Adviseur boet voor verzwijgen provisie

Kifid 2017 (deel logo)

LEVEN - In 2006 heeft de klant een pensioenverzekering afgesloten. De adviseur heeft hiervoor destijds een offerte uitgebracht, waarbij zijn werkzaamheden op uurbasis werden gedeclareerd. Afgesproken was dat een verzekering vrij van provisie zou worden afgesloten. Na een intermediairwijziging in 2016 blijkt, dat de voormalige adviseur naast de directe beloning ook provisie heeft ontvangen van de aanbieder. De adviseur verweert zich met de redenatie dat bepaalde provisies niet uit de verzekering konden worden gesleuteld.

De geschillencommissie oordeelt als volgt: ‘Daargelaten de vraag of tussen partijen een provisievrij product was overeengekomen, heeft de adviseur zijn zorgplicht jegens de consument geschonden, nu niet is gebleken dat de adviseur de consument schriftelijk heeft geïnformeerd over de wijze waarop hij zou worden beloond. De prijsstelling behoort immers tot de essentialia van de dienstverleningsovereenkomst tussen partijen. In het licht van voorgaand, komt de Commissie tot de conclusie dat de adviseur is tekortgeschoten in de informatievoorziening aan de consument. ‘Nu het de Commissie duidelijk is geworden dat de consument rechtstreeks én indirect, via provisie, heeft betaald voor de diensten van de adviseur, heeft de consument naar het oordeel van de Commissie door de schending van de zorgplicht schade geleden’. Hierop verplicht de geschillencommissie de adviseur een bedrag van 6.747,21 euro terug te betalen. - Uitspraak 2017 - 741

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

Kifid: ook een premievrijmaking is een poliswijziging

(Kifid-uitspraak GC 2023-1009) Een consument is van mening dat het garantiekapitaal bij premievrijmaking op einddatum niet komt te vervallen. Aegon denkt daar anders...

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

Kifid: beide verkeersdeelnemers niet aansprakelijk voor ongeval

(Kifid-mondelinge uitspraak GC 2023-0862, bindend) Bij een botsing tussen de consument en een tegenpartij is er discussie ontstaan of de weg waaruit de consument...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

Kifid: "Te laat klagen, vordering afgewezen"

(Kifid-uitspraak GC 2023-0780 (Bindend) Een consument voert tegen ING twee klachtonderdelen aan. Hij beklaagt zich over het verloop van het aanvraagtraject voor...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

Kifid: klacht tegen De Hypotheker Papendrecht ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0757, Bindend) In verband met het naderende einde van de looptijd van één van de leningdelen van een hypotheek bij Obvion...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...