Klant krijgt gegevens stevig in handen

Digiitaal (mens)

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens. Deze regels hebben een flinke impact op de bedrijfsvoering van financieel dienstverleners. Hoewel er in de media al veel aandacht aan is besteed, zijn de concrete gevolgen voor veel organisaties nog onduidelijk.

Toch moeten organisaties eind mei volgend jaar met de regels kunnen werken. Adfiz geeft in een aantal bijdragen uitleg over de regelgeving en gaat daarbij in op specifieke aspecten voor de financiële dienstverlening.

De afgelopen jaren is onze samenleving steeds verder gedigitaliseerd. Onze gegevens worden vaker gebruikt en verzonden en het risico op misbruik is toegenomen. Ook worden data steeds vaker buiten Nederland verwerkt. Daarom is binnen Europa nieuwe regelgeving ontwikkeld: de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Met de invoering van de AVG vervalt de huidige Wet bescherming persoonsgegevens.

De AVG biedt betere bescherming van de data van consumenten. Zij krijgen meer rechten en moeten zorgvuldig geïnformeerd worden over het verwerken van hun gegevens.. Voor verwerking van data met een hoog risico wordt bijvoorbeeld een privacy impact assessment verplicht. Organisaties met meer dan 250 medewerkers zijn verplicht een verwerkingsregister te onderhouden.

Grondslagen verwerking

Een belangrijk aspect is de grondslag waarop verwerking is gebaseerd. In de AVG zijn zes redenen opgesomd op grond waarvan verwerking rechtmatig kan zijn. Belangrijke grondslagen voor financieel dienstverleners: toestemming van betrokkenen, uitvoering van een overeenkomst met betrokkene, voldoen aan regelgeving en gerechtvaardigd belang van de financieel dienstverlener.

Veel financieel dienstverleners gebruiken toestemming van hun klanten als grondslag voor een rechtmatige verwerking. De AVG stelt daar strengere eisen aan. Zo moet de toestemming ondubbelzinnig zijn en één of meer specifieke doelen betreffen. Ook moet de financieel dienstverlener kunnen aantonen dat hij toestemming heeft. Bij mondelinge toestemming wordt dat lastig. Verder geldt dat de klant zijn toestemming altijd kan intrekken. Als toestemming de enige grondslag vormt voor verwerking, dan vervalt met het intrekken ervan de rechtmatige grondslag. Het is daarom sterk aan te bevelen om zo mogelijk een andere grondslag voor rechtmatige verwerking te hanteren.

Privacy portaal

Mei 2018 lijkt ver weg, maar voor veel organisaties geldt dat ze nog veel moeten doen om op tijd gereed te zijn. Wacht daarom niet te lang met de invoering in uw bedrijfsprocessen, dat is ook in het belang van klanten. Adfiz ondersteunt daarbij met onder meer deze serie en het Privacy Portaal dat zij voor haar leden ontwikkelt.

Deze bijdrage wordt u aangeboden door Adfiz

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
IDD: hoe omgaan met de 'wensen en behoeften'-eis

IDD: hoe omgaan met de 'wensen en behoeften'-eis

(door Adfiz) De IDD schrijft voor dat je voorafgaand aan het sluiten van een verzekering de wensen en behoeften vaststelt op basis van de informatie die je van...

Campagne om meer Adfiz-leden aan te sluiten op Aplaza

Campagne om meer Adfiz-leden aan te sluiten op Aplaza

Adfiz en Aplaza starten een campagne om meer Adfiz-leden aan te sluiten en zo de ketenefficiency te versnellen. Door nu in te zetten op een versnelling in de...

Klantgegevens delen zonder machtiging

Klantgegevens delen zonder machtiging

“We moeten ook zonder machtiging klantgegevens kunnen delen.” Dat betoogt Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn nieuwste column op de website van de...

Afspraken over klantbenadering aflossingsvrij

Afspraken over klantbenadering aflossingsvrij

Adfiz en OvfD hebben met het Verbond van Verzekeraars en NVB afspraken gemaakt over het informeren van klanten met een aflossingsvrije hypotheek. De AFM geeft in...

Adviseur moet risico’s checken

Adviseur moet risico’s checken

(door Adfiz) Op 25 juli is de herziene Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) in werking getreden. De belangrijkste wijziging voor...

Distributie zorgvuldig inrichten

Distributie zorgvuldig inrichten

Op 1 oktober is de richtlijn Verzekeringsbemiddeling (IMD) vervangen door nieuwe richtlijn Verzekeringsdistributie (IDD). Veel IDD-regels beschrijven zaken die...