Schoondochter informeren ‘onzorgvuldig’

Kifid 2017 (deel logo)

LEVEN - Welke informatie mag de verzekeraar aan wie verstrekken? Met de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op 25 mei a.s., zal die vraag in de komende tijd nog vaak moeten worden beantwoord. Een voorbode van situaties waarin dit nog vaker gaat spelen, is in deze uitspraak te lezen.

De consument koopt in 2007 een direct ingaande lijfrenteverzekering voor 403.287 euro. Vanaf december 2007 tot en met december 2022 zal hieruit elk kwartaal een uitkering plaatsvinden. De helft van de uitkering gaat naar de consument. De andere helft naar diens zoon. De relatie van de zoon raakt verbroken. De schoondochter van de consument belt hierop de verzekeraar en verzoekt om een kopie van de verzekering. De verzekeraar stuurt de schoondochter deze gegevens. De schoondochter laat vervolgens beslag leggen op de uitkering die per kwartaal aan de zoon van de consument wordt gedaan

De consument verwijt de verzekeraar dat deze zonder zijn toestemming de bedoelde stukken aan de schoondochter heeft gezonden. Verzekeraar erkent deze fout. Ook de Geschillencommissie stelt vast dat de verzekeraar onvoldoende heeft gedaan om te verifiëren dat de beller recht had op de gevraagde informatie. De geschillencommissie betitelt de handelwijze van de verzekeraar daarom als ‘onzorgvuldig.

De geschillencommissie stelt echter vervolgens vast dat de consument geen recht heeft op schadevergoeding omdat de (ex-) schoondochter kennelijk op de hoogte was van deze lijfrenteverzekering en ook het polisnummer kende. Deze informatie was al voldoende om beslag te kunnen laten leggen. Er is dus geen causaal verband tussen de informatie die ten onrechte is verstrekt en de schade die hieruit voor de consument (en zijn zoon) is opgetreden. - Uitspraak 2018 – 113

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

Kifid: valschade wel gedekt onder reisverzekering

(Kifid-uitspraak GC 2022-0483, bindend) Een consument heeft een beroep gedaan op haar doorlopende reisverzekering in verband met schade aan een mobiele telefoon....

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

Kifid: slechte communicatie over aov, klacht toch ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2022-0438) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis (onderdeel a.s.r.). De consument is volledig arbeidsongeschikt...

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

Kifid: klachten over dwaling en misleiding door KoersPlan slagen niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-0349) Een consument heeft in 1994 een beleggingsverzekering, Aegon KoersPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering is in 2009 tot...

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

Kifid: geen dekking voor gemist woongenot

(Geschillencommissie Kifid, bindende uitspraak 2022-0263, consument tegen Anac) Een consument heeft waterschade geleden door een lekkage in de badkamer en heeft...

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid publiceert nieuwe reglementen

Kifid actualiseert per 1 april de reglementen. Volgens Kifid worden ze toegankelijker en begrijpelijker voor gebruikers. Voor de klachten en beroepen die vóór...

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

Kifid wijst vordering hogere rentevergoeding InterBank af

(Kifid-uitspraak GC 2022-0219)  Consumenten stellen zich op het standpunt dat zij recht hebben op een hogere vergoeding dan dat de bank reeds aan hen heeft...

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

Kifid: klant mag contra-expert onderzoek laten verrichten

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0180A). Een klant wordt in de gelegenheid gesteld om een contra-expert onderzoek te laten verrichten naar de schadeoorzaak...

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

Kifid: fraude bewezen, toch vergoeding schade

(Geschillencommissie Kifid uitspraak 2022-0173) De consument, eigenaresse van een Audi A1, is samen met haar partner betrokken geweest bij een nachtelijke botsing...

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Kranenburg nieuw lid Geschillencommisie Kifid

Hendrik-Jan Kranenburg is benoemd tot lid van de Geschillencommissie Kifid met veterinaire deskundigheid. Hij vervult de functie als nevenfunctie en is niet werkzaam...

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname...