Verzekeraar moet duidelijk zijn over dekking

Kifid 2017 (deel logo)

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE - In november 2016 sluit de consument een autoverzekering. De ingangsdatum is 1 januari 2017. Verzekeraar heeft het beleid om geen auto’s te verzekeren met een aantal schadevrije jaren van minder dan 0. Op het moment van het sluiten van de verzekering heeft de consument 4 schadevrije jaren. In december raakt hij betrokken bij een ongeval waardoor het aantal schadevrije jaren naar min 1 daalt. De verzekeraar zegt hierop de verzekering op.

De geschillencommissie ziet zich gesteld voor 2 vragen. De eerste vraag is of de verzekeraar de verzekering mag beëindigen. De geschillencommissie komt tot het oordeel dat de polisvoorwaarden zodanig zijn geformuleerd dat de consument had mogen begrijpen dat bij een voorlopige dekking de verzekering alleen zou worden beëindigd indien bij controle in Roy Data zou blijken, dat er een negatief aantal schadevrije jaren zouden zijn. Mede omdat de verzekeraar een groene kaart heeft gezonden en nergens aangeeft dat het hier gaat om een voorlopige dekking, komt de geschillencommissie tot het oordeel dat hier sprake is van een definitieve acceptatie en op grond daarvan de verzekering niet mag worden opgezegd, omdat de verzekerde inmiddels een negatief aantal schadevrije jaren heeft.

De tweede vraag betreft die of de consument aanspraak kan maken op de premie zoals die in november 2016 was geoffreerd. Hierop stelt de geschillencommissie de consument teleur. De verzekeraar zich mag laten leiden door de royementsgegevens uit Roy Data, welke bij beëindiging van een verzekeringsovereenkomst door motorrijtuigverzekeraars worden aangeleverd. Ten tijde van het aanvragen van deze (nieuwe) verzekering waren deze gegevens nog niet beschikbaar. De (nieuwe) verzekeraar mag daarom een premie berekenen die hoort bij -2 schadevrije jaren. - Uitspraak 2018 -239

 ...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Dure uitglijder...

Dure uitglijder...

Een consument glijdt lelijk uit... Hij dacht bijna 100.000 euro te kunnen claimen op zijn reisverzekering, nadat hij tijdens het skiën een ongeluk veroorzaakte...

ABN Amro moet 7.710 euro vergoeden wegens schending zorgplicht

ABN Amro moet 7.710 euro vergoeden wegens schending zorgplicht

ABN Amro moet van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening een klant 7.710 euro betalen wegens schending van de zorgplicht. Dit is minder dan...

Zonder kentekenbewijs deel III geen dekking voor gestolen auto

Zonder kentekenbewijs deel III geen dekking voor gestolen auto

In de verzekeringsvoorwaarden is duidelijk gesteld dat als een auto is gestolen, de verzekeraar alleen betaalt als ondere andere aan de voorwaarde is voldaan dat...

Offerte ging uit van 8% rendement, maar consument wist wat hij kocht

Offerte ging uit van 8% rendement, maar consument wist wat hij kocht

In 1986 dacht men serieus dat het rendement op staatsleningen acht procent zou blijven... Hoe anders is de praktijk gebleken. De acht procent duikt op in uitspraak...

Geschillencommissie weer op sterkte

Geschillencommissie weer op sterkte

Het bestuur van Kifid heeft per 1 januari 2019 elf nieuwe leden benoemd in de Geschillencommissie. Het merendeel van de nieuwe leden is jurist. Een aantal leden...

Adviseur hoeft 30 mille provisie niet terug te storten

Adviseur hoeft 30 mille provisie niet terug te storten

Een consument die 30 mille provisie terug wilde van zijn adviseur krijgt nul op het rekest bij de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid). Anders...