ABN Amro start sociale zoekmachine

ABN Amro (logo schild)

ABN Amro is naar eigen zeggen van start gegaan met de eerste sociale zoekmachine van Nederland. Via The Good Search zijn makkelijker sociale ondernemingen te vinden. Na het geven van een zoekopdracht komen als eerste sociale ondernemingen naar boven, zodat deze beter vindbaar en zichtbaar zijn.

De betekeniseconomie neemt langzaam maar zeker een vlucht, ook in Nederland. Met alleen maar winst maken, kom je er uiteindelijk niet meer. Zowel medewerkers als klanten willen dat bedrijven een bijdrage leveren aan een betere wereld. Of op zijn minst niet bijdragen aan een slechtere wereld. Sociale ondernemingen mogen dan ook steeds meer op sympathie rekenen. Maar er is vaak nog een drempel om bij dergelijke ondernemingen ook daadwerkelijk producten en/of diensten af te nemen. Zo wil een ruime meerderheid van de Nederlanders (66 procent) graag producten of diensten van deze ondernemingen af nemen.

In de praktijk doet vrijwel niemand dat nog, zo blijkt uit onderzoek van ABN Amro onder meer dan 1.000 Nederlanders. Sociale ondernemingen moeten herkenbaarder worden, zo geven de respondenten in het onderzoek aan. Ruim driekwart wil dat meteen duidelijk is of een onderneming een sociale onderneming is of niet. Maar de meeste Nederlanders geven ook toe zelf nooit de moeite te nemen om te onderzoeken of dat het geval is.

Eric Buckens, directeur ABN Amro Social Impact Fund, laat in Marketing Tribune weten: “Voor de toekomst van Nederland zijn sociale ondernemingen belangrijk, want ze werken aan de oplossing van complexe, maatschappelijke problemen. Bovendien zorgen ze voor economische groei. Ongetwijfeld zet deze groei de komende jaren verder door, omdat consumenten steeds meer maatschappelijk bewust worden. Het vergroten van de herkenbaarheid en vindbaarheid is voor de groei cruciaal.”

Naar schatting bestaan in Nederland tussen de 5.000 en 6.000 sociale ondernemingen en zou het aantal sterk aan het toenemen zijn. Voor een inancial als ABN Amro voldoende reden om deze bedrijven beter vindbaar te maken.

Reactie toevoegen

 
Editie
ABN Amro: "Huizenprijzen stijgen naar verwachting met zes procent in 2024"

ABN Amro: "Huizenprijzen stijgen naar verwachting met zes procent in 2024"

Doordat de vooruitzichten op de huizenmarkt voor het tweede kwartaal op rij verbeteren, stelt ABN Amro haar prijsraming in de nieuwste editie van de Woningmarktmonitor...

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Arbeidspotentieel onder gepensioneerden grotendeels onbenut

Hoewel steeds meer pensioengerechtigden in alle economische sectoren blijven doorwerken, blijft een groot deel van het arbeidspotentieel onder gepensioneerden onbenut....

ABN Amro: huizenprijzen stijgen meer dan voorzien

ABN Amro: huizenprijzen stijgen meer dan voorzien

ABN Amro verwacht dat de huizenprijzen in 2024 stijgen met vier procent. Dit is meer dan de 2,5 procent die de bank eerder voorspelde. In 2025, denkt ABN Amro, stijgen...

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

De lessen uit de WMO zijn een reden om anders te kijken naar de discussie rondom het afschaffen van het eigen risico in de zorgverzekeringswet, stelt ABN Amro. Andere...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...

"Draagkracht voor herstel klimaatschade meenemen in adviesgesprek"

"Draagkracht voor herstel klimaatschade meenemen in adviesgesprek"

Om te voorkomen dat financieel kwetsbare huishoudens gaan wonen in wijken waar panden goedkoperzijn geworden door het inprijzen van klimaatrisico (en daardoor bij...

ABN Amro ziet einde prijscorrectie woningmarkt

ABN Amro ziet einde prijscorrectie woningmarkt

ABN Amro heeft haar prijsraming in de nieuwste editie van de Woningmarktmonitor naar boven bijgesteld: van min vijf naar min drie procent in 2023 en van min drie...

ABN Amro: ruim 100 Financiële zorgcoaches

ABN Amro: ruim 100 Financiële zorgcoaches

Het aantal Financiële zorgcoaches van ABN Amro is inmiddels de grens van 100 gepasseerd. Gudy van der Wal, Directeur Financiële zorgcoaches: “Het...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Marktaandeel ABN Amro bij woonhypotheken daalt

Marktaandeel ABN Amro bij woonhypotheken daalt

ABN Amro noteerde in het tweede kwartaal een nieuwe woonhypotheekproductie van 2,8 miljard euro. Dat is vier procent minder dan in het eerste kwartaal en 59 procent...