Zorgen om onverzekerbare risico's

Enno Wiertsema NIEUW 2017

Steeds vaker bereiken mij signalen over de (praktische) onverzekerbaarheid van bepaalde risico’s. Bijvoorbeeld van taxi’s en recyclingbedrijven. En in het Adfiz Magazine dat later deze week verschijnt, vertelt een Adfiz-lid over zijn – overigens vruchteloze – queeste om een WA + casco verzekering te sluiten voor de vrachtwagencombinatie van een veetransporteur. Dat een ondernemer zich niet tegen elk risico kan indekken, is begrijpelijk. Maar het niet kunnen verzekeren van een taxi of een veetransportwagen? Kom op, dat gaat er bij mij niet in!

Laat ik voorop stellen dat ik er alle begrip voor heb dat verzekeraars winst willen maken. En ook voor het feit dat Solvency II noopt om keuzes te maken en dat ze geen producten onder de prijs willen aanbieden, zoals met autoschadeverzekeringen is gebeurd. Maar dat vraagt ook niemand van ze. Het is algemeen bekend én breed geaccepteerd dat bijvoorbeeld mensen die meer risico lopen soms ook iets meer premie betalen dan mensen die minder risico lopen. Maar zo lang deze mensen kunnen kiezen uit een ruim aanbod aan verzekeraars kan het risico worden gespreid en staan de premies in verhouding tot dat risico.

Waar ik echter geen begrip voor heb, is navelstaarderij. In plaats van naar de markt te kijken en ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk risico’s verzekerbaar blijven, bekruipt mij af en toe het gevoel  dat verzekeraars voor de veilige weg (lees: risico’s) kiezen en het hen voornamelijk te doen is om hoog te eindigen in de top 3 van vergelijkingslijstjes. Het gevolg hiervan is dat het brede aanbod verschraalt, risico’s zich concentreren bij slechts een handvol verzekeraars en premies fors stijgen.

Solidariteit is het fundament van de verzekeringssector. Verschillende risico’s moet je daarom juist bundelen. Dus waarom als verzekeraar niet ook een breed pakket dekkingen blijven bieden? En op de beurs niet alleen voor hoge percentages intekenen, maar ook voor kleine? Door deze spreiding voorkomen we dat hardwerkende ondernemers de dupe worden.

Daarom, vanaf deze plek een oproep aan de sector om samen deze handschoen op te pakken. En het is me menens; we mogen dit niet laten versloffen. Ik ga me hier in vastbijten. En ik kan nu alvast verklappen dat breedte van het aanbod in ieder geval onderdeel wordt van het PrestatieOnderzoek 2018. Want als we niet uitkijken zitten we straks met een volledig onverzekerde markt omdat de verzekerbare risico’s zó klein zijn dat de klant ze ook zelf kan dragen en de echte risico’s zó groot en individueel dat de premie onbetaalbaar is. En dat kan nooit de bedoeling zijn!

Reactie toevoegen

 
Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-2023) De invoering van de Wet toekomst pensioenen leidt ertoe dat álle pensioenregelingen moeten worden aangepast. Pensioenadviseurs...

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz heeft een nieuwe versie gepubliceerd van haar gratis handboek Zorgverzekeringswet in Praktijk. In dit document, Zorgverzekeringswet in Praktijk worden alle...

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Anders dan de minister vindt Adfiz dat het adviesbegrip juist wel (weer) moet worden uitgebreid naar de beheerfase. Adfiz: "Eind 2021 kwam de AFM met een nieuwe...

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

Adfiz heeft 54 verbeterinitiatieven of –projecten, verdeeld over zestien aanbieders, voor het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. De volgende stap is dat een shortlist...

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Adfiz: editie 2023-2024 Advies in Cijfers verschenen

Meer dan 125 miljard euro verzekerings- en hypotheekomzet , aldus de woensdag verschenen editie Advies in Cijfers 2022-2023, gaat via onafhankelijk financieel adviseurs,...

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz land in met opleidingsdag Wtp

Adfiz organiseert in oktober op voor leden en niet-leden vijf verschillende locaties een opleidingsdag Wet toekomst pensioenen voor adviseurs. De opleidingsdag biedt...

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel

Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs...

Adfiz: "Koppel vrijstelling aan verbetering van het energielabel"

Adfiz: "Koppel vrijstelling aan verbetering van het energielabel"

“Mensen met lagere inkomens zijn hierdoor gedwongen zich te richten op de huizenmarkt van huizen met een ongunstig energielabel.” Dat stelt Adfiz in...