Pensioen schreeuwt om SIRE-campagne

Jorg Amende (TPRA)

(door Jorg Amende) Wat gebeurt er als je vijfhonderd bijna-gepensioneerden opbelt en vraagt of ze hun pensioenuitkering willen aanpassen aan hun eigen situatie? Pensioenfonds Metaal & Techniek stelde deze vraag onlangs in een proef aan een speciaal daarvoor geselecteerde groep deelnemers.

Een kwart van de deelnemers wist niets af van de mogelijkheid om in de eerste vijf jaar na pensionering een hoge uitkering te ontvangen en daarna een lagere uitkering. De zogenaamde hoog-/laagconstructie. Na contact met de pensioenconsulent maakte 26 procent van de ondervraagden een andere keus dan de standaardoptie, aangevinkt door het pensioenfonds.

Het onderzoek legt precies de vinger op de zere plek als het om pensioen en de communicatie daarover gaat. Wonderlijk om te zien dat de sector als collectief de afgelopen jaren tientallen miljoenen in communicatie heeft gestoken, maar als deelnemers niet goed op de hoogte zijn van hun eigen mogelijkheden, rijst de vraag of deze communicatie wel effectief is geweest.

De kennisachterstand blijft niet beperkt tot deelnemers van het metaalfonds, maar is al jaren een sectorbreed probleem. Gek genoeg wordt niet naar een collectieve oplossing gezocht. Nog steeds proberen fondsen tevergeefs op individueel niveau deelnemers te bereiken. Pensioen 1-2-3’s zouden uitkomst moeten bieden, maar bevatten doorgaans teveel pagina’s met ingewikkelde teksten, te moeilijke rekensommen en jargon. Brieven van pensioenfondsen belanden vaker bij het oud papier dan op de leestafel. Het moet anders en kan ook anders.

Waarom slaan de vijf grootste pensioenfondsen van ons land samen met de Pensioenfederatie niet de handen ineen om deelnemers collectief te informeren? Maatschappelijk belangrijke thema’s verdienen een groot podium. En wat is geschikter dan de nationale televisie en radio? Met reclames in de vorm van de bekende SIRE-campagnes kan de miljoenendoelgroep direct en eenvoudig bereikt worden. SIRE-campagnes zijn al een halve eeuw een begrip op de Nederlandse televisie en hebben hun waarde bewezen. Vuurwerk, kindermishandeling, ‘de maatschappij dat ben jij’ zijn bekende voorbeelden. Pensioen zou in dat rijtje niet misstaan. Pensioenthema’s kunnen zodoende op een totaal andere manier bij deelnemers gebracht worden dan in de afgelopen tien jaar is geprobeerd.

Nadruk in dergelijke campagnes zou kunnen liggen op de keuzevrijheid in pensioenregelingen. Op wat wel kan in plaats van wat niet kan, zoals in de pensioendiscussie nu het geval is. Bij deelnemers leeft het gevoel dat in Nederland pensioenland niets te kiezen valt. Er is immers een verplichtstelling, pensioenfondsen voeren voornamelijk middelloonregelingen uit waar geen beleggingskeuzes gemaakt kunnen worden en vakbonden bepalen de inhoud van de regeling. Maar zoals het voorbeeld illustreert, bestaat er binnen het huidige stelsel wel degelijk keuzemogelijkheid.

Het uitruilen van partnerpensioen in ouderdomspensioen is bij een groot deel van de pensioenfondsen mogelijk.

‘Bij deelnemers leeft het gevoel dat in Nederland pensioenland niets te kiezen valt’

Voor alleenstaande deelnemers bij pensioenfonds Bouwnijverheid met een pensioen van 10.000 euro, kan deze uitruil al snel 2.400 euro per jaar extra opleveren. Fijn voor een deelnemer om te weten. Voor het opvullen van een AOW-gaatje of voor pensionado’s met reisdrift, kan de eerder genoemde hoog-/laagconstructie uitkomst bieden. Arbeidslustige mensen kunnen pensionering uitstellen en deelnemers die het werkende leven vervroegd vaarwel willen zeggen, hebben de mogelijkheid om eerder met pensioen te gaan. Juist voor de groep mensen in de leeftijd van 55 jaar en ouder zijn dergelijke keuzes van groot (financieel) belang voor hun verdere leven. En laat dat nou net de groep zijn die nog wel massaal televisie kijkt en dus via dat medium bereikbaar is.

Pensioencampagnes zijn een goed middel om deelnemers te laten inzien dat de standaardoptie niet voor iedereen standaard de beste keuze is. Het zijn eerste stapjes richting een pensioen op maat. En wellicht dat de campagnes de negatieve beeldvorming ten aanzien van pensioen kunnen doorbreken.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Pierre va Wieren - Geen 7 december 2018

Interessant.... nee, sterker nog: een must. Naar ik hoop wordt aan dit idee snel "handen en voeten" gegeven.

Editie
MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView constateert grote verschillen in de voorwaarden verhogings- en verlagingsrecht AOV. Het onderzoeksbureau bij de publicatie van zijn nieuwe Special Item...

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView heeft ook de hypotheken van Handelsbanken opgenomen in haar database. Het productoverzicht voor de particuliere markt is hiermee compleet, met van elke...

Gemiddeld orv-premie in de lift

Gemiddeld orv-premie in de lift

De gemiddelde premie van een overlijdensrisicoverzekering is in 2023 met 2,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...

Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

"Hoewel dit niet direct leeftijdsdiscriminatie te noemen is, weren verzekeraars in de praktijk jongeren door zeer hoge premies te vragen." Aldus MoneyView bij de...

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Uit DIL-onderzoek van MoneyView blijkt dat in polissen de stijgende marktrentes sneller worden doorberekend dan in de bancaire tegenhangers. Het bureau: “De...

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

In de nieuwe VVP (5-2023) staat Martin Koot van MoneyView stil bij de weer opgelaaide woekerpolisaffaire en nieuwe pijnlijke dossiers. Koot merkt op dat financieel...

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 5-2023) En ineens zijn ze weer in het nieuws: woekerpolissen! Eind september deed het Gerechtshof Den Haag uitspraak in het hoger...