Meer of minder verzekeraars?

Ron Gardenier LI 2018

Consolidatie en schaalvergroting houden de gemoederen meer dan bezig. Positief of negatief voor de klant? Goed voor de toezichthouder? Eigen belang verzekeraars? De meningen zijn verdeeld.

NN Group-CEO Lard Friese heeft daarover een duidelijke opvatting. Na de overname van Delta Lloyd door NN Group zou er volgens hem genoeg te kiezen overblijven. Ook is hij van mening dat samenvoeging juist tot versnelde innovatie leidt, wat vervolgens weer zou resulteren in meer en nieuwe producten.

A.s.r.-CEO Jos Baeten denkt er niet anders over. Hij spreekt over te veel spelers in een niet groeiende Nederlandse markt, waardoor het volgens hem logisch is dat het aantal spelers afneemt. Kortom, Friese en Baeten beschouwen consolidatie dus als een prima ontwikkeling voor de Nederlandse markt.

Mijn opvatting ligt genuanceerder en zeker bezien vanuit het perspectief van verzekeraars die het volmachtdistributiekanaal omarmen. Door de verdergaande consolidatie (ook de toekomst van VIVAT is recent onzeker geworden) verdwijnen merken, verschraalt het productenaanbod en wordt daardoor de concurrentiepositie van de klant verzwakt. Mogelijk is dit vanuit DNBperspectief een beheersbare en dus wenselijke situatie, maar vanuit ACM- en klantperspectief zeker niet.

De drie grote volmachtverzekeraars hebben gezamenlijk inmiddels 60 à 70 procent van de koek, wat de concurrentie niet bevordert. Het ligt voor de hand dat minder aanbod de prijzen zal opdrijven, zeker in branches waar de resultaatontwikkeling nog steeds sterk te wensen overlaat. Overigens zou dit een positief effect kunnen hebben op het in lijn brengen van pricing en risico.

Meer verzekeraars betekent meer concurrentie. En concurrentie leidt tot gezonde marktwerking door middel van nieuwe producten, diensten en bedrijven. Alleen wanneer consumenten, bedrijven en instellingen voldoende keuzemogelijkheden hebben, is er voldoende marktwerking. De wijze waarop DNB haar toezichtmechanisme inzet, lijkt -als onbedoeld neveneffect-bij te dragen aan een vermindering van marktwerking, een vergaande standaardisatie van verzekeringsproducten en risicomijdend gedrag bij verzekeraars. Over het fenomeen van onverzekerbaarheid hebben inmiddels al veel partijen hun mening geventileerd. Een vergaande consolidatie gaat dan zeker niet bijdragen aan een oplossing en zal ertoe leiden, dat er meer schaarste ontstaat in het aanbieden van afwijkende verzekeringsoplossingen.

Het is niet alleen voor de AFM en de ACM een belangrijke opdracht om toegang van klanten tot een volwaardig functionerende markt te waarborgen. Oók de NVGA stelt het klantbelang centraal. Diversiteit in aanbod vraagt om meer aanbieders en meer marktwerking. Zoals we in ons recent opgestelde Position Paper 2018 hebben aangegeven, ziet de NVGA het als haar taak om binnen- en buitenlandse verzekeraars te interesseren om als volmachtverstrekkende verzekeraar de markt te betreden en deze markttoegang te faciliteren. Hierin hebben we inmiddels grote vooruitgang geboekt. Een aantal nieuwe risicodragers zijn eager om de markt te betreden en ik verwacht dat wij nog dit jaar een nieuwe toetreder mogen verwelkomen.

Gelijktijdig komen volmachtpartijen (serviceproviders) zelf ook met creatieve oplossingen om de klant te helpen. Door coverholder van Lloyds te worden en/ of actief te worden op de beurs, bieden zij het intermediair ondersteuning en volmachtbedrijven inkoopmogelijkheden.

‘Vergaande consolidatie leidt tot meer schaarste in afwijkende verzekerings-oplossingen’

Voldoende capaciteit blijft belangrijk voor de spreiding van risico’s, de verzekerbaarheid en zorgt ervoor dat een breed palet aan verzekeringsoplossingen kan worden aangeboden.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
NVGA: schouders blijven zetten onder uniforme inrichting volmachtketen

NVGA: schouders blijven zetten onder uniforme inrichting volmachtketen

Het totale premievolume van de sector Schade en Inkomen NVGA en niet NVGA-leden in volmacht is in 2020 gestegen met ruim drie procent tot ruim vier miljard euro....

De toekomst van volmacht is…

De toekomst van volmacht is…

(AFM, NVGA en Verbond in katern 'Volmachten vol in bedrijf!' in VVP 1-2021) De toekomst van volmacht is… VVP vroeg het aan het Verbond van Verzekeraars,...

Je klant kennen en begrijpen

Je klant kennen en begrijpen

(Uit katern 'Volmachten vol in bedrijf!' in VVP 1-2021) In 1946 startte de opa van Alwien Geerts het bedrijf, vanuit een boerderij in Brabant. Inmiddels staat...

Voogd & Voogd Groep en Heilbron Groep fuseren

Voogd & Voogd Groep en Heilbron Groep fuseren

Voogd & Voogd Groep en de Heilbron Groep hebben het voornemen te fuseren. In het eerste kwartaal van dit jaar zullen beide partijen zorgvuldig voorbereiden op...

Onthouden dat we wederzijds waarde moeten toevoegen

Onthouden dat we wederzijds waarde moeten toevoegen

(Volmachtbedrijf Centraal' door Carolien Sala, NVGA, in VVP 6-2020) In de reeks ‘Volmachtbedrijf Centraal’ in VVP gaat een NVGA-bestuurslid in gesprek...

NVGA verbaasd over visie Verbond ten aanzien van volmachtbeloning

NVGA verbaasd over visie Verbond ten aanzien van volmachtbeloning

De NVGA zegt verbaasd kennis te hebben genomen van het Verbondsstandpunt dat volmachtbeloning voor transparantie in aanmerking komt omdat anders te vrezen valt voor...

Aon haalt autoclaimsactiviteiten terug van Van Ameyde

Aon haalt autoclaimsactiviteiten terug van Van Ameyde

Aon heeft het afhandelen van claims van zakelijke autoschades in Nederland weer in eigen beheer genomen. De afgelopen drie jaar had Aon de activiteiten uitbesteed...

Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Brancheorganisaties maken zich samen sterk voor eHerkenning

Het Verbond van Verzekeraars, Adfiz en de NVGA slaan met SIVI de handen ineen om hun leden te informeren over de transitie van het Digitaal Paspoort naar eHerkenning,...

NVGA en Verbond bereiken overeenstemming over VSV

NVGA en Verbond bereiken overeenstemming over VSV

De NVGA en het Verbond van Verzekeraars hebben een Voorbeeld Samenwerkingsovereenkomst Volmacht (VSV) gepubliceerd. De nieuwe VSV loopt vanaf nu tot januari 2022. Het...

Persoonlijk contact en interactie

Persoonlijk contact en interactie

Voor de nieuwe artikelenreeks ‘Volmachtbedrijf centraal’ in VVP wordt een ‘voorbeeldkantoor’ uitgelicht, waarmee een NVGA-bestuurslid een...