De waarde van vertrouwen

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

Consumenten worden gedwongen meer eigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun financiële toekomst. Veel consumenten hebben dit nooit geleerd en kunnen dit nog niet. Zij zijn in toenemende mate afhankelijk van financieel adviseurs die hen stevig bij de hand nemen.

Neem het risico van arbeidsongeschiktheid. De kans om arbeidsongeschikt te worden is groter dan slachtoffer te worden van een brand. Toch hebben de meeste mensen wel een brandverzekering maar velen geen goede arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dat geldt voor de ondernemers, maar net zo goed voor de mensen die met een hypotheek de grootste lening in hun leven aangaan. Het overgrote deel van de nieuwe hypotheken wordt op dit moment gesloten zonder een passende voorziening die de consument financieel opvangt bij arbeidsongeschiktheid.

Wetstechnisch hebben we het keurig voor elkaar. Privaatrechtelijk mag de klant van de redelijk handelende en bekwame adviseur verwachten dat deze hem indringend attendeert op het risico van arbeidsongeschiktheid. Ook in het publiekrecht is via de Wft deze norm ingedaald: een adviseur is verplicht om bij elke hypotheek een grondige analyse te maken van het risico van arbeidsongeschiktheid.

De normen zijn er, maar worden ze ook nageleefd? De AFM heeft het druk met andere zaken. De laatste boete voor een onjuist hypotheekadvies is alweer ruime tijd geleden. Wat ook niet bijdraagt, is dat de NHG ook huiseigenaren opvangt die bewust geen overlijdensrisicoverzekering en/of arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben afgesloten. Daarmee is de NHG voor een deel een collectieve verzekering geworden. Maar wel één die niet voor elke huiseigenaar geldt en met voorwaarden die maatschappelijk onacceptabel zouden worden geacht indien een private verzekeraar deze zou voeren.

Ik denk dat veel financieel adviseurs op een tweesprong staan. Er kan worden gekozen voor de weg waarbij op de gemakkelijkste manier en tegen de laagste kosten wordt uitgevoerd wat de consument wenst. De moderne techniek en communicatiemiddelen maken deze weg aantrekkelijk. Zowel voor de consument als voor de uitvoerder van de wensen van deze consument. Gemak. Snelheid. Lage kosten. Wat wil een mens nog meer?

De andere weg is hobbelig en lastig. Dat is de weg waar de adviseur luistert naar de consument, maar hem niet naar de mond praat. Natuurlijk heeft de klant met zichzelf afgesproken niet arbeidsongeschikt te raken. En natuurlijk is een premie voor een verzekering waar je nooit een beroep op zal doen, zonde van het geld. Het is juist de adviseur die de klant dan met de harde werkelijkheid moet confronteren. Ook wanneer de klant dat eigenlijk niet wil horen. Hoe ziet het financiële plaatje er nu echt uit indien de klant dan toch arbeidsongeschikt wordt? En dan niet alleen in cijfers. Maar wat dit betekent voor het dagelijks leven van de klant en zijn gezin.

Iedereen die wel eens heeft meegemaakt dat iemand volledig onverwacht arbeidsongeschikt raakt (“arbeidsongeschiktheid is voor watjes, dat gebeurt mij niet”) weet tot wat voor een enorme emoties dit leidt indien mensen opeens ontdekken dat hun lichaam hen in de steek laat. Het laatste wat je dan wil is dat bij die angst, verdriet en boosheid over het niet functionerende lichaam ook nog eens de zorg komt of er wel voldoende geld is.

Adviseurs kunnen klanten tegen hun eigen onkunde beschermen en hen helpen met hun verantwoordelijkheidsbesef voor de toekomst. Dat vraagt een intrinsieke motivatie om echt te willen zorgen voor het financiële welzijn van de klant.

Ik ben ervan overtuigd dat de financieel adviseur die deze laatste weg kiest op de lange termijn de beste keuze maakt. Omdat steeds meer consumenten de waarde van vertrouwen zullen ervaren en hun keuzen in de toekomst op die ervaring zullen baseren.

Reactie toevoegen

 
Veel potentie bij bereidheid tot vernieuwing

Veel potentie bij bereidheid tot vernieuwing

Financieel adviseurs maken gebruik van diverse dienstverleners. Denk aan softwareleveranciers, service providers en opleiders. Deze toeleveranciers worden geschaard...

Koper assurantieportefeuille zoekt rendement

Koper assurantieportefeuille zoekt rendement

Uit onderzoek van Bureau DFO onder financieel adviseurs blijkt dat de belangstelling voor assurantieportefeuilles nog altijd groot is. Ook de waarde die de markt...

"We maken de sector saai door er te weinig over te praten"

"We maken de sector saai door er te weinig over te praten"

De sector is niet saai. We maken het saai door er niet over te praten, aldus Jurjen Oosterbaan van Bureau DFO. "Het dienend zijn aan de samenleving vraagt om...

Spiegel van de samenleving

Spiegel van de samenleving

De sector is niet saai. We maken het saai door er niet over te praten, betoogt Jurjen Oosterbaan in zijn recente blog op het New Financial Forum. De blog op het...

"Beste financiële software van Adviesbox, Klik & Sluit en Online pro"

"Beste financiële software van Adviesbox, Klik & Sluit en Online pro"

De financiële software van Adviesbox, Klik & Sluit en Online Pro worden het hoogst gewaardeerd door het intermediair, zo blijkt uit het onderzoeksrapport...

Fonds voor vakpers

Fonds voor vakpers

Jurjen Oosterbaan pleit voor een fonds voor de vakpers, zodat verantwoorde journalistiek behouden blijft. In het belang van de sector. We leven in een bijzondere...

Oosterbaan pleit voor fonds voor vakpers

Oosterbaan pleit voor fonds voor vakpers

Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) pleit in een blog op New Financial Forum voor een fonds voor de vakpers, zodat het voortbestaan van verantwoorde journalistiek gewaarborgd...

Trends en  adviezen in  digitalisering

Trends en adviezen in digitalisering

Elke financiële dienstverlener realiseert zich dat ‘digitalisering’ voor de eigen onderneming steeds belangrijker wordt. Maar waar te beginnen...

Adviseurs: stad Holland beste Zorgverzekeraar

Adviseurs: stad Holland beste Zorgverzekeraar

Stad Holland Zorgverzekeraar is in het jaarlijkse D & O Zorgonderzoek 2016 door financieel adviseurs verkozen als beste zorgverzekeraar. In het onderzoek zijn...

D&o: grote verschillen in prestaties hypotheekverstrekkers

D&o: grote verschillen in prestaties hypotheekverstrekkers

Er zijn grote verschillen tussen de prestaties van geldverstrekkers, aldus onderzoek van Bureau D&O. "Zorgelijk en eigenlijk niet acceptabel vinden wij...