Social media = gewoon delen

Op social media zit je als financieel adviseur niet voor jezelf, maar voor je klant; hij wordt er beter van. Aldus nico van koesveld, directeur-eigenaar van van koesveld financiële specialisten in barneveld, tijdens zijn kennissessie op de vvp dag van het topadvies 2018. Van koesveld is al jaren actief blogger en twitteraar.

Van Koesveld is dus zelf financieel adviseur. Dat is ook wat hij benadrukte tegenover de collega-adviseurs die zijn sessie ‘De kracht van social media voor adviseurs’ bijwoonden. “Ik ben geen marketeer, ik ben gewoon één van jullie.” Waarmee hij meteen ook aangaf dat iedereen kan bereiken wat hij zelf inmiddels voor de klant voor elkaar heeft gebokst via social media. Want daar gaat het Van Koesveld om: de klant moet er beter van worden. Van Koesveld, die overigens meldde dat zijn sessie zakelijk en dus niet privégebruik van social media betrof: “Als financieel adviseur wil je zorgzaam zijn voor je klant.

‘Social media moet onderdeel zijn van strategie, anders werkt het niet’

Social media helpen mij om de klant te ontzorgen.” Van Koesveld illustreerde dit aan de hand van een aantal voorbeelden, dat soms wel wat nadere uitleg behoefde. Duidelijk zijn de gevallen waarin Van Koesveld weer eens fulmineert tegen een verzekeraar of serviceprovider. Daarmee wil hij in de eerste plaats bereiken dat hij zijn klant de dienstverlening kan bieden die hij van hem mag verwachten. Indirecter was het voorbeeld waarin een bepaalde actie ertoe leidde, dat Van Koesveld op de thee werd uitgenodigd door de AFM. Zo kon hij de toezichthouder nuttige informatie geven over de praktijk van de financieel adviseur. Ook daar heeft de klant baat bij, want consumenten hebben niks aan adviseurs die zijn doodgeslagen door wet- en regelgeving. “Bovendien leest de klant dat jij voor zijn be-langen bezig bent”, zei Van Koesveld. “Daarom is het ook zo belangrijk dat je het deelt via de sociale media, als je een resultaat hebt bereikt.” Bijkomend voordeel: je bericht gaat de zoekmachine van Google in. En Van Koesveld gelooft dat juist Google heel bepalend is wanneer de klant een adviseur zoekt. “Zorg dat je Google-reviews krijgt”, aldus Van Koesveld.

Stel doelen

Van Koesveld gebruikt social media niet alleen om de klant maar ook om zichzelf te ontzorgen. Hij liet zien dat hij op een veel hoger niveau in de organisatie binnenkomt bij financiële instellingen. Daardoor wordt het probleem dat hij aankaart, veel sneller opgelost. Bovendien heeft hij dan een telefoonnummer of e-mailadres waardoor hij een eventuele volgende keer rechtstreeks op het juiste niveau contact kan zoeken.

Social media zijn volgens Van Koesveld ook bij uitstek geschikt om gericht informatie te delen en doelgroepen gericht te bereiken. Van Koesveld heeft voor zichzelf heel duidelijk voor ogen wat hij wil bereiken. Dat is cruciaal, zei hij. Stel jezelf een of meerdere doelen. Dat hoeven natuurlijk niet per se de doelen te zijn die Van Koesveld nastreeft. Een doel kan bijvoorbeeld ook zijn: vinden van nieuwe klanten. Maak verder niet de fout om meteen met alles tegelijk te willen beginnen. Kies één of twee social media die bij jou passen en bekwaam je daar eerst eens in. Doe het om te beginnen niet op de smartphone, maar op PC of laptop. Gebruik een verzamelprogramma, zodat je het overzicht niet verliest. En besteed er niet te veel tijd aan. Uiteindelijk drie keer tien minuten per dag is volgens Van Koesveld meer dan voldoende. Die tijd moet je dan consequent wel steeds nemen. “Social media moet echt onderdeel zijn van je strategie, anders werkt het niet.” En maak het niet te ingewikkeld: “Social media is gewoon delen.”

