De waarde van advies

Fred de Jong 2012

Laten we afspreken dat we het vanaf nu niet meer hebben over de kosten, maar over de prijs en de waarde van financieel advies. Aldus blogt Fred de Jong op www.newfinancialforum.nl.

Financieel advies wordt vaak bestempeld als een kostenpost. Recent nog in een publicatie van de Consumentenbond (Onverklaarbaar hoge kosten bij hypotheekwijzigingen, augustus 2017). Ik citeer: "Van alle onderzochte geldverstrekkers stellen RegioBank en SNS het inwinnen van advies het vaakst verplicht, met hoge kosten tot gevolg."

 Door financieel advies als een kostenpost weg te zetten, bewijst de Consumentenbond haar leden een slechte dienst. Want de waarde van financieel advies wordt daarmee onterecht ontkracht, terwijl financieel advies echt beter verdient.

Opbrengst van financieel advies
Elke financieel adviseur zal het eens zijn met de stelling dat financieel advies veel waarde heeft. Gelukkig wordt die stelling ook door verschillende studies ondersteunt. Zoals in een onderzoek van het International Longevity Centre UK (The Value of financial advice, a research report from ILC-UK, July 2017). Zij concluderen onder meer dat consumenten die advies hebben afgenomen, meer pensioen opbouwen en meer sparen. Onderzoek van Montmarquette & Viennot-Briot uit 2016 (The Gamma factor and the value of financial advice, Montreal) bevestigde eerdere uitkomsten uit 2012 (Econometric models on the value of advice of a financial advisor, Montreal) dat beleggers die advies hebben ingewonnen, betere beslissingen nemen voor hun toekomst. Advies leidt volgens de onderzoekers tot beter financieel gedrag zoals meer spaarzin en meer oog voor lange termijn doelstellingen als pensioen.

In dergelijke studies wordt vrijwel altijd naar de beleggingswereld gekeken. Het zou juist interessant zijn om nader te onderzoeken in hoeverre financieel advies een positieve invloed heeft op modale huishoudens met betrekking tot schulden, pensioenopbouw, sparen en risicogedrag.

Om de waarde van financieel advies te bepalen, moet niet alleen gekeken worden naar de prijs van advies in verhouding tot de financiële opbrengsten van advies. De prijs van bijvoorbeeld een hypotheekadvies kan 1.500 euro zijn, de opbrengst kan zijn dat de geadviseerde klant over de looptijd van de hypotheek enkele duizenden euro’s minder gaat betalen. Maar financieel advies heeft nog een belangrijk ander effect dat financiële waarde vertegenwoordigt. Dat heeft met het gedrag van de klant te maken. Goed financieel advies laat de klant betere beslissingen nemen. Door beter na te denken over de financiën voor later, door risico’s goed te wegen en af te dekken waar nodig, door verantwoord te lenen, etcetera.

Kosten van gebrek aan advies
Ondoordachte en onverantwoorde financiële beslissingen hebben in het verleden tot veel maatschappelijke schade geleid. Veel huishoudens zitten nog steeds of dreigen opnieuw in financieel zwaar weer te komen. De WRR waarschuwde onlangs (Weten is nog geen doen, Den Haag) dat kwetsbare groepen in de samenleving moeite hebben om te voldoen aan de verwachtingen van de overheid qua zelfredzaamheid. Deze groepen zijn juist gebaat bij advies en hulp. De prijs van financieel advies moet ook in relatie worden gezien tot de mate waarin voorkomen wordt dat mensen in financiële problemen komen en dus een beroep doen op de sociale voorzieningen. Als mensen die advies het meest nodig hebben afzien van advies, nemen de maatschappelijke kosten alleen maar toe.

Financieel advies is maatschappelijk relevant. Goed financieel advies levert klanten uiteindelijk meer geld op en leidt tot betere beslissingen van consumenten en daarmee tot minder maatschappelijke schade. Daarom is het niet juist om te spreken over de kosten van financieel advies. Laten we afspreken dat we het vanaf nu niet meer hebben over de kosten, maar over de prijs en de waarde van financieel advies.

Reactie toevoegen

 
Een mooie schade dankzij Ali

Een mooie schade dankzij Ali

"De afloop van het verhaal is dat onze auto total loss is verklaard. Met Ali heb ik nog veel contact gehad over de nasleep. Altijd vriendelijk en behulpzaam. Dat...

Geef de MKB-er meer financiële grip

Geef de MKB-er meer financiële grip

Binnen de financiële sector wordt veel gesproken over financiële zelfredzaamheid, financiële gezondheid en financieel fit. Daarbij ligt de focus...

"Verzakelijking van relatie intermediair-verzekeraar is een goede zaak"

"Verzakelijking van relatie intermediair-verzekeraar is een goede zaak"

"De verzakelijking van de relatie tussen verzekeraars en intermediairs is een goede zaak", aldus onderzoeker Fred de Jong in een blog op zijn website, "omdat het...

Adfiz pleit voor verplicht label 'verkoopadvies'

Adfiz pleit voor verplicht label 'verkoopadvies'

Verplicht adviseurs die zich qua dienstverlening beperken tot advies over de eigen producten, het label ‘verkoopadvies’ te voeren. Dat stelt Adfiz-directeur...

Beroepseer: trots op je vak

Beroepseer: trots op je vak

(door Fred de Jong, onderzoeker) Om een goede campagne rond financieel advies te kunnen voeren, zullen financieel adviseurs eerst zelf overtuigd moeten zijn van...

Symposium over De Waarde van financieel advies

Symposium over De Waarde van financieel advies

Op 13 december organiseert het Amsterdam Centre for Insurance Studies bij de Universiteit van Amsterdam een symposium over 'De waarde van financieel advies'. Dagvoorzitter...

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Het intermediair heeft een goede uitgangspositie om de vertrouwenspersoon van de consument te zijn, maar of dat ook een toppositie is valt te betwijfelen. Zo is...

Intermediair, laat je ballen zien!

Intermediair, laat je ballen zien!

"Laat je ballen zien en wees zelf de regisseur van de regeldruk vermindering." Dat schrijft onderzoeker Fred de Jong in een blog. De Jong constateert dat adviseurs...

Lageropgeleiden halen advies vooral bij bank

Lageropgeleiden halen advies vooral bij bank

Lageropgeleiden stappen, als zij financieel advies nodig hebben bij een verandering in de leefsituatie, eerder naar de bank (42 procent) dan naar de onafhankelijke...

Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend

Toppositie intermediair bij consument op lange termijn niet vanzelfsprekend

Volgens het Trendonderzoek klantgerichtheid verzilveren 2019, gepresenteerd op de VVP Dag van het Topadvies, is de toppositie van het intermediair bij de consument...