Zeven vragen aan... Dennis Jansen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Mijn rol als financieel adviseur en directeur van Koopwoning Service Financieel in Huissen kun je vergelijken met die van een ‘financiële huisarts’. Het is mooi om een centrale rol te kunnen vervullen bij belangrijke beslissingsmomenten in het leven van je klanten.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Als wij een financiële of praktische oplossing hebben kunnen verzorgen voor een klant van ons kantoor die van tevoren dacht dat het niet mogelijk zou zijn, is er wat mij betreft sprake van een dag waar ik met voldoening op kan terugkijken.

section1_page14_article13_1.jpg

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven? En welke tip aan verzekeraars?

De adviessector zou ik willen oproepen om de nieuwe technologische mogelijkheden daadwerkelijk te omarmen. Beschouw de technologie als een prachtig gereedschap. Hierdoor krijgt ons adviesvak pas echt een status! Daarnaast zou de sector er voor moeten zorgen dat er nieuwe aanwas van adviseurs plaatsvindt. Mijn tip aan collega-kantoren: neem jonge mensen aan en leidt ze zelf op!

Een tip die ik verzekeraars zou willen meegeven: beloof niet te veel in de polisvoorwaarden waarvan achteraf blijkt dat je dit financieel niet waar kan maken. En nog een advies voor verzekeraars: hanteer een reëel be loningsbeleid binnen de organisatie.

4. Wat is de grootse verandering waar adviseurs mee te maken krijgen? Graag toelichten

Verdere automatisering en robotisering ligt nog in het verschiet. Als adviesbranche zullen wij dit in een zo vroeg mogelijk stadium moeten inzien en oppakken. Een van de gevolgen van verdere automatisering is dat we met hetzelfde aantal mensen en uren meer klanten kunnen helpen. Hoe meer keuzes er zijn van de kant van internetaanbieders des te meer vraag zal er zijn naar advies en begeleiding.

5. Hoe ziet volgens jou het adviesvak er over vijf jaar uit? Graag toelichten.

Ik zie onze rol als de adviseur die in elke levensfase van een klant met raad en daad aanwezig is. De klant zal zijn informatie veel meer van tevoren vergaren en graag met de financieel adviseur overleggen welke keuze hij of zij het beste kan maken. Gun het je klant dat het hem of haar goed gaat.

‘Als je zelf veel hebt meegemaakt in je leven, ben je een volwaardiger gesprekspartner’

6. Welke adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Ons kantoor segmenteert op de startersmarkt voor woning aankoop tot aan de seniorenmarkt. Hierdoor hebben wij ook regelmatig te maken met het naderen van het einde van het leven. Wij hebben dan gesprekken met klanten over de periode na het overlijden van een geliefde, we bespreken hoe het één en ander geregeld kan worden zodat de partner en de kinderen weten waar ze aan toe zijn.

Zo hebben wij in dit verband bij een melding van overlijden van een klant de gewoonte om meteen contact op te nemen met de nabestaanden om te vragen of we ergens mee kunnen helpen. Vaak geven wij dan even kort de financiële situatie weer en zeggen dan toe een aantal dagen na de uitvaart een afspraak te plannen om de financiële zaken te bespreken en eventueel te helpen bij het afhandelen van de nalatenschap.

We krijgen dan ook nog wel eens een uitnodiging voor de uitvaartplechtigheid. Zo stond ik een keer achteraan in de rij voor de condoleance. Opeens zag de weduwe mij en liep direct op me af met de opmerking: “Dat ene telefoontje van jou heeft zoveel rust gebracht deze week...”

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Door de jaren heen heb ik geleerd dat als je zelf veel hebt meegemaakt in je leven, je een volwaardiger gesprekpartner bent. Zo heb ik ook geleerd dat bezit met ‘zorgen’ gepaard gaat. Je wil natuurlijk wel wat vermogen opbouwen in je leven, maar te veel geeft alleen maar zorgen. Tegen mijn medewerkers zeg ik weleens gekscherend: “Het is fijn dat onze klanten zoveel bezitten, daardoor hebben wij dit werk en zij de zorgen.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Zeven vragen aan... Wim Rietveld

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Als Erkend Hypothecair Planner ben je elke dag bezig met een heel belangrijk onderdeel in het leven van...

Local  hero... Dennis den Blanken

Local hero... Dennis den Blanken

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het gaat Milko Perdijk (Perdijk Advies, reeuwijk) voor de wind. De focus op hypotheekadvies, pensioen en financiële planning pakt goed uit, het provisieverbod...

We maken ons graag kleiner dan we zijn

We maken ons graag kleiner dan we zijn

Hoe het komt dat financieel adviseurs zo’n slecht imago hebben? “we vergelijken onszelf niet met tweedehands autoverkopers, maar zo wordt de gemiddelde...

Gebruik zorgplicht  om betere adviseur  te worden

Gebruik zorgplicht om betere adviseur te worden

Jolanda Bron: ‘Innoveer proactief.’ “Zie zorgplicht niet als een last, maar als een mogelijkheid om je adviezen en dienstverlening te verbeteren.”...

Samenleving kan niet zonder financieel adviseur

Samenleving kan niet zonder financieel adviseur

‘Aanbieders willen ons doen geloven dat klant om verandering vraagt’ Henk Mulderij jr, directeur en mede-eigenaar van Henk Mulderij Financieel...

Www.financieelgezondewerknemers.nl kans voor adviseur?

Www.financieelgezondewerknemers.nl kans voor adviseur?

"Mooie kans voor tussenpersonen. Zonde dat men niet verwijst naar rol fin adviseurs. Iets met imago en vertrouwen?" Dat vraagt consultant Fred de Jong...

Local  hero... Bart van der Sterren

Local hero... Bart van der Sterren

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Zeven vragen aan... Frank Kok

Zeven vragen aan... Frank Kok

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Wat mij drijft is het dagelijks bezig zijn met de mix van de vakinhoudelijke aspecten, de persoonlijke...

Ondernemen is een  voetbalwedstrijd  spelen

Ondernemen is een voetbalwedstrijd spelen

“We hebben een prachtig vak. Helaas maken we dit als adviessector zelden duidelijk aan jongere generaties. Jongeren weten vaak niet eens van ons bestaan...