‘Hoe gaan we financiële diensten beter maken?’

VVP 75 jaar logo Twitter

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van VVP Online: de rubriek Like & Unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de financiële sector? Wat kan er beter? We lichten de markante uitspraken eruit.

Björn Jalving (Turien & Co.): “Momenteel zien we dat er ontzettend gedrukt wordt op de kosten, denk aan de consolidatie, het verlagen van de tekencommissies en standaardiseren van producten. Deze ontwikkeling brengt de noodzakelijke efficiency aan in de sector, echter, we moeten ons er bewust van zijn dat efficiency weinig intrinsieke waarde toevoegt aan een product of dienst. Wat gaan we doen om financiële diensten beter te maken? Op deze vraag hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden.”

Michel Schaft (we are sure): “We zijn doorgeschoten in bescherming van de consument. De achterliggende gedachte was nobel en op dat moment ook zeker noodzakelijk. Inmiddels zijn we zo ver doorgeschoten, dat de consument als gevolg van de regelgeving eerder meer van de financiële sector vervreemdt dan dat hij gebruik maakt van al het goede dat de sector te bieden heeft, mits zuiver toegepast uiteraard.”

Jos Baeten (ASR): “Je ziet in de volle breedte het besef, dat de sector uit moet gaan van wat klanten nodig hebben in plaats van wat je kunt brengen bij de klant. Dit begint echt in te dalen. Het gaat altijd te langzaam, maar tegelijkertijd geldt dat het wel gebeurt en doordat het geleidelijk gaat, bestendig is.”

Antoinette Kalkman (FlexFront): “Je ziet eindelijk een verschuiving naar klantdenken in plaats van het denken vanuit de organisatie. Deze attitudewijziging vertaalt zich in innovatie, in proces. Veel organisaties zijn bezig om het makkelijker te maken voor de klant. Minder bureaucratie, minder onnodige paperassen, meer ondersteunende automatisering. Wel moeten we oppassen om daarin niet door te schieten en een #metoo-focus te ontwikkelen. Een klantportaal ontwikkelen omdat de concurrent dat ook heeft, hoeft niet altijd de juiste keuze te zijn.”

Ron van Kesteren (Stichting toetsing verzekeraars): “Het klantbelang centraal stellen is geen project met een einddatum, het vraagt om continue aandacht. De verzekeraar moet dus steeds zijn doelen naar boven bijstellen om de waardering te blijven ontvangen. We zien dat belang van continue aandacht terug in onze onderzoeken. Als we een nieuw thema starten, dan zijn er veel meer verbeterpunten dan bij een thema dat we vaker beoordeelden. Daar is dan nog onvoldoende aandacht voor geweest.”

Ewald Bary (Lindenhaeghe): “Verscherpt toezicht van de AFM en de introductie van een nieuw vakbekwaamheidsbouwwerk, hebben ervoor gezorgd dat we kunnen doen wat we volgens anderen minimaal moeten doen. Maar doen we ook wat we zelf vinden dat we moeten doen?”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Mark de Rijke likes & unlikes

Mark de Rijke likes & unlikes

"Pas wanneer de angst over het actief delen van klantdata met het intermediair weggenomen wordt, zal er sprake kunnen zijn van echte partners in business." Dat zegt...

Paul Robbe likes & unlikes

Paul Robbe likes & unlikes

"Het is goed dat er de laatste tijd in de media en in de politiek meer aandacht is voor het belangrijke thema onverzekerbaarheid." Dat stelt Paul Robbe (directeur...

Jeroen Oversteegen likes & unlikes

Jeroen Oversteegen likes & unlikes

"Geldverstrekkers en verzekeraars zouden binnen de mogelijkheden van het provisieverbod intermediairs vaker kunnen belonen voor de uitbesteding van nazorg." Dat...

Tim Schoonbergen likes & unlikes

Tim Schoonbergen likes & unlikes

"Veel verzekeringsvormen hebben heel wat meer maatschappelijke relevantie dan allerlei 'hippe' producten/diensten van nog hippere bedrijven met astronomische winstmarges",...

Ivo Valkenburg likes & unlikes

Ivo Valkenburg likes & unlikes

"Het is de hoogste tijd voor herziening van alle vastgelopen elementen in het financiële systeem." Aldus verbinder en auteur Ivo Valkenburg ('Spirit in Finance')...

Gert Vasse likes & unlikes

Gert Vasse likes & unlikes

"De transitie naar meer eenvoudige producten en begrijpelijke taal mag wat mij betreft wel wat sneller gaan." Dat zegt Gert Vasse (director bij Yellowtail) in de...

Ron Bavelaar likes & unlikes

Ron Bavelaar likes & unlikes

"De traditionele levenmarkt ontwikkelt zich onvoldoende, met alle gevolgen van dien." Aldus Ron Bavelaar, directievoorzitter Yarden, in de rubriek Like & Unlike...

Arjen Gielen (NHG) likes & unlikes

Arjen Gielen (NHG) likes & unlikes

“Deze tijd vraagt om meer variatie en maatwerk in woonfinanciering. Dat is mogelijk, maar het gaat niet vanzelf”, stelt Arjen Gielen, directeur van NHG,...

Menno Luiten likes & unlikes

Menno Luiten likes & unlikes

"Er zou meer scheiding moeten komen tussen het aanbieden van hypotheken en het adviseren van hypotheken." Dat stelt commercieel directeur Menno Luiten van MUNT Hypotheken...

Jeanette Hadderingh likes & unlikes

Jeanette Hadderingh likes & unlikes

"Marktwerking is goed, maar het moet wel in balans blijven met de maatschappij waarin we leven." Aldus Jeanette Hadderingh, directeur NIBE-SVV, in de rubriek Like...