Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers!

Brummelhuis en Wanrooij

Auteur: Leon Brummelhuis, samen met Ozewald Wanrooij oprichter van Neutralis. De blog is eveneens te lezen op de site Rendementvangeluk van Neutralis.

Verschillende onderzoeken laten zien dat gelukkige medewerkers onder andere effectiever, productiever en duurzamer inzetbaar zijn. Hoe zorg je er als werkgever voor dat werknemers je gaan zien en ervaren als aantrekkelijk? Dat je een werkgever bent waar mensen graag willen werken en ook willen blijven werken omdat ze werkgeluk ervaren?

De basis van een goede relatie is goede communicatie. Dat geldt ook voor de relatie tussen werkgever en werknemer. Ik ervaar dat veel bedrijven hierin voor een mooie uitdaging staan. Want wat is goede communicatie? En wat is daarvoor nodig?

Voorbeeld
Om dit duidelijk te maken, heb ik een voorbeeld uit de gezondheidszorg. Stel je voor dat je als patiënt bij een dokter komt om over jouw gezondheidsklachten te praten. Wat verwacht je dan van de arts? Het liefst wil je dat hij tijdens het consult de juiste diagnose stelt. Maar vooral dat je je gehoord voelt, dat de arts alle aandacht voor jou heeft en tijd neemt om oprecht naar je te luisteren. En dat betekent ook dat je als patiënt – vaak onuitgesproken – hoopt dat de arts oprecht geïnteresseerd en betrokken is en moeite voor je doet om ook ‘de vraag achter de vraag’ te achterhalen. Met een goede communicatie kan de arts een vertrouwensrelatie opbouwen die essentieel is voor het leveren van goede zorg, het stellen van de juiste diagnose en het inzetten van de juiste behandeling en/of medicatie.

Laten we dit voorbeeld eens vertalen naar jouw organisatie. Wanneer heb jij als werkgever of manager voor het laatst jouw oor écht te luister gelegd bij je medewerker(s) en de moeite genomen om ook ‘de vraag achter de vraag’ te achterhalen? En dan bedoel ik écht op individueel niveau luisteren naar je medewerker(s) en niet via het invullen van enquêtes en/of de inzet van een traditioneel medewerkerstevredenheidsonderzoek. Deze laatste twee tools vallen immers niet onder de categorie luisteren. De essentie van luisteren is namelijk:

  • Bewust en met aandacht aanwezig zijn bij de ander;
  • De intentie hebben om te luisteren naar wat de ander écht wil zeggen.

En dat lukt je ‘helaas’ niet middels het afnemen van een enquête en/of traditioneel medewerkerstevredenheidsonderzoek. Ik schrijf hier bewust helaas, omdat we als werkgevers graag efficiënt met geld en tijd omgaan en als gevolg daarvan ook graag kiezen voor communicatiemethoden die we snel en het liefst zo goedkoop mogelijk kunnen inzetten. We willen namelijk wel graag luisteren naar onze medewerkers en vinden dit ook wel belangrijk, echter mag dit niet te veel ‘kosten’. En dat is in mijn ogen een gemiste kans omdat snel en écht luisteren nu eenmaal niet de meest gelukkige combinatie is. De grote vraag blijft natuurlijk ook of snel en een lage prijs in dit geval wel leidt tot het gewenste doel en rendement? Even terug naar de arts in het voorbeeld hierboven. Nu kom je bij de arts en zonder verder te praten of te vragen verzoekt hij je om een inventarisatieformulier ten aanzien van je klacht in te gaan vullen. Het formulier wordt bij de arts ingeleverd, hij leest dit door, stelt zijn diagnose op basis van dit formulier, schrijft een medicijn voor en je betaalt slechts 50% van het tarief dat hier normaliter voor staat. Lekker efficiënt en goedkoop! Volgende patiënt! Hoe voelt dit voor jou? Voel je je gehoord? Voel je betrokkenheid? Voel je vertrouwen? Zal je een dergelijke arts ook richting toekomst blijven bezoeken ongeacht of deze wel of niet de juiste diagnose heeft gesteld? En leg vervolgens eens de link naar de wijze waarop jezelf communiceert met je medewerkers. Weet jij wat er écht in hun omgaat en bij hen leeft? Hoe gelukkig ze zijn qua werk- en privé-omgeving? En hoe je hier als werkgever en werknemer samen je verantwoordelijk in kunt nemen en op in kunt spelen om samen tot meer Rendement van Geluk op de werkvloer te komen?

Bouwen aan een sterk werkgeversmerk

Het investeren in gelukkige(r) medewerkers leidt zoals genoemd in de inleiding tot productieve, effectievere, enthousiaste, gedreven en meer gezonde medewerkers. Dus is het interessant om hiermee aan de slag te gaan. Daarnaast zal je als werkgever in de huidige tijd van hoogconjunctuur meer je nek uit moeten steken om nieuwe mensen aan je te binden en om bestaande medewerkers binnen de deuren te houden. Vanuit dat perspectief wordt het steeds belangrijker om aan sterk werkgeversmerk te gaan bouwen. En hoe mooi en effectief is het wanneer je je eigen medewerkers zover kunt krijgen dat zij deze taak ook spontaan en onvoorwaardelijk op zich gaan nemen. Omdat ze bij een organisatie werken waarbij het ‘gewoon’ is dat de werkgever om je geeft en écht naar je luistert.

