De complexe impact van vereenvoudiging

Marco Pettinga

De citaten van ondernemers over het wel of niet afsluiten van een aov zijn al jaren gelijk. De één twijfelt, de ander heeft ‘m niet, weer een ander wel en wéér een ander staat op het punt om stampvoetend de directiekamer van de verzekeraar te betreden. En toch zit het de meeste ondernemers niet lekker om bij arbeidsongeschiktheid helemaal niets geregeld te hebben. Ze zoeken alternatieven. Alternatieven die de ondernemers anders naar verzekeringen laten kijken.

Een nog altijd groeiend aantal sluit zich bijvoorbeeld aan bij een Broodfonds. Ze hebben zo toch íets geregeld bij ziekte of ongeval. Een voorziening die bovendien is omgeven door positieve sentimenten zoals makkelijk, vertrouwen, netwerk en eerlijk. Sentimenten die haaks staan op die over de verzekeringsbranche.

En deelnemen aan een Broodfonds kost minder dan de ‘adviesdrempel’ bij een adviseur. De adviesdrempel die door het negatieve AOV-sentiment wel een muur lijkt geworden. Met achter die muur een adviseur met allerlei moeilijke AOV’s op het schap. Zo’n AOV waarvan de directe bijdrage aan de onderneming en de noodzaak op korte termijn niet concreet genoeg zijn. Krijg als adviseur je advies dan maar eens aan de man.

“Nee, zo’n AOV-advies is alleen maar een kostenpost met veel geregel voor een veel te dure verzekering met allemaal kleine lettertjes. Ondanks dat je weet dat je eigenlijk wel iets moet regelen. Maar waarom überhaupt betalen voor advies? Om de bevestiging te krijgen dat die AOV zo duur is? Of dat ie toch wel betaalbaar blijkt te zijn, maar dat de verzekeraar je nog wel moet accepteren? En dan zeker geen uitkering krijgen als ik ziek ben? Ammehoela! Ik heb al mijn Broodfondsrekening, waarvan ik weet wat het kost en oplevert. En waarschijnlijk blijven mijn ingelegde euro’s ook nog eens van mijzelf! Nee, laat die adviseur mij eerst maar eens gratis vertellen wat zo’n AOV kost. Gewoon zonder de diepte in te gaan. Want als het Broodfonds zo eenvoudig werkt, waarom zit zo’n AOV dan zo allemachtig ingewikkeld in elkaar?”

De eenvoud en populariteit van het Broodfonds draagt bij aan een andere kijk op het afdekken van risico’s. Dit heeft gevolgen voor verzekeraars en dus ook voor adviseurs. Bovendien weet de ondernemer waar hij aan toe is. Hij weet wat het kost, waar z’n inleg blijft, dat er na twee jaar sowieso geen uitkering meer is en dat de uitkering nooit meer is dan 30.000 euro per jaar. Wat daarna komt of nodig is, weet hij niet. Maar hij kan in ieder geval wel onduidelijkheid en onzekerheid verwachten. Lekker complex!

Ondernemers die íets hebben geregeld weten dus dat zo’n Broodfonds voor de korte termijn is. Maar nu adviseur, nu ben jij aan zet. Het is en wordt steeds meer jouw taak achter je advieskostenmuur vandaan te komen. In het zicht van de klant. De klant die niet blind is voor jou, maar verblind door negatief sentiment. Terecht of onterecht. Jouw advies moet naar de ondernemer gebrácht worden. Laagdrempelig en eenvoudig.

Neem dus het initiatief en leg contact met een lokaal Broodfonds. Twintig tot vijftig potentiële klanten! Informeer de deelnemers door voor ieder individu (beroep + leeftijd) premieberekeningen te maken die aansluiten op het Broodfonds. Benoem de uitkeringsbeperkingen en voor welke prijs die zijn op te vangen. Beïnvloed het negatieve prijssentiment, zodat jouw advieskostenmuur kan worden afgebroken.

‘Het is en wordt steeds meer jouw taak achter je advieskostenmuur vandaan te komen’

Je persoonlijke advies komt later. Je collega-ondernemer komt anders niet bij jou over de drempel. En dat ondernemers nauwelijks advies inwinnen, is niet alleen je eigen schuld. Jouw dienst is verstopt achter je verplichte advieskosten. Met ook nog eens de AOV op het schap die lijkt te zijn gepromoveerd van impactvol tot complex product.

Wanneer wordt het toch weer eenvoudig…

Reactie toevoegen

 
Editie
Debat in Tweede Kamer over OCTAS-rapport verplaatst naar 14 mei

Debat in Tweede Kamer over OCTAS-rapport verplaatst naar 14 mei

Het debat in de Tweede Kamer over het eind februari verschenen OCTAS-rapport is verplaatst naar 14 mei (13.00 uur - 17.00 uur).  Dit vanwege een samenloop op...

UWV verwacht toename werkgeversbezwaren door ‘Praktisch beoordelen’

UWV verwacht toename werkgeversbezwaren door ‘Praktisch beoordelen’

UWV verwacht als gevolg van ‘Praktisch beoordelen’ vooral een toename van werkgeversbezwaren. Aldus minister Van Gennip in antwoord op vragen vanuit...

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

De spaarrentes in Nederland zijn weer terug op het niveau van tien jaar geleden, blijkt uit onderzoek door MoneyView. Op 1 maart was het gemiddelde rentetarief 2,5...

NN: "Advies Octas biedt opties voor oplossen hardheden WIA"

NN: "Advies Octas biedt opties voor oplossen hardheden WIA"

Nationale-Nederlanden is positief dat het rapport van OCTAS aandacht heeft voor de noodzaak van preventie en draagt graag hiervoor mogelijke praktische oplossingsrichtingen...

Kabinet: OCTAS-varianten vragen om nadere uitwerking

Kabinet: OCTAS-varianten vragen om nadere uitwerking

Er is bij de OCTAS-varianten "bijna altijd sprake van dilemma’s of compromissen. Bovendien zijn de dilemma’s en compromissen nog niet in omvang (financieel...

Wet Meer zekerheid flexwerkers naar Raad van State

Wet Meer zekerheid flexwerkers naar Raad van State

Minister Van Gennip stuurt het wetsvoorstel Meer zekerheid flexwerkers naar de Raad van State voor advies. Het wetsvoorstel bevat verschillende maatregelen om flexibele...

"Afzien van extra verhoging wettelijk minimumloon per 1 juli"

"Afzien van extra verhoging wettelijk minimumloon per 1 juli"

Zet een streep door de voorgenomen extra verhoging van het wettelijk minimumloon per 1 juli aanstaande. Die oproep doen VNO-NCW en MKB-Nederland in een brief aan...

Variant: Basis voor werkenden

Variant: Basis voor werkenden

In deze OCTAS-variant ligt de nadruk op één gelijke regeling voor alle werkenden: werknemers en zelfstandigen. OCTAS: “Eén stelsel voor...

Variant: Werk staat voorop

Variant: Werk staat voorop

De tweede variant die OCTAS in haar rapport presenteert, is: Werk staat voorop. De commissie: “In deze variant draaien we de huidige werkwijze om: eerst reintegratie...

Variant: Huidig stelsel beter

Variant: Huidig stelsel beter

De eerste variant die OCTAS in haar rapport presenteert, is: Huidig stelsel beter. In deze variant ligt de nadruk op het vereenvoudigen van het huidige stelsel en...