Fatsoenlijke matennaaiers

‘Nederland’ is zich sinds een jaar of tien meer bewust van het feit dat je een andere partij aansprakelijk kunt stellen voor leed dat je is aangedaan. Die bewustwording heeft sinds 2006 een vlucht genomen door de introductie van het nieuwe zorgstelsel.

Sinds de zorgverzekering gecombineerd kan worden met allerlei aanvullende vergoedingen, weet Nederland wat verzekeren is: uitzoeken welke zorg (lees: schade) je verwacht en op basis daarvan een product uitkiezen. Zo meten we ons in december een nieuwe bril aan omdat de maximum vergoeding nog niet is benut. We pluizen uit hoe we die dure beugels van de kinderen vergoed kunnen krijgen. En wat te denken van dat kostbare hoortoestel? Nodig aan vervanging toe volgens mijn audicien. Hoewel de huidige eigenlijk nog wel even mee kan, kost het mij niets extra als ik het toestel dit jaar nog vervang. Ideaal!

Het afgelopen decennium zijn de polisvoorwaarden van allerlei verzekeringen uitgebreid. Dekkingen voor schade aan elektronica in huis, spullen onderweg en in voertuigen zijn (deels) verzekerd. Wel zo prettig voor de consument. De consument die zijn verzekeraar beleeft als een goede vriend. In de jaarlijkse zoektochten naar een zorgverzekering heeft diezelfde consument bovendien een goede leermeester gehad om de riant aangepaste polisvoorwaarden optimaal te benutten. Handig zo’n ‘vriend’ die er (financieel) voor je is als het even tegen zit. Je mag natuurlijk wat verwachten voor al die euro’s die je maandelijks aan hem betaalt.

Dat we ondertussen met z’n allen het huidige systeem van verzekeren om zeep helpen, lijkt ons niet te deren. Laat staan dat wat wij doen, aansluit bij onze fatsoens-normen. Hoewel die normen steeds meer op gelijke voet lijken te staan met het saamhorigheidsgevoel in ons landje. Tegelijkertijd klagen we graag over verzekeraars als de vergoeding voor die dure behandeling of kostbare zonnebril een paar jaren later ineens is beperkt. En dat terwijl uit recent onderzoek in opdracht van Omniplan is gebleken dat een groot deel van de Nederlanders nauwelijks weet waarvoor ze verzekerd zijn.

Toch verandert de ‘vriend’ plots in een ‘matennaaier’ omdat voor een minder ruime vergoeding net zoveel betaald moet worden. Vervolgens spuien we ons ongenoegen over deze onterechte aanpassing. Stelletje matennaaiers!

Over enkele jaren zien we in het geheel geen tierelantijntjes meer in de polisvoorwaarden van welke verzekering dan ook. Eenvoudigweg omdat het niet meer haalbaar is. Tegen die tijd begrijpt ‘Nederland’ steeds beter dat je niet zomaar alles kunt of moet willen claimen. De positieve keerzijde van de huidige zorgverzekering: eindelijk fatsoenlijk verzekeren. Maar onze eigen verzekeraars blijven matennaaiers. Dat is nu eenmaal hoe we het anno nu beleven en hoe wij het op onze

printplaten bewaren. Gelukkig heeft ‘de ander’ nog wel altijd een topverzekeraar. Want is bij onze eigen vriend niets te plukken, dan plukken we gewoon de aansprakelijkheidsvriend van de ander.

‘Uiteindelijk begrijpt Nederland steeds beter dat je niet zomaar alles kunt of moet willen claimen’

Wordt de schade toch nog vergoed! Oog om oog, tand om tand! De één blij (geen financieel verlies), de ander blij (gelukkig goed geregeld). En de matennaaiers? Die denken ondertussen na hoe ze de matennaaiers kunnen blijven verzekeren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

De spaarrentes in Nederland zijn weer terug op het niveau van tien jaar geleden, blijkt uit onderzoek door MoneyView. Op 1 maart was het gemiddelde rentetarief 2,5...

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView constateert grote verschillen in de voorwaarden verhogings- en verlagingsrecht AOV. Het onderzoeksbureau bij de publicatie van zijn nieuwe Special Item...

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView heeft ook de hypotheken van Handelsbanken opgenomen in haar database. Het productoverzicht voor de particuliere markt is hiermee compleet, met van elke...

Gemiddeld orv-premie in de lift

Gemiddeld orv-premie in de lift

De gemiddelde premie van een overlijdensrisicoverzekering is in 2023 met 2,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...

Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

"Hoewel dit niet direct leeftijdsdiscriminatie te noemen is, weren verzekeraars in de praktijk jongeren door zeer hoge premies te vragen." Aldus MoneyView bij de...

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Uit DIL-onderzoek van MoneyView blijkt dat in polissen de stijgende marktrentes sneller worden doorberekend dan in de bancaire tegenhangers. Het bureau: “De...

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

In de nieuwe VVP (5-2023) staat Martin Koot van MoneyView stil bij de weer opgelaaide woekerpolisaffaire en nieuwe pijnlijke dossiers. Koot merkt op dat financieel...