Trump

De keuze voor het medium wordt bepaald door het doel. Met Instagram en Facebook kun je volgens Van Koesveld zakelijk niks. WhatsApp ziet Van Koesveld als een heel goed medium om doelgericht informatie te kunnen verstrekken. LinkedIn is volgens Van Koesveld minder zakelijk aan het worden. “Het wordt een beetje een babbelbox. Jammer.”

Twitter vindt Van Koesveld nog altijd een heel mooi medium. Zeker nu Twitter steeds minder wordt gebruikt voor gezeur over ‘wat zal ik vandaag eens aan doen?’ en ‘kijk eens wat ik net gegeten heb’. Twitter gaat anno 2018 ergens over, volgens Van Koesveld mede dankzij de Amerikaanse president Trump. “Hij heeft Twitter weer op de kaart gezet.”

Hoewel Van Koesveld er doorgaans met een gestrekt been ingaat, als iets hem niet zint, krijgt hij zelden negatieve reacties. De partijen die Van Koesveld op de korrel neemt, reageren doorgaans juist constructief. Waarschijnlijk ook omdat hij zijn beweringen onderbouwt. Want dat is belangrijk: het moet meer zijn dan alleen maar schreeuwen. Van Koesveld wees op het grote belang om vooral ook positieve ervaringen te delen via social media. “Als je alleen maar over negatieve zaken schrijft, word je gezien als zeurpiet.” Verder krijgt Van Koesveld heus niet altijd zijn zin via de Social media. “Er zijn ook dingen die mislukken.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Robot nog lang geen adviseur

Robot nog lang geen adviseur

‘Omarm een robot, ga voor advies’. Dat was het motto van de VVP Dag van het Topadvies 2018. De deelnemers kregen tal van tips hoe ze als financieel...

Adviestip: gebruik de kracht van social media

Adviestip: gebruik de kracht van social media

"Hoe maak je als kleinere speler in de financiële sector optimaal gebruik van social media. Niet alleen is social media een belangrijk informatiekanaal richting...

Omarm een robot, ga voor advies!

Omarm een robot, ga voor advies!

VVP organiseert op 20 juni 2018 op Landgoed De Horst in Driebergen Zeist (De Baak) voor de vierde keer de Dag van het Topadvies. Dit maal onder de titel: 'Omarm...

"Waarom wil Loket Hersteladvies niet samenwerken met adviseur?"

"Waarom wil Loket Hersteladvies niet samenwerken met adviseur?"

Het Loket Hersteladvies Beleggingsverzekeringen zou volgens hem moeten samenwerken met de financieel adviseur maar dat gebeurt nu niet, stelt financieel adviseur...

"Het provisieverbod is volledig doorgeslagen"

"Het provisieverbod is volledig doorgeslagen"

Het provisieverbod is volledig doorgeslagen, met als gevolg dat de massa verstoken blijft van passend advies. Dat blogt financieel adviseur Nico van Koesveld. ...

Van Koesveld wil meer transparante AFM

Van Koesveld wil meer transparante AFM

In zijn gesprek afgelopen week met de AFM over de PEplus-examens, heeft financieel adviseur Nico van Koesveld de toezichthouder ook voorgehouden transparanter te...

AFM grijpt niet in bij PEplus-examens

AFM grijpt niet in bij PEplus-examens

De AFM vindt bijstelling van de PEplus-examens vooralsnog niet nodig. Wel wil de AFM in gesprek over de vraag of de examens voldoende aansluiten op de praktijk....

Van Koesveld start petitie tegen verhoging salarissen bankiers

Van Koesveld start petitie tegen verhoging salarissen bankiers

Financieel adviseur Nico van Koesveld uit Barneveld is een petitie begonnen tegen de verhoging van de salarissen van de topbestuurders van ING en ABN Amro. Onder...

Veel te verbeteren aan Wft-examens nieuwe stijl

Veel te verbeteren aan Wft-examens nieuwe stijl

Volgens adviseur Nico van Koesveld laten de ervaringen van zijn kinderen zien dat er nog heel wat te verbeteren is aan de Wft-examens nieuwe stijl. Van Koesveld...

Van Koesveld volhardt in verzet tegen swo ING

Van Koesveld volhardt in verzet tegen swo ING

Financieel adviseur Nico van Koesveld roept ING opnieuw op om de nieuwe samenwerkingsovereenkomst bij te stellen. Dit keer in een open brief. Van Koesveld verzet...