Agile transformatie

section1_page68_article37_1.jpg

Bij innovatie kijken we al snel naar technologie en data. Toch zien we de laatste jaren ook veel veranderingen in de wijze waarop bedrijven zich intern organiseren. Opvallend, omdat veel bedrijven nog zijn ingericht naar de principes van het industriële tijd-perk waarbij besluiten boven in de hiërarchie worden genomen. Precies daar waar het minste zicht is op klanten en hun ervaringen met de aangeboden producten en diensten.

Juist door hun wijze van inrichting zijn zulke bedrijven vaak bureaucratisch en daarmee traag en weinig slagvaardig. In het huidige (digitale) informatietijdperk waar omvang van een bedrijf eerder een nadeel is dan een voordeel, moeten zij zich anders gaan organiseren. Diverse aansprekende ondernemers als wijlen Eckart Wintzen, Richard Branson en Ricardo Semler roepen het al jaren. Knip bedrijven op in kleine onderdelen en maak kleine teams (van maximaal 50 fte) volledig eindverantwoordelijk voor hun eigen business. Geef ze zo vele mogelijk autonomie en laat hen zelf gezamenlijk hun succes bepalen.

Agile way of working

In de zomer van 2015 nam ING Bank een stap naar een andere organisatiemodel. Ze hebben zich ingericht naar the agile way of working. Ook wel ‘de Spotify-methode’ genoemd. Een organisatiemodel dat er vanuit gaat dat je met kleine, multidisciplinaire (scrum) teams rondom klantreizen, kort cyclische iteraties doet en waarbij het mandaat inzake prioritering en besluitvorming bij het team ligt. Hiermee realiseer je snelheid, slagvaardigheid, alignment en autonomie. Het geeft je als bedrijf de mogelijkheid je continu aan te passen aan de laatste inzichten die klanten en data je geven. Dit is zeker voor een bank een zeer vooruitstrevende en bewonderenswaardige stap. Een voorbeeld voor binnen en buiten de sector. ING Bank gaat ongetwijfeld een steile leercurve door en dat zal niet zonder slag of stoot gaan, maar in het verlengde van de filosofie van the agile way of working leer je terwijl je onderweg bent.

Naast de nieuwe inrichting doet het agile organisatiemodel ook een beroep op ieder individu. Het is niet meer zo dat de leidinggevende of manager jou vertelt wat je wel en niet moet doen. Je zit zelf aan het stuur en samen met je team bepaal je welke activiteiten de meeste waarde vertegenwoordigen voor de klant – en dus voor het bedrijf. Het vraagt een houding van eigenaarschap en initiatief nemen. Een milde vorm van ondernemerschap (intrapreneurship) binnen een corporate omgeving zou je kunnen zeggen. Hiernaast is het zogenoemde ‘T-shape’ profiel van belang. Dit houdt in dat puur specialistische functies vervallen en personen meerdere competenties vanuit verschillende rollen dienen te beheersen om zo eenvoudig uitwisselbaar te zijn over verschillende (scrum)teams heen.

Zwakste schakel bepaalt succes

Om de agile way of working succesvol te laten zijn dient het gehele bedrijf betrokken te raken en op zijn minst aansluiting te vinden. Dit om te voorkomen dat de zwakste schakel – in dit geval een andere afdeling die nog op een traditionele manier werkt – de voordelen van het agile organisatiemodel te niet doet. Hier valt nog veel werk te verrichten. Met name ondersteunende afdelingen als finance, compliance, juridische zaken en procurement dienen dicht bij de teams op afroep betrokken te zijn en de principes van het agile werken door te vertalen naar hun eigen afdeling.

‘In het verlengde van de filosofie van agile werken leer je terwijl je onderweg bent’

Waarom zouden we bovenstaande agile way of working omarmen? Ik denk vooral omdat snelheid en adaptiviteit wint in de huidige realtime wereldeconomie. Belangrijke vraag is dan wel: wat zijn we bereid ervoor op te geven? Voorspelbaarheid en controle? Vertrouwen op een uitkomst die je vooraf niet helemaal kunt voorspellen. Dat is zeker in de financiële sector een enorme paradigma switch. Ik denk echter dat dit de grootste (culturele) hobbel is die genomen moet worden naar een organisatiemodel dat past bij het digitale informatietijdperk.

Reactie toevoegen

 
Editie
Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

Achmea gaat in gesprek met intermediaire partners

Achmea gaat in gesprek met intermediaire partners

(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzaamheid is een gemeenschappelijk streven van veel verzekeraars. Ook Achmea ondertekende...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Karin Bos, sinds 2022 verantwoordelijk voor Schade & Inkomen bij Achmea, staat centraal in de zesde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

Driekwart medewerkers Achmea heeft verduurzamingsbudget van 2500 euro besteed

Driekwart medewerkers Achmea heeft verduurzamingsbudget van 2500 euro besteed

Achmea boekte over 2023 een nettoresultaat van 814 miljoen euro (2022 -808 miljoen euro). Een van de speerpunten blijft verduurzaming. Zo kregen medewerkers in 2023...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...