efficiënte dienstverlening, dan is de onafhankelijk financieel adviseur ook in de toekomst een absolute winnaar. Natuurlijk hoeven adviseurs het digitale wiel niet zelf uit te vinden. Integendeel, ze moeten blijven doen waar ze goed in zijn: adviseren. Het is wel zaak partners te zoeken die ook doen waar ze goed in zijn. In dit geval automatisering. Deze special staat boordevol kennis en

‘Het is aan de adviseur om ICT ten dienste te laten komen van klanten’

inspiratie voor adviseurs die geloven in hun eigen metier, maar goed begrijpen dat de wereld snel verandert en daarmee de wereld van hun klanten. In deze special inzichten vanuit Unit4, VKG en Voogd & Voogd, die deze special mede mogelijk maakten, en inspiratie en kennis van experts als Jurjen Oosterbaan Martinius, Peter Hartman en Toon Berendsen. Tevens best practices van collega-adviseurs, zoals Roger Hagen (Rebels in Finance), die ICT juist heeft omarmd om de klant centraal te stellen. Digitalisering maakt het mogelijk om als kantoor alerter, klantbewuster en sneller te zijn dan directe aanbieders en online platforms. Je moet wel weten hoe en met wie. Daar wil deze special u bij van dienst zijn. Blijf alert!

Reactie toevoegen

 
Editie
Help VVP-hoofdredacteur Vreeswijk ALS de wereld uit te trappen

Help VVP-hoofdredacteur Vreeswijk ALS de wereld uit te trappen

Op woensdag 29 mei 2019 vindt de achtste editie plaats van de Tour du ALS. Onder het motto 'Samen trappen we ALS de wereld uit!' fietsen, wandelen of rennen ruim...

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

De betrokkenheid van de sector bij de vakpers is groot. Dat bleek maar weer eens bij de officiële hergeboorte van uw vakblad, na de overname door hoofdredacteur...

VVP op volle kracht vooruit

VVP op volle kracht vooruit

Per 1 januari 2019 gaat VVP zelfstandig verder. Het VVP-team heeft er ongelooflijk veel zin. Ook de komende jaren willen we met vakkennis, praktijkinformatie, scherpe...

Willem Vreeswijk neemt VVP over van Vakbladen.com

Willem Vreeswijk neemt VVP over van Vakbladen.com

Hoofdredacteur Willem Vreeswijk neemt per 1 januari a.s. vakblad VVP en aanverwante uitgaven over van  uitgeverij Vakbladen.com te Den Haag. Hij gaat VVP zelfstandig...

Vriendendienst

Vriendendienst

Een mens kan zich vaak bedonderd voelen. Trouwe klanten worden nog zelden in het zonnetje gezet. Bedrijven als Bol.com of Nespresso begrijpen dit vaak wel. Als je...

Invloed

Invloed

Je gaat het pas zien als je het doorhebt, is een typische Cruijffiaanse wijsheid. En hoe waar dat is, bleek maar weer eens uit de expeditie die topmensen uit de...

Perspectief

Perspectief

De beloning van topmensen heeft tien jaar na het uitbreken van de kredietcrisis veel losgemaakt. De emoties zijn weer hoog opgelopen en worden vaak botgevierd op...

Menselijk

Menselijk

Beschamend, zo noemde Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO het feit dat Kifid Direktbank in het gelijk stelde en niet de klant (uitspraak 2017-751). Wat was...

Dank je, Fred

Dank je, Fred

Vanuit het gedachtegoed van het New Financial Forum zou Willem Vreeswijk, oprichter van het forum en hoofdredacteur VVP, graag een debat willen organiseren over...

Inschrijving Learning Journey Transsylvanië van start

Inschrijving Learning Journey Transsylvanië van start

"Transsylvanië kan ons zo veel leren… Het is de laatste uithoek van Europa waar nog echte duurzaamheid bestaat”, aldus Prins Charles, die...