Zeven vragen aan... Ariëtta Hendrikx

Ariëtta Hendrikx 2017

Ariëtta Hendrikx, schadebehandelaar Luyten Adviesgroep

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Ik ben een (aankomend) schadebehandelaar en ik krijg te maken met ‘het ongeluk’ van een klant. Het is dan ook geweldig als wij – samen met de buitendienst – het voor elkaar krijgen om de schade dusdanig af te wikkelen dat de klant en tegenpartij er zo min mogelijk last van ondervinden en dat de klant ondanks zijn pech er toch een goed gevoel aan overhoudt. Door onze wijze van schadebehandeling komt het zelfs voor dat de tegenpartij besluit om van verzekeraar te veranderen en naar ons over te stappen. En dat geeft een kick, daar doe ik het voor!

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Mijn dag is geslaagd als ik een schade van een klant zodanig kan afwikkelen dat deze tevreden is. Een extra uitdaging is een ‘slechtnieuwsgesprek’. De kunst is om dan alsnog het gesprek te beëindigen met een tevreden klant. Helemaal geweldig wordt het als blijkt dat een nieuwe klant bij ons binnenkomt door goede mond-totmond reclame. Dan weet je dat je op de goede weg zit.

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven? En welke tip aan verzekeraars?

Ik heb voor beide dezelfde tip: blijf open en eerlijk. Als iets niet mogelijk is, leg dat duidelijk uit. Een klant vindt het prettig om te weten waar hij aan toe is. Het verlenen van extra service en persoonlijk contact kan een klant ook zeer waarderen.

4. Wat is de grootste verandering waar adviseurs mee te maken krijgen?

Dit vind ik een lastige vraag. Ik werk nog maar kort in deze branche en heb de tijd van voor de Wft niet mee gemaakt. De grootste verandering lijkt mij dat een adviseur ‘permanent actueel’ moet zijn. Volgens mij is de druk wat dat betreft enorm gestegen.

5. Hoe ziet volgens jouw het adviesvak er over vijf jaar uit?

Ik denk dat er over vijf jaar veel gewerkt en geregeld wordt via social media. Daarnaast verwacht ik ook dat klanten steeds liever persoonlijk contact willen hebben met hun tussenpersoon of verzekeraar. Ik merk aan onze klanten dat ze het zeer prettig vinden om zaken uit handen te geven en het regelen aan ons over te laten. Ik zou graag willen dat er verder gewerkt wordt aan transparantie en integriteit. We zijn op de goede weg, maar het kan altijd beter.

6. Welk adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Er zijn diverse situaties geweest die indruk op mij hebben gemaakt. De gemene deler is eigenlijk toch wel het teamwerk binnen Luyten. Als er een schade is werken wij nauw samen met de binnen- en buitendienst. Dat is bijvoorbeeld al bij een schade aan een laptop of tablet tot aan brandschades en aanrijdingen in het buitenland. Het gaat ongeveer als volgt: de schade wordt telefonisch gemeld door de klant bij de binnendienst. Vervolgens wordt er contact opgenomen met de buitendienst, die – afhankelijk van de omvang van de schade – bij de klant op bezoek gaat. Vervolgens wordt de schade gemeld bij ons, de schadeafdeling. Afhankelijk van wat nodig is ondernemen wij actie. Vervolgens wordt dat teruggekoppeld naar de buitendienst en eventueel ook de klant. Iedereen is dan op de hoogte van de stand van zaken.

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Ik was oprecht verbaasd dat een assurantiekantoor mij in dienst wilde nemen. Ik ben namelijk blind en had nooit verwacht in deze branche terecht te komen. Net als veel mensen dacht ik dat de inanciële sector vooral uit was op eigen gewin. Wat mij verbaasde was dat Luyten Adviesgroep een goed hart heeft. Ik voel me trots om hier werkzaam te zijn en draag dat ook uit. Wij worden niet gezien als medewerkers maar als mede-ondernemers. We werken met de 4 V’s van verantwoordelijkheid, vertrouwen, vrijheid en vitaliteit. Dit zorgt ervoor dat de klanten ook tevreden zijn. Wij groeien nog steeds, zowel op klant-als op personeelsniveau. De sector heeft dus wel degelijk een sociaal gezicht. Een voorbeeld hiervan is de Gewoon Goed Doen Dag. Op deze dag ben ik erachter gekomen dat niet alleen Luyten goed bezig is, maar ook veel andere bedrijven in de sector.

Reactie toevoegen

 
Editie
Hoe je je als kleiner intermediair blijvend kunt onderscheiden

Hoe je je als kleiner intermediair blijvend kunt onderscheiden

  "De assurantiebranche lijkt zich op dit moment op te splitsen in grote bedrijven die vanuit schaalvergroting inzetten op efficiencyvoordelen en in kleinere...

Waarden maken het bedrijf ons bedrijf

Waarden maken het bedrijf ons bedrijf

De assurantiebranche lijkt zich op dit moment op te splitsen in grote bedrijven die vanuit schaalvergroting inzetten op efficiencyvoordelen en in kleinere bedrijven...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...

Hoe krijg je je medewerkers mee op kantoor

Hoe krijg je je medewerkers mee op kantoor

Cultuurverbetering van advieskantoren. Dat is een van de workshops op de derde Dag van het Topadvies van 21 juni 2017 in Leusden. Ervaringsdeskundige Jack Vos (Luyten...

Van profit naar benefit: de global goals

Van profit naar benefit: de global goals

“Het is geen tijd voor verandering, het is verandering van tijdperk”, stelt Jan Rotmans. Een duidelijke bevestiging daarvan zijn de 17 Global Goals....

Gewoon goed doen als norm in financiële sector

Gewoon goed doen als norm in financiële sector

Dazure en New Financial Forum lieten 20 oktober zien dat het anders kan en dat er ook al heel veel anders gebeurt. Dit op de drukbezochte bijeenkomst ‘Gewoon...

Al 145 branchegenoten naar Gewoon Goed Doen Dag

Al 145 branchegenoten naar Gewoon Goed Doen Dag

Inmiddels hebben zich 145 financieel dienstverleners aangemeld voor de Gewoon Goed Doen Dag van Dazure en de stichting New Financial Forum op 20 oktober 2016 in...

Sparren, netwerken, inspireren en kennis delen op de Dag van het Topadvies

Sparren, netwerken, inspireren en kennis delen op de Dag van het Topadvies

Sparren, netwerken, inspireren, kennis delen met topondernemers en vakexperts. Dat zijn de ingrediënten van de Dag van het Topadvies die VVP op 2 november organiseert...

Het vuur van... Jack Vos

Het vuur van... Jack Vos

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in je zit. In ‘het vuur van...’ zet VVP deze mensen op een...

Luyten Adviesgroep behoort tot Brabants besten

Luyten Adviesgroep behoort tot Brabants besten

Luyten Adviesgroep uit Etten-Leur is als eerste financieel adviseur toegetreden tot het netwerk van Brabants besten als Ambassadeur Innovatief Werkgeverschap. Brabants...