Spiegel van betekenis

MaatschapWij 2018

Nadine Maarhuis, die samen met Kees Klomp, het boek Pioniers van de nieuwe welvaart publiceerde, sprak de afgelopen maanden met vele tientallen missiegedreven ondernemers die met hun business een sociaal of ecologisch probleem aanpakken. Dit ter voorbereiding op het schrijven van het boek én in het kader van haar werk voor www.maatschapwij.nu, een inspiratieplatform om Nederland socialer en duurzamer te maken. Ze sprak onder meer met Maurits Groen (WakaWaka en Kipster), Karin Bruers (Social Sofa) en Mark Kulsdom (the Dutch Weed Burger). Nadine zette de lessen die ze leerde op een rij.

Les 1: Durf je emotionele kompas te volgen. “Het startpunt van een betekenisvol bedrijf valt niet te plannen. Negen van de tien keer begint een missiegedreven onderneming met het gevoel dat je nú echt aan de slag moet met een bepaald issue. Het enige wat je op zo’n moment kunt doen is de moed opbrengen om je emotionele kompas achterna te gaan.”

Les 2: Onderschat het belang van financiële winst niet. “Er wordt vaak gedacht dat betekenisvolle ondernemers geen winst zouden mogen maken. Niets is echter minder waar. Missiegedreven bedrijven mógen niet alleen winst maken, nee ze móéten zelfs winst maken. Want, zoals Bartel Geleijnse van The Colour Kitchen het zo krachtig verwoord: ‘Als betekenisvolle ondernemer heb je de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je de waarde die je vandaag creëert ook morgen kunt realiseren. En overmorgen. En volgend jaar. Dat kan alleen als je financiële reserves opbouwt’.

Les 3: Durf om hulp te vragen. “Dat het idee dat één betekenisvol bedrijf een wereldwijd probleem zoals plasticvervuiling wel eventjes kan oplossen op een illusie berust, lijkt wellicht een open deur. Toch is het belangrijk dat missiegedreven ondernemers (in spe) zich dit realiseren. ‘Als je niet durft aan te geven waar je beperkingen zitten, houd je een heleboel positieve ontwikkelingen tegen’, zegt Marius Smit van Plastic Whale bijvoorbeeld.”

Les 4: Sta open voor samenwerking met corporaties. “Voor veel betekenisvolle ondernemers is het niet makkelijk om een corporate de hand te reiken. Want waarom zou je vrede willen sluiten met een bedrijf dat willens en wetens waarde onttrekt

aan de maatschappij? Dat voelt toch een beetje als het verkopen van je ziel. Een bedrijfsgigant is echter een verzameling van duizenden mensen met talloze beweegredenen en idealen. In iedere organisatie werken er mensen keihard om positieve verandering te bewerkstelligen – ook al lijkt dat van de buitenkant soms niet zo.”

Les 5: Druk je maatschappelijke winst uit in euro’s. “Betekenisvol ondernemen gaat uiteindelijk over de vraag: hoe zit de wereld op dit moment in elkaar en hoe moet hij worden? Dit is niet alleen van toepassing op het specifieke impactgebied waar de ondernemer zich op focust, maar ook op het gehele economische systeem. Door aan de slag te gaan met een nieuwe winstdefinitie kun je als betekenisvol bedrijf een belangrijke bijdrage leveren aan de verschuiving in de manier waarop we naar winst en waarde kijken. Hoe meer missiegedreven ondernemingen laten zien hoeveel duurzaam en eerlijk oplevert, hoe beter.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Betekeniseconomie nu ook in stripvorm

Betekeniseconomie nu ook in stripvorm

'Alles naar de tyfus; een verhaal over hoop'. Dat is de titel van een strip/werkboek over de betekeniseconomie voor studenten aan de hogeschool van Windesheim....

Veerkracht thema wintereditie New Financial Magazine

Veerkracht thema wintereditie New Financial Magazine

Veerkracht. Dat is het thema van de wintereditie van het New Financial Magazine, een van de uitingen van de stichting New Financial Forum.  Een themanummer...

Kees Klomp: "Economie als gedachtegoed"

Kees Klomp: "Economie als gedachtegoed"

"Als we het over de economie hebben, dan hebben we het over de zaken die we tijdens het alledaagse leven over economie horen en zien: inflatie, koopkracht, belastingdruk...

Oproep Rineke Dijkinga: "Steun mooi eten uit de lokale keten"

Oproep Rineke Dijkinga: "Steun mooi eten uit de lokale keten"

"Stel je voor dat er door heel Nederland een mozaïek patroon zou liggen van akkertjes, zo tussen de 2,5 en 5 hectare waar ‘gezondheid per hectare’...

Diep kijkje in de keuken van Extincion Rebellion

Diep kijkje in de keuken van Extincion Rebellion

De herfsteditie van het New Financial Magazine, een van de uitingen van de stichting New Financial Forum, geeft een heel bijzonder inkijkje in de keuken van Extincton...

Re-Generatie thema herfsteditie New Financial Magazine

Re-Generatie thema herfsteditie New Financial Magazine

Re-Generatie. Dat is het thema van de herfsteditie van het New Financial Magazine, een van de uitingen van de stichting New Financial Forum.  Een themanummer...

Gezonde samenleving centraal in zomereditie New Financial Magazine

Gezonde samenleving centraal in zomereditie New Financial Magazine

Gezonde samenleving. Dat is het thema van de zomereditie van het New Financial Magazine, een van de uitingen van het New Financial Forum. Een themanummer boordevol...

Waarom ik een jaar lang niks nieuws ga kopen...

Waarom ik een jaar lang niks nieuws ga kopen...

"Zowel voor ons mentale welzijn als voor het welzijn van de Aarde is consuminderen misschien wel het beste wat we kunnen doen. Daarom ben ik de uitdaging aangegaan:...

Nieuwe balans centraal in wintereditie New Financial Magazine

Nieuwe balans centraal in wintereditie New Financial Magazine

Langzaam maar zeker is het zorgvuldig door ons opgebouwde systeem, dat ons lange tijd heeft gediend, aan het afbrokkelen en langzaam maar zeker zien steeds meer...

Internemen centraal in lente-editie New Financial Magazine

Internemen centraal in lente-editie New Financial Magazine

Het thema van de lente-editie van het New Financial Magazine, onderdeel van de stichting New Financial Forum,  is Internemen, een zelfbedacht woord dat staat...