Overpeinzingen onder de luifel

Net terug van een vakantie in eigen land. Het mooie van vakantie vind ik dat het je de gelegenheid biedt om van een afstandje je dagelijkse beslommeringen te bekijken. Zo’n afstand biedt nieuwe inzichten. Dit geldt niet alleen voor de privésfeer, maar juist ook voor werk. Soms kom je dan tot nieuwe inzichten en soms worden reeds bestaande opvattingen nog maar eens onderstreept.

Gezeten onder de luifel op camping Bakkum besefte ik hoeveel er in verzekeringsland geschreven is over invulling geven aan de menselijke maat. Deze maat is juist voor adviseurs onontbeerlijk. De adviseurs zijn het hier ook mee eens. U zult er weinig tegenkomen die beweren dat persoonlijk contact niet belangrijk is. Betrokkenheid is er ook één. Net als loyaliteit, klantvriendelijkheid en integriteit. Eigenlijk willen we als bedrijf ook als ‘normaal’ mens beschouwd worden…

Het is harder gaan regenen en ik heb mij teruggetrokken in de tent. De gedachte van vermenselijking in de financiële dienstverlening laat mij niet los. Hoe kan het zijn dat iets waar we het collectief zo over eens zijn, niet in de praktijk wordt gebracht? Wij hebben ook nog wel een weg af te leggen, maar n ieder geval zijn er een paar mooie stappen gezet. Bij veel bedrijven blijft het helaas vaak bij een paar tot mooie zinnen geformuleerde containerbegrippen in de missie.

Ondertussen trekt de wind aan tot kracht 6-7 en vraag ik mij af wat de impact van een omgewaaide boom op mijn stoffen tentje zal zijn. Tevens bedenk ik mij dat we ons allemaal een slag in de rondte typen met alle mailtjes die we versturen. Hoeveel van deze teksen worden gebruikt ter profilering van het bedrijf? 1% of 0,1%? Ik denk het laatste. Is het een idee om één keer per week

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

of per maand een soort van journaal te maken waarin je aan je klanten vertelt wat je als bedrijf hebt gedaan? Welke stappen je hebt gezet en vooral ook hoe je dat hebt ervaren. Hoe gaaf je het vond dat je een klant aan een verzekeringsdekking hebt geholpen die bij andere partijen werd geweigerd. Waar je van baalde en wat je het hoogtepunt van afgelopen maand vond.

Je wekelijkse of maandelijkse journaal, dat vooral niet te lang moet zijn, deel je met de vaste relaties via een nieuwsbrief. Maak er een item van op je website. Plaats eventueel een button op je homepage die er direct naar linkt. Ook is het een goed item voor je pagina ‘over ons’. Bij Turien is deze pagina afgelopen halfjaar ruim 2700 bekeken. Nog een signaal hoe belangrijk klanten het vinden om te weten met wie ze zaken doen.

Het is gestopt met regenen en een zonnetje breekt door. Een exemplarisch zonnetje voor al de kansen die er nog zijn om de menselijke maat in de financiële markt vorm te geven.

Mijn advies: laat als advieskantoor de menselijke maat in je voordeel werken en maak hem tot je beste maat.

Reactie toevoegen

 
Editie
Geen verhaal geen gezicht

Geen verhaal geen gezicht

Verhalen, we zijn er gek op. Of het nou een film van Tarantino, een boek van Reve, een verhaal dat de slager vertelt tijdens het aanschaffen van je vegetarische...

Moet ik dit nu doen?

Moet ik dit nu doen?

Normaliter schrijf ik in deze rubriek over marketing. Echter een van de basisvoorwaarden voor marketing is ‘tijd’ en daar schort het nog wel eens aan...

Marketing is ook een kunst

Marketing is ook een kunst

Als verzekeraar ben je toch echt niet slim bezig als je schrijft dat de premie omhoog gaat terwijl dat niet zo is. Een autoverzekerde bij Fbto ontving deze mail:...

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. lanceert particuliere cyberpolis

Turien & Co. Assuradeuren heeft haar aanbod uitgebreid met een particuliere cyberverzekering genaamd de CyberCare Polis. Turien & Co. "Voor een maandpremie...

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

AnsvarIdéa laat nieuw geluid horen in verzekeringsmarkt

Voor velen in de verzekeringsmarkt is AnsvarIdéa een onbekende speler. AnsvarIdéa is het zusje van Turien & Co. en behoort tot dezelfde holding....

Let’s go social!

Let’s go social!

Vorige week moest ik een serieuze klap incasseren. Echt een mokerslag. Ik was bij een presentatie waar het onderwerp creativiteit werd behandeld. Wat blijkt, een...

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Overeenkomst tussen afval en verzekeringen

Twee jaar heb ik als marketeer bij een afvalbedrijf gewerkt. Een afvalbedrijf ja. Het eerste waar je aan denkt is stank, vliegen, ronkende vrachtwagens en verbrandingsovens....

Werk aan de winkel voor adviseurs

Werk aan de winkel voor adviseurs

Meerdere sprekers van het op 19 september gehouden VVP Event Inkomen 2018 denken dat het stelsel van sociale zekerheid over enkele jaren helemaal op de schop gaat....

So much for Big Data

So much for Big Data

So much maar weer eens voor Big Data! Vrouw van 94 in verzorgingshuis en al heel lang autoloos krijgt van Centraal Beheer deze mail (via haar zoon): "Kent u RoadGuard...

VVP Event Inkomen: markt volop in beweging

VVP Event Inkomen: markt volop in beweging

Het tempo zat er goed in bij Marjol Nikkels (CS Opleidingen) tijdens de kennissessie van Turien & Co. op het VVP Event Inkomen 2018. Evenals plenair spreker...