Haakjes genoeg voor advies over cybercrime

Stel u bent fietsenmaker. U kan prima rondkomen van uw inkomsten. Die da-len misschien een beetje door de opkomst van online aanbieders, maar met uw service weet u nog altijd het verschil te maken. Sinds kort gaat er echter een ware fietsenterreur door het dorp. Fietsen worden gestolen of onklaar gemaakt. Het lokale nieuwsblad staat er vol van, het dorp is in rep en roer. Vervelend voor uw klanten, maar koren op uw fietsenmakersmolen.

H et lijkt een te-mooi-om-waar-te-zijn scenario. De behoefte aan uw product wordt gecreëerd en het krijgt alle aan-dacht in de media. Leg dit plaatje nu eens over de verzekeringsmarkt en verruil de fietsenmaker voor de assurantieadviseur en de fietsencrimineel voor een cybercrimineel, dan ligt ook voor u mooi scenario klaar. Zelfs de promotie wordt voor u gedaan. Niet alleen bij de NOS, RTL en Radio 1 is cybercrime een wekelijks terugke-rend thema. Ook regionale en lokale media be-richten erover. Een groot probleem waarvoor geen sluitende oplossing is. Uiteraard zijn er preventiemogelijkheden. Denk aan een goede back-up, een virusscanner, een firewall en een informatiebeveiligingsbeleid, maar het risico is nooit volledig te voorkomen. Uw verzekering is daarom een onontbeerlijk vangnet

Wanneer ik deze cyberverzekeringskans met adviseurs bespreek hoor ik vaak dat het nog niet echt leeft bij bedrijven. Maar is het niet juist de verplichting van de adviseur om het risico te dui-den? Er zijn anders genoeg haakjes om te laten zien dat cybercrime ieder bedrijf – en ook iedere particulier! – kan overkomen.

Een sprekend voorbeeld vind ik de schadecijfers van de Nederlandse automarkt in vergelijking met de schadecijfers uit de cybermarkt; 2,9 miljard versus 10 miljard euro per jaar! Het OM

section1_page58_article2_1.jpg

In de rubriek ‘Marketing van (N)u’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

verwacht dat de helft van haar zaken over vijf jaar te maken heeft met digitale criminaliteit. De AIVD noemt digitale spionage en cybercrimi-naliteit ‘de grootste dreigingen voor overheid en bedrijfsleven’. Verder blijkt uit onderzoek dat 14 procent van de grote bedrijven al een cyberverze-kering heeft en zegt 14 procent er binnenkort één aan te schaffen. Ook voorbeelden van zzp’ers die de deuren kunnen sluiten na een cyberaanval zijn aanwezig. Haakjes genoeg zou ik denken.

Communiceer via alle kanalen die u heeft. Mail actief op risicovolle branches, volg telefonisch op en bespreek cybercrime in gesprekken die u met zakelijke klanten voert. Richt een pagina op uw website in met need to know info over het onderwerp. Niet direct alle bedrijven zullen op uw voorstel ingaan, maar binnen nu en twee jaar zal het overgrote deel een cyberverzekering willen. Door regelmatig te communiceren over dit onderwerp weten bedrijven dat ze bij u – specialist in cyberverzekeringen – moeten zijn.

Heeft u de kennis niet om te adviseren of de tijd niet om een campagne op te tuigen? Schakel dan de hulp in van een verzekeraar of assuradeur, zij hebben de expertise en middelen om u snel op weg te helpen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuwe tijden komen met nieuwe termen, zo hadden we al ‘bestuursschaamte’,...

Rode draad bij vergroening

Rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

“Per 1 januari 2025 wordt de infrastructuur van AnsvarIdéa geïntegreerd in het systeem van Turien & Co. Dit betekent dat de administratie en...

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Draag elkanders lasten

Draag elkanders lasten

(Adviseur Paul Burger in VVP 2) De wereldbevolking is vorig jaar de acht miljard gepasseerd. Dit was mij al bekend, maar wat ik niet wist is dat van alle mensen...

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

(Partner in Kennis Turien & Co. in Katern Cyber in VVP 2) Een steeds groter deel van onze levens speelt zich online af. Dit brengt voordelen met zich mee,...

ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Uriël Ballast CMO Hypotheek Visie

Met de benoeming van Uriël Ballast als Chief Marketing Officer, CMO, maakt franchiseorganisatie Hypotheek Visie "de strategische keuze om onze marketingactiviteiten...