SoMe

Social media zijn niet meer weg te denken in de financiële dienstverlening. VVP signaleert trends en hot items.

Twitteren in de woestijn

Tweets lijken aan de klanten van financieel adviseurs en verzekeraars niet of nauwelijks besteed. VVP heeft bij adviseurs en verzekeraars de volgers eens geteld en dan blijkt dit aantal minimaal. Zelfs zo minimaal dat de vraag rijst of je als adviseur en verzekeraar al die Twitter-moeite nog wel moet willen doen.

Google eens op tips voor het gebruik van Twitter. Steevast wordt dan gezegd dat het aantal volgers niet zoveel zegt, maar dat het gaat om de kwaliteit van de volgers. Hoe beter die kwaliteit, hoe beter volgers de tweets lezen. En nog veel belangrijker: ze zullen tweets retweeten. De vraag is echter of die inktvlekwerking op gaat voor de verzekeringssector. VVP waagt het te betwijfelen.

Webcare-teams scannen voortdurend de sociale media en dus ook Twitter. Op zoek naar die ene tweet die mogelijk schadelijk kan zijn voor het imago van het bedrijf of instelling. Of überhaupt om signalen (negatief en positief) op te vangen en daar meteen op in te spelen. Maar als een onderneming of organisatie maar een paar duizend volgers heeft (en meestal is dat zo), kun je je afvragen of er veel wordt geretweet.

Laten we om te beginnen kijken bij de verzekeraars. Elders op deze pagina’s vindt u een overzicht van het aantal volgers van een groot aantal verzekeraars, gerangschikt van hoog naar laag. Het wordt meteen zichtbaar dat het aantal volgers nauwelijks iets voorstelt. Zelfs de grote maatschappijen weten nauwelijks volgers te creëren. Een enkele grote zorgverzekeraar misschien iets meer, maar een partij als Zilveren Kruis Achmea heeft natuurlijk ook heel veel verzekerden (miljoenen) in de boeken.

Opvallend: direct writers doen het niet beter, ondanks hun van nature sterke communicatieve vaardigheden. Maar dat zegt ook al wat over het gebrek aan belangstelling van de zijde van de klant.

In het andere overzicht de volgers van een aantal (willekeurig gekozen) financieel adviseurs. Ook hier blijkt het aantal volgers bescheiden. Opmerkelijk wel: sommige adviseurs trekken meer volgers dan sommige verzekeraars. Misschien zegt dat iets over de binding met de klant? Beide overzichten betreffen de stand op 12 april jongstleden.

Smartphone

Maakt het wat uit als een adviseur of verzekeraar heel veel twittert? Niet echt, wordt snel duidelijk in de overzichten. Het omgekeerde geldt wel: wie weinig tweets verstuurt, heeft weinig volgers. Dus het is wel zaak om te blijven twitteren.

Wat zijn dan wel de succesfactoren voor financieel dienstverleners? Kijkend naar de tweets op zich, valt op dat partijen die het louter hebben over verzekeringen en marktontwikkelingen weinig volgers trekken.

Scherpe – al dan niet politiek geladen – tweets versturen, trekt ook niet speciaal volgers. Het moet echt gaan over onderwerpen die mensen interesseren. Nationale-Nederlanden twittert bijvoorbeeld veel rond de onlangs weer gehouden marathon van Rotterdam. Het moet dus gaan om iets dat mensen bezig houdt en dat doen verzekeringen nou net niet. En zelfs dan blijft het duwen en trekken.

De grootbanken weten meer volgers naar zich toe te halen: ABN Amro 65.133, ING Nederland 93.408, Rabobank 138.283. Heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat deze banken miljoenen klanten hebben. Maar hun dienstverlening staat ook dichter bij het dagelijkse leven van de klant, zoals het betalingsverkeer. Dienstverlening die zich ook meer leent voor de smartphone.

Weinig te melden

Verzekeraars zijn niet veel verder dan een schademeldapp. Maar schade heb je hopelijk niet elke dag. Misschien moet de conclusie zijn dat adviseurs en verzekeraars voor de gemiddelde consument te weinig interessants te melden hebben op Twitter. Dan is de volgende conclusie dat de energie beter kan worden gericht op andere Social Media of misschien zelfs gewoon op andere zaken. Op de smartphone bijvoorbeeld.

'Vraag is of je als adviseur en verzekeraar al die moeite nog wel moet willen doen'

* Uitvaartverzekeraars zijn niet meegenomen; hun twitteraccounts betreffen hun activiteiten op het vlak van uitvaartverzorging. Overigens scoren de marktleiders in dit segment Dela (1.770 volgers), Monuta (2.048) en Yarden (2.474) ook niet hoog.

Reactie toevoegen

 
Editie
VVP liever thuis ontvangen?

VVP liever thuis ontvangen?

In deze tijd werken veel mensen vanuit huis. Niemand weet hoe lang dit nog zal duren. Vakblad VVP biedt kennis, visies,best practices en de achtergronden bij het...

Katern Zorg & Verzuim in nieuwe VVP

Katern Zorg & Verzuim in nieuwe VVP

Actief Klantbeheer is goed voor klant én adviseur. Dat is de boodschap van VVP 04-2021. De ondertekenaars van het Manifest Actief Klantbeheer en adviseurs...

VVP Nieuws APP: het verzekeringsnieuws overzichtelijk op een rij

VVP Nieuws APP: het verzekeringsnieuws overzichtelijk op een rij

Wat is er nou makkelijker dan al het laatste financiële nieuws bij elkaar te hebben? De VVP Nieuws App voorziet u van al het verzekerings-, hypotheek- en ander...

VVP 01-2020: trots op je vak!

VVP 01-2020: trots op je vak!

'Trots als een pauw op je vak!' Dat is het motto van de net verschenen eerste VVP van 2020 (klik HIER voor de online versie). In deze uitgave veel aandacht voor...

Uitwisselen tekstberichten meest gebruikte vorm van sociale media

Uitwisselen tekstberichten meest gebruikte vorm van sociale media

Het uitwisselen van tekstberichten via onder meer WhatsApp is volgens CBS-onderzoek momenteel de meest gebruikte vorm van sociale media: 84 procent van de Nederlanders...

Volgende nieuwsbrief 2 januari

Volgende nieuwsbrief 2 januari

De volgende nieuwsbrief verschijnt 2 januari. De VVP-redactie wenst u goede dagen en een heel mooi 2020! Graag tot dan!

Het VVP-team wenst u een gezond, liefdevol en sprankelend 2020!

Het VVP-team wenst u een gezond, liefdevol en sprankelend 2020!

Het VVP-team wenst u een gezond, liefdevol en sprankelend 2020! Op de foto van links naar rechts: Willem Vreeswijk (directeur-eigenaar en hoofdredacteur), Arjan...

Het onafhankelijk adviesvak is relevanter dan ooit

Het onafhankelijk adviesvak is relevanter dan ooit

“De wereld ziet er compleet anders uit dan 25 jaar geleden en tegelijkertijd is het wezenlijke van het adviesvak niet veranderd”, aldus Willem Vreeswijk....

Willem Vreeswijk 25 jaar bij VVP

Willem Vreeswijk 25 jaar bij VVP

Willem Vreeswijk, hoofdredacteur en eigenaar, was 1 december 25 jaar in dienst van VVP. Een goed moment om kort terug te blikken en vooral vooruit te kijken, zowel...