Gun de consument een adviseur

Enno Wiertsema NIEUW 2017

‘Meer dan de helft van de mensen bouwt veel te weinig pensioen op’ (rtl nieuws). ‘Vier op de vijf zzp’ers niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid’ (nu.nl). 'Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief op redzaamheid’ (wrr). Zomaar wat koppen uit het nieuws van de laatste jaren. Mensen komen niet in actie zonder goed financieel advies.

Hoe kan het dan dat zoveel mensen en organisaties zoveel energie stoppen in bangmakerij voor precies dat wat nodig is, namelijk advies? De waarschuwingen zijn soms niet van de lucht. Voorkom de kosten van advies! We moeten de kosten van advies nog transparanter maken! Stop met verplicht advies bij hypotheekomzettingen!

Gek hè? Terwijl niemand pleit voor zelf maar wat aan dokteren om de kosten van de huisarts te ontwijken. Sterker, die kosten worden nog altijd buiten het eigen risico gehouden om zorgmijding te voorkomen. Maar in onze markt moet je vandaag de dag stevig in je schoenen staan, wil je niet huiverig worden gemaakt voor de gang naar een adviseur.

Gelukkig klinken nu steeds vaker ook de andere geluiden door. Meest opvallend: het NIBUD dat zich zorgen maakt over de toegang tot advies. Zeker voor de kwetsbare groepen. Aegon reageerde alert door de overheid op te roepen de fiscale aftrekbaarheid van financieel advies te herstellen. Daar zijn wij blij mee, want dat roepen we al jaren. Maar er is wel meer nodig als we willen voorkomen dat financieel advies alleen een feestje wordt voor de happy few, terwijl de oude dag van velen een kille bedoening zal blijken.

En ja, fintech gaat hierbij helpen. Fintechinnovaties gaan namelijk enorm veel tijd vrijspelen om meer klanten persoonlijk te helpen. Het gaat voorlopig in ieder geval nog geen vervanging opleveren voor de adviseur van vlees-en-bloed. De computer biedt niet de empathie en aandacht voor de klant die nodig is om hem in beweging te brengen. En helaas ook nog niet om hem eerlijk kritische afwegingen over zijn soms tegenstrijdige wensen en behoeften te laten maken.

Wat dan wel? De drempel naar de adviseur moet weggenomen. Allereerst door onszelf, samen met onze partners de aanbieders. Het is namelijk echt de hoogste tijd de keten 100 procent efficiënt te maken. Te beginnen met volledige koppeling van onze systemen. Dat kan vandaag al, via Aplaza.

Ten tweede door een einde te maken aan de administratieve kramp waarin overheid, toezichthouder en markt elkaar houden. Consumentenbescherming is een groot goed. Alleen we moeten weer meer tijd aan onze klanten kunnen besteden, in plaats van dat die verloren gaat aan wettelijke afvinklijsten, documentatie die niemand leest, werkprocedures die niemand snapt en dossiervorming die niemand gebruikt.

‘Advies moet niet alleen feestje worden voor de happy few’

Ten derde kan de drempel verlaagd worden door de fiscaalvriendelijke behandeling van financieel advies te herstellen. Door onder meer de verhoging van de assurantiebelasting, strengere verstrekkingsnormen en het vervallen van aftrekposten is advies onnodig veel duurder geworden. De overheidsfinanciën zijn op orde, dat geeft een nieuw kabinet de ruimte om de toegang tot advies fors te verbeteren. Dit levert bovendien geld op!

En last but not least: gun de consument een adviseur. Laten we gewoon eerlijk zijn over financiële keuzes die grote impact hebben op een mensenleven. Die zijn niet eenvoudig. Het is niet dom en duur om daar advies over in te winnen. Sterker nog, geen advies, dat is pas duur.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Adviseur moet risico’s checken

Adviseur moet risico’s checken

(door Adfiz) Op 25 juli is de herziene Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) in werking getreden. De belangrijkste wijziging voor...

Distributie zorgvuldig inrichten

Distributie zorgvuldig inrichten

Op 1 oktober is de richtlijn Verzekeringsbemiddeling (IMD) vervangen door nieuwe richtlijn Verzekeringsdistributie (IDD). Veel IDD-regels beschrijven zaken die...

Adfiz: "Premiedifferentiatie op onduidelijke gronden is onwenselijk"

Adfiz: "Premiedifferentiatie op onduidelijke gronden is onwenselijk"

"Premiedifferentiatie op onduidelijke gronden is onwenselijk", betoogt Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn op de site van Adfiz. Premiedifferentiatie...

Wiertsema: blijf onverzekerbare risico's melden

Wiertsema: blijf onverzekerbare risico's melden

“Verzekeraars gooien complete risico’s eruit. Het aanbod verschraalt", aldus Enno Wiertsema, directeur van Adfiz, op het Zakelijk Platform in Maarssen...

Stappenplan Adfiz ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid

Stappenplan Adfiz ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid

Adfiz heeft op verzoek van Radar een stappenplan gemaakt hoe men na een scheiding ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid het beste kan regelen. Afgelopen maandag...

Adfiz: checklist IDD

Adfiz: checklist IDD

Adfiz heeft een checklist IDD toegevoegd aan haar Europa Portaal. De checklist is ook toegankelijk voor niet-leden. Adfiz: "Vorige week hebben we ons Europa Portaal...