Verzekeraar moet duidelijk zijn over dekking
LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE - In november 2016 sluit de consument een autoverzekering. De ingangsdatum is 1 januari 2017. Verzekeraar heeft het beleid om geen auto’s te verzekeren met een aantal schadevrije jaren van minder dan 0. Op het moment van het sluiten van de verzekering heeft de consument 4 schadevrije jaren. In december raakt hij betrokken bij een ongeval waardoor het aantal schadevrije jaren naar min 1 daalt. De verzekeraar zegt hierop de verzekering op.
De geschillencommissie ziet zich gesteld voor 2 vragen. De eerste vraag is of de verzekeraar de verzekering mag beëindigen. De geschillencommissie komt tot het oordeel dat de polisvoorwaarden zodanig zijn geformuleerd dat de consument had mogen begrijpen dat bij een voorlopige dekking de verzekering alleen zou worden beëindigd indien bij controle in Roy Data zou blijken, dat er een negatief aantal schadevrije jaren zouden zijn. Mede omdat de verzekeraar een groene kaart heeft gezonden en nergens aangeeft dat het hier gaat om een voorlopige dekking, komt de geschillencommissie tot het oordeel dat hier sprake is van een definitieve acceptatie en op grond daarvan de verzekering niet mag worden opgezegd, omdat de verzekerde inmiddels een negatief aantal schadevrije jaren heeft.
De tweede vraag betreft die of de consument aanspraak kan maken op de premie zoals die in november 2016 was geoffreerd. Hierop stelt de geschillencommissie de consument teleur. De verzekeraar zich mag laten leiden door de royementsgegevens uit Roy Data, welke bij beëindiging van een verzekeringsovereenkomst door motorrijtuigverzekeraars worden aangeleverd. Ten tijde van het aanvragen van deze (nieuwe) verzekering waren deze gegevens nog niet beschikbaar. De (nieuwe) verzekeraar mag daarom een premie berekenen die hoort bij -2 schadevrije jaren. - Uitspraak 2018 -239
Reactie toevoegen
Editie
Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig
(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...
Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen
(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...
Schending zorgplicht kost ING 45 mille
(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...
Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur
(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...
Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024
(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024
(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...
Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...
Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in
(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...