Robot geeft voor, adviseur scoort

Paul van Brederode

Uw dienstverlening als financieel adviseur voor de consument bestaat uit drie delen: het inventarisatiegedeelte, de analyse en het aandragen van mogelijke oplossingen. Wij introduceren de 3D-methode.

De inventarisatie wordt verricht door de robot en hierbij speelt de klant zelf de hoofdrol. Hoe werkt dat? De robot wordt gevoed met bestaande informatie, bijvoorbeeld uit een dBase. De klant gaat zelf de dynamische vragen invullen. Geen kwantitatieve vragen, maar kwalitatief. Dynamische vragen die anticiperen op het eerder gegeven antwoord. Bijvoorbeeld als de vraag gesteld wordt of iemand rookt en hij vult in ‘nee’ in, dan kan niet de volgende vraag zijn: ‘hoeveel rookt u per dag?’

Het gaat dus om kwalitatieve vragen als: heeft u verhuisplannen, wilt u verbouwen en gaat u dan toch die boot kopen of juist verkopen? Zijn deze vragen ingevuld, dan volgt er een voorlopig advies aan de klant. Daarin staat een resumé van datgene wat is ingevuld en een wens, bijvoorbeeld: u geeft aan een wereldreis te willen maken en een zeiljacht te kopen en daarvoor een lening af te willen sluiten ter overbrugging van een te verwachten erfenis. Ook geeft de klant aan dat hij een advies wil ontvangen en daarvoor te willen betalen.

Dan de analyse. De financieel adviseur krijgt een bericht dat onze wereldreiziger zijn survey heeft ingevuld, dat er specifieke aandachtspunten zijn waarnaar gekeken moet worden en dat de klant binnen drie weken een betaald advies wil ontvangen.

Tenslotte de oplossing. De financieel adviseur heeft alle informatie gekregen die nodig is om een passend advies te maken, zonder bij de klant te zijn langs geweest of gebeld te hebben. De adviseur bekijkt zelf, met zijn of haar specifieke kennis, wat de best mogelijke oplossing is. Kortom de robot verzamelt op dynamische manier de nodige informatie samen met de klant, met als resultaat een helder voorlopig advies. De financieel adviseur analyseert wat kan, wat nodig is en komt met een passende oplossing voor de klant. Deze oplossing wordt omgezet in een financieel product.

 

Adviseur Paul van Brederode richtte samen met Rob Ubels Zeef Software op. Van Brederode en Ubels vertellen hun verhaal in vakblad VVP in aanloop naar de Dag van het Topadvies op 20 juni. Daar laten ze zien hoe financieel adviseurs én robot samen kunnen excelleren.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Dag van het Topadvies nu op 7 oktober

Dag van het Topadvies nu op 7 oktober

De VVP Dag van het Topadvies is als gevolg van de coronacrisis verplaatst van 18 juni naar 7 oktober 2020. Belangrijk onderdeel van deze dag is de verkiezing van...

Ga voor genoeg

Ga voor genoeg

Hoe kun je je anders profileren als advieskantoor en die andere profilering ook verzilveren? Natasja Naron van Gabriël financiële bescherming heeft het...

Robot direct inzetbaar

Robot direct inzetbaar

Vroeger kon men rustig wachten op een vraag of verzoek van de klant. Er werd enkel verwacht vraagstukken op te lossen wanneer deze zich aandienden. Echter, de...

Robot nog lang geen adviseur

Robot nog lang geen adviseur

‘Omarm een robot, ga voor advies’. Dat was het motto van de VVP Dag van het Topadvies 2018. De deelnemers kregen tal van tips hoe ze als financieel...

Met blockchain de financiële wereld beter maken

Met blockchain de financiële wereld beter maken

Een revolutie in de advieswereld. Dat is Safebay, een chat applicatie, ontwikkeld op basis van blockchain technieken, die is voorzien van iDIN, idensys, e-herkenning...

Adviestip Jan Verstegen: zet de pet op van de klant

Adviestip Jan Verstegen: zet de pet op van de klant

"De klant kan een deel van het adviesproces zelfstandig uitvoeren, mits goed gefaciliteerd en met een duidelijk voordeel voor de klant. Digitaliseren is niet hetzelfde...

Adviestip: door blockchain naar meer vertrouwen

Adviestip: door blockchain naar meer vertrouwen

"Over blockchain en bitcoin wordt veel zinnigs en onzinnigs gezegd en geschreven. Maar wat houdt blockchain in en wat betekent deze ontwikkelingen voor het advieskantoor...

Voorsprong, rust en een betere marge

Voorsprong, rust en een betere marge

Zoals aangegeven in de column in VVP 3, kunnen de robot en de financieel adviseur prima samenwerken. Inventarisatie door de robot, analyse en het aandragen van...

Adviestip: innovaties waar adviseur én klant van profiteren

Adviestip: innovaties waar adviseur én klant van profiteren

Hoe kun je innovaties omarmen om je klant en jezelf als adviseur beter te helpen bij financieel inzicht? Deze vraag beantwoorden Gert Vasse (Directeur Yellowtail)...

Adviestip: meer declarabele uren tegen een hoger tarief

Adviestip: meer declarabele uren tegen een hoger tarief

De komende decennia zal het aantal onderdelen waarop adviseurs het verschil kunnen maken kleiner worden. De tarieven op het recht-toe-recht-aan advies zullen afnemen....