Ambassadeurs halen klanten binnen

In de rubriek  ‘Marketing van  N(u)’ geeft Marcel  Kroon, senior  marketeer bij Turien  & Co. Assuradeuren,  direct toepasbare  marketingtips voor  assurantiekantoren.  Reacties zijn welkom:  mkroon@turien.nl

Mond-tot-mondmarketing is dé manier voor assurantiekantoren om hun omzet te verhogen en een grotere naamsbekendheid te krijgen. Tenminste, dat is mijn overtuiging. In de VS is referral marketing één van de snelst groeiende vormen van marketing.

In Nederland zijn er casussen van bedrijven bekend die met deze vorm van marketing een structurele jaarlijkse groei van 25 procent behalen. En dit geldt niet alleen voor bedrijven op de consumentmarkt. Uit recent onderzoek blijkt, dat 70 procent van de zakelijke aankopen sterk wordt beïnvloed door mond-tot-mondreclame. In mijn vorige column gaf ik al aan dat klanten alleen fan kunnen worden als je een uitstekende dienstverlening biedt. Maar wat is ervoor nodig dat klanten ook jou gaan promoten? Uit onderzoek blijkt, dat standaard gemiddeld maar 1 procent van de relaties uit zichzelf positief over jouw bedrijf praat. Echter wanneer je mond-tot-mondmarketing een structureel onderdeel van je bedrijfsvoering maakt, kan dit oplopen tot 15 procent. Er is dus veel te winnen.

Zoals bij iedere campagne begint het met een scherpe beschrijving van de doelgroep. Wie van je klanten zijn (potentieel) fan? Als je dat niet helemaal scherp hebt, kun je een kleine enquête houden, ofwel digitaal of door gewoon eens een dagdeel samen met een collega klanten te bellen. Dan kun je gelijk peilen in hoeverre ze geïnteresseerd zijn in een ambassadeurschap en navragen of ze online actief zijn. Je gaat hen namelijk uiteindelijk vragen jou ook (online) te promoten. Een ambassadeursprogramma zou er als volgt uit kunnen zien. Nodig je ambassadeurs twee keer per jaar uit voor een ontbijt bij jullie op kantoor.

In de rubriek ‘Marketing van N(u)’ geeft Marcel Kroon, senior marketeer bij Turien & Co. Assuradeuren, direct toepasbare marketingtips voor assurantiekantoren. Reacties zijn welkom op mkroon@turien.nl

Tijdens de sessie vraag je om terugkoppeling van je dienstverlening en bespreek je wat er van de ambassadeurs verwacht wordt. Van de feedback maak je een actielijst die je met de ambassadeurs deelt. Houd ze vier keer per jaar op de hoogte van de voortgang. Ze betrekken bij je bedrijf is key. Naast de ontbijtsessie , bied je één keer per jaar een masterclass over een actueel onderwerp aan. Hier worden ze door een expert bijgepraat en kunnen ze hun eigen dilemma’s voorleggen.

Daarnaast ontvangen ze een gratis securityscan. Andere opties: gratis cursus verzuimmanagement of een uitnodiging voor een panel waarin ze mee mogen denken over uitdagingen binnen het kantoor. Verder is het zaak om regelmatig sympathieke, opvallende content en leuke acties te plaatsen op LinkedIn en Facebook. Vraag je ambassadeurs deze berichten te promoten. Actieve ambassadeurs bied je vrijkaartjes voor het één of ander. Naast deze ‘softe’ promotie, kun je ook gewoon direct vragen of ze je willen aanbevelen.

Hier kun je een beloning aan koppelen, maar dat hoeft niet perse. Ambassadeurs bij je bedrijf betrekken met de eerder beschreven initiatieven, doet al veel goeds. Net als de privileges en de officiële term ‘ambassadeur’. Tot slot, niet onbelangrijk om te weten: klanten die via relaties binnenkomen zijn waardevoller en loyaler.

...

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

Nut en noodzaak van de Duurzaamheidsmanager

(Partner in kennis AnsvarIdéa in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Nieuwe tijden komen met nieuwe termen, zo hadden we al ‘bestuursschaamte’,...

Rode draad bij vergroening

Rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

Systemen AnsvarIdéa en Turien & Co. worden geïntegreerd

“Per 1 januari 2025 wordt de infrastructuur van AnsvarIdéa geïntegreerd in het systeem van Turien & Co. Dit betekent dat de administratie en...

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

Duurzaam schadeherstel, hoe zit dat nu eigenlijk?

(Paul Burger van Ideële Verzekeringen in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023) In de praktijk kom ik er regelmatig achter dat er binnen onze sector onduidelijkheid...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

Draag elkanders lasten

Draag elkanders lasten

(Adviseur Paul Burger in VVP 2) De wereldbevolking is vorig jaar de acht miljard gepasseerd. Dit was mij al bekend, maar wat ik niet wist is dat van alle mensen...

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

Veel meer dan een zak met geld om geleden schade te vergoeden

(Partner in Kennis Turien & Co. in Katern Cyber in VVP 2) Een steeds groter deel van onze levens speelt zich online af. Dit brengt voordelen met zich mee,...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...