De menselijke maat

Milko Perdijk 2017

Welke rol speelt business support in het advieskantoor? VVP vraagt het een aantal financieel adviseurs. Milko Perdijk (Perdijk Advies, Reeuwijk) zegt al jaren op zoek te zijn naar het perfecte systeem dat toekomstige taken automatiseert. Met behoud van de human touch, want juist dat persoonlijke is de kracht van het financieel advieskantoor.

Perdijk: “Als ik vandaag een nieuwe autoverzekering sluit, zou ik willen dat het systeem over drie jaar een melding geeft: de auto van meneer Jansen is drie jaar oud, bel hem om te overleggen of de verzekering van allrisk naar Beperkt Casco kan worden omgezet. Er zijn veel taken die zo kunnen worden geautomatiseerd. Alleen heb ik het systeem nog niet kunnen vinden dat werkelijk voldoet. Ik zou ook willen dat het systeem aan de hand van maatmensen en hun verzekeringen automatisch inventariseert welke polissen mijn klanten niet hebben, terwijl ze wel bij hun profiel passen. Met die rapportage kunnen wij weer naar de klant.

“Wij hebben meegedaan aan een pilot met Klik & Advies van Voogd & Voogd. Positief is dat Voogd & Voogd nadrukkelijk adviseurs betrekt bij de ontwikkeling. Ook gaat het platform uit van het klantprofiel. Maar ik weet nog niet of Klik & Advies helemaal gaat brengen wat ik wil Tools moeten mij helpen om het best passende advies te geven. Op de zakelijke markt vindt iedereen het heel normaal dat eerst de risico’s goed worden geanalyseerd en dan pas wordt gekeken naar oplossingen. Op de markt voor particulieren zou dat niet anders moeten zijn, maar hier zijn de tools toch vaak nog productiegedreven.”

Bakens verzetten

Perdijk besloot acht jaar geleden om een aantal basale zaken te outsourcen bij VKG. Daarnaast werkt het kantoor met Voogd & Voogd. Bij hypotheken – de voornaamste omzetbron – zijn de service providers FlexFront en Finsys. Toch plaatst het kantoor 70 procent van de hypotheken rechtstreeks. “Ons belang om rechtstreeks met de acceptanten bij de aanbieders te kunnen overleggen, is enorm. Negen op de tien hypotheken zijn rechttoe, rechtaan. Bij de overige tien procent geldt dat je veel kunt bereiken als je op hoog niveau meteen kunt schakelen. Bij hypotheken zouden wij zonder service provider kunnen werken. Maar de samenwerking geeft ons toegang tot een aantal partijen waar we moeilijk een aanstelling krijgen of niet zo vaak zaken mee doen. En FlexFront werkt op dagbasis. Bij aanbieders wacht ik soms drie weken. De medewerkers van FlexFront zijn ook heel toegankelijk. De menselijke maat wordt er ook niet vergeten, dat spreekt mij aan.

“Verder gaat het vooral om de efficiencywinst. Vroeger werden we knettergek van alle brieven en accountmanagers van verzekeraars. Nu is het simpel. We kunnen makkelijk producten vergelijken, combinaties maken en de bemiddeling doen. Service providers staan voor de uitdaging de bakens te verzetten. Bij hypotheken bestaat een deel van het werk uit het innemen van stukken die wij verzamelen. Maar digitalisering roept de vraag op wat dit nog toevoegt; klanten kunnen documenten ook rechtstreeks uploaden naar de geldverstrekker. Of gegevens worden opgehaald uit databases.

“Ik merk dat service providers heel graag ook onze backoffice willen uitvoeren. Maar daar gaan wij niet in mee. Als een klant onwijs enthousiast is – en hij geeft ons een goede beoordeling op Advieskeuze.nl – dan komt dat door het advies én de afwikkeling door mijn collega’s hier op kantoor. Zij zorgen voor die goede klantbeleving. Dat zal ik nooit in de handen leggen van een externe partij.”

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Geen negen-tot-vijf-mentaliteit

Geen negen-tot-vijf-mentaliteit

"Anno 2017 kun je niet meer zeggen dat je alleen op werkdagen van negen tot vijf bereikbaar bent. Als jij bereid bent om met je klant ’s avonds om tien uur...

Provisieverbod   niet terugdraaien, ook geen   beetje

Provisieverbod niet terugdraaien, ook geen beetje

Het provisieverbod is een grote sprong voorwaarts gebleken in de kwaliteit van financiële adviezen. “Draai het dus vooral niet terug, ook niet een beetje”,...

Provisieverbod  zorgt voor beter  rendement

Provisieverbod zorgt voor beter rendement

Milko Perdijk (Perdijk Advies, Reeuwijk) hoor je niet klagen over de effecten van het provisieverbod. Sinds de invoering van het verbod is het rendement van zijn...