Doorlopende investering

Zo’n goede relatie met je medewerkers ontwikkelen vraagt om een doorlopende investering. Het is net als met het onderhouden van een liefdesrelatie. Ook daar werk je aan en investeer je om het samen leuk te hebben en te houden. Een basisvoorwaarde is wel, dat beide partners betrokken bij elkaar zijn en de motivatie hebben om er écht voor elkaar te willen zijn en er iets van te willen maken. En daarnaast moet er dan natuurlijk ook sprake zijn van vertrouwen, oprechte betrokkenheid, oprechte interesse, aandacht, vriendelijkheid etc. Met andere woorden het fundament moet kloppen en de cirkel moet rond zijn.

Implementeren

Steeds meer werkgever delen de visie dat het investeren in een goede relatie met je medewerkers voor beide partijen heel interessant en rendabel is. Echter iets delen of weten betekent nog niet dat ze hier ook daadwerkelijk mee aan de slag gaan. Als mens zijn we immers eerder geneigd om in obstakels te denken dan in kansen en/of mogelijkheden. Zo horen we nog wel eens van werkgevers dat ze hier graag mee aan de slag zouden gaan, echter niet weten waar ze de tijd en de mensen vandaan moeten halen. Gelukkig kunnen we deze obstakels snel voor je wegnemen, omdat wij er ons werk van hebben gemaakt om jou als werkgevers te helpen en te faciliteren met het inzichtelijk krijgen, het optimaliseren en waarborgen van het persoonlijk geluk van jouw medewerker.

Gelukkige medewerkers leiden tot Gelukkige klanten! En Gelukkige klanten leiden tot …

 

Reactie toevoegen

 
Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers

Oprecht luisteren als eerste stap naar gelukkige medewerkers

Verschillende onderzoeken laten zien dat gelukkige medewerkers onder andere effectiever, productiever en duurzamer inzetbaar zijn. Hoe zorg je er als werkgever voor...

Neutralis Gelukkig Leven Programma gaat internationaal

Neutralis Gelukkig Leven Programma gaat internationaal

Het Gelukkig Leven Programma, een initiatief van adviseurs Ozewald Wanrooij en Leon Brummelhuis van Neutralis gaat internationaal. Als derde licentiehouder gaat...

Onbeantwoorde vragen over integriteit en klantbelang centraal

Onbeantwoorde vragen over integriteit en klantbelang centraal

"Ik heb een casus waarbij ik twijfel of dit valt onder integer handelen en klantbelang centraal stellen. In ieder geval heb ik er een slecht gevoel bij. Daarbij...

Tweede licentiehouder Neutralis Gelukkig Leven Programma

Tweede licentiehouder Neutralis Gelukkig Leven Programma

Neutralis heeft Dorien Scharenborg van Doorzien verwelkomd als tweede licentiehouder van het Neutralis Gelukkig Leven Programma. Eerder werd Anke Bruns-Heij van...

Alleen maar verliezers

Alleen maar verliezers

Zou het misschien kunnen dat het woekerpolisdossier geen winnaars kent? Die vraag stelt Ozewald Wanrooij (Neutralis) in een reactie op VVP Online. Ik hoop van harte...

Neutralis: geluk is maakbaar

Neutralis: geluk is maakbaar

Geluk is maakbaar, aldus de adviseurs van Neutralis, die in een film inzichtelijk maken hoe werkgevers kunnnen bijdragen aan het geluksniveau van medewerkers. In...

Waarom onze keuze?

Waarom onze keuze?

Wat wij willen is voor onze relaties echt van betekenis zijn en onze tijd besteden aan de mens achter het BSN-nummer. Aldus licht mede-eigenaar Ozewald Wanrooij...

AFM antwoordt op brief Neutralis

AFM antwoordt op brief Neutralis

De AFM heeft geantwoord op de vrijdag op VVP Online gepubliceerde brief van Neutralis. Volgens Ozewald Wanrooij van Neutralis laat de AFM de klant de vrije keuze,...

Neutralis: wij kunnen niet voldoen aan afm-eis

Neutralis: wij kunnen niet voldoen aan afm-eis

Neutralis heeft recent de vergunning voor het bemiddelen en adviseren in inkomensverzekeringen opgezegd. De AFM sommeert Neutralis de portefeuille over te dragen...

Persoonlijk geluk als businessmodel voor adviseurs

Persoonlijk geluk als businessmodel voor adviseurs

De bemiddelaar is dood, leve de geluksadviseur, zo betoogde adviseur Ozewald Wanrooij in VVP 5. Hij ontwikkelde samen met zijn compagnon de Gelukkig Leven Test,...