Zeven vragen aan... Dennis Jansen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Mijn rol als financieel adviseur en directeur van Koopwoning Service Financieel in Huissen kun je vergelijken met die van een ‘financiële huisarts’. Het is mooi om een centrale rol te kunnen vervullen bij belangrijke beslissingsmomenten in het leven van je klanten.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Als wij een financiële of praktische oplossing hebben kunnen verzorgen voor een klant van ons kantoor die van tevoren dacht dat het niet mogelijk zou zijn, is er wat mij betreft sprake van een dag waar ik met voldoening op kan terugkijken.

section1_page14_article13_1.jpg

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven? En welke tip aan verzekeraars?

De adviessector zou ik willen oproepen om de nieuwe technologische mogelijkheden daadwerkelijk te omarmen. Beschouw de technologie als een prachtig gereedschap. Hierdoor krijgt ons adviesvak pas echt een status! Daarnaast zou de sector er voor moeten zorgen dat er nieuwe aanwas van adviseurs plaatsvindt. Mijn tip aan collega-kantoren: neem jonge mensen aan en leidt ze zelf op!

Een tip die ik verzekeraars zou willen meegeven: beloof niet te veel in de polisvoorwaarden waarvan achteraf blijkt dat je dit financieel niet waar kan maken. En nog een advies voor verzekeraars: hanteer een reëel be loningsbeleid binnen de organisatie.

4. Wat is de grootse verandering waar adviseurs mee te maken krijgen? Graag toelichten

Verdere automatisering en robotisering ligt nog in het verschiet. Als adviesbranche zullen wij dit in een zo vroeg mogelijk stadium moeten inzien en oppakken. Een van de gevolgen van verdere automatisering is dat we met hetzelfde aantal mensen en uren meer klanten kunnen helpen. Hoe meer keuzes er zijn van de kant van internetaanbieders des te meer vraag zal er zijn naar advies en begeleiding.

5. Hoe ziet volgens jou het adviesvak er over vijf jaar uit? Graag toelichten.

Ik zie onze rol als de adviseur die in elke levensfase van een klant met raad en daad aanwezig is. De klant zal zijn informatie veel meer van tevoren vergaren en graag met de financieel adviseur overleggen welke keuze hij of zij het beste kan maken. Gun het je klant dat het hem of haar goed gaat.

‘Als je zelf veel hebt meegemaakt in je leven, ben je een volwaardiger gesprekspartner’

6. Welke adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Ons kantoor segmenteert op de startersmarkt voor woning aankoop tot aan de seniorenmarkt. Hierdoor hebben wij ook regelmatig te maken met het naderen van het einde van het leven. Wij hebben dan gesprekken met klanten over de periode na het overlijden van een geliefde, we bespreken hoe het één en ander geregeld kan worden zodat de partner en de kinderen weten waar ze aan toe zijn.

Zo hebben wij in dit verband bij een melding van overlijden van een klant de gewoonte om meteen contact op te nemen met de nabestaanden om te vragen of we ergens mee kunnen helpen. Vaak geven wij dan even kort de financiële situatie weer en zeggen dan toe een aantal dagen na de uitvaart een afspraak te plannen om de financiële zaken te bespreken en eventueel te helpen bij het afhandelen van de nalatenschap.

We krijgen dan ook nog wel eens een uitnodiging voor de uitvaartplechtigheid. Zo stond ik een keer achteraan in de rij voor de condoleance. Opeens zag de weduwe mij en liep direct op me af met de opmerking: “Dat ene telefoontje van jou heeft zoveel rust gebracht deze week...”

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Door de jaren heen heb ik geleerd dat als je zelf veel hebt meegemaakt in je leven, je een volwaardiger gesprekpartner bent. Zo heb ik ook geleerd dat bezit met ‘zorgen’ gepaard gaat. Je wil natuurlijk wel wat vermogen opbouwen in je leven, maar te veel geeft alleen maar zorgen. Tegen mijn medewerkers zeg ik weleens gekscherend: “Het is fijn dat onze klanten zoveel bezitten, daardoor hebben wij dit werk en zij de zorgen.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Het vuur van... Dennis Ruiter

Het vuur van... Dennis Ruiter

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...

Zeven vragen aan... Roger van der Linden

Zeven vragen aan... Roger van der Linden

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Klanten nemen (financiële) beslissingen vaak op basis van de verkeerde argumenten. Het vinden van...

Aanbieders kiezen hun eigen weg

Aanbieders kiezen hun eigen weg

Hans van der Linden: ‘In geval van analyse en advies is een vertrouwenspersoon onontbeerlijk.’ “Ruim dertig jaar ben ik actief in het adviesvak...

Klanten en regels

Klanten en regels

Wetenschap en markt vormen een mooie combinatie, betoogt Peter Risseeuw (Periscoop Onderzoek & Advies). Kijk bijvoorbeeld eens naar wat het provisieverbod doet met...

Zeven vragen aan... Hans van Haaren

Zeven vragen aan... Hans van Haaren

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Van huis uit heb ik geleerd zowel voor de dag van vandaag, als voor de dag van morgen te zorgen. Dat heb...

Adviseur verzuimde polissen stop te zetten

Adviseur verzuimde polissen stop te zetten

Een financieel adviseur moet de klagende klant 1.500 euro aan teveel betaalde orv-premies vergoeden, omdat hij verzuimde de betreffende polissen te beëindigen....

"Ook hypotheek met adviseur kan stuk goedkoper"

"Ook hypotheek met adviseur kan stuk goedkoper"

Met IkHypotheekZo.nl lanceert Finsys een tussenvorm waarbij hypotheekklanten advies kunnen krijgen maar kosten kunnen besparen door een aantal zaken zelf te regelen....

"Niet iedere adviseur heeft zin in hypotheek voor zzp'er"

"Niet iedere adviseur heeft zin in hypotheek voor zzp'er"

 Niet elke adviseur is bereid de tijd te nemen een hypotheek voor een zzp'er te verzorgen. Dat stelt hypotheekadviseur Niels Eriks (Eriks hypotheken & personal...

Erkend financieel Adviseur 'kansberoep'

Erkend financieel Adviseur 'kansberoep'

Toch nog een beetje positief overheidsnieuws richting financieel adviseurs: het UWV ziet de Erkend Financieel Adviseur als kansberoep. Nibe-SVV wijst momenteel op...

Adviseur niet gehouden zelfstandig polissen klant op te zeggen

Adviseur niet gehouden zelfstandig polissen klant op te zeggen

Het behoort, behoudens concrete afwijkende afspraken met zijn opdrachtgever, niet tot de taak van de tussenpersoon om zelfstandig verzekeringen van een cliënt,...