Baas over eigen data

section1_page46_article25_1.jpg

Fintech is hot. En terecht. Met de grootse beloftes als robotisering, kunstmatige intelligentie, big data, wearables, internet of things en blockchain ben je ziende blind als je niet vermoedt dat er een revolutie voor de deur staat. En dus doet iedereen mee.

Zo schreef minister Dijsselbloem vlak voor het reces aan de Tweede Kamer dat hij meer ruimte wil bieden voor innovatie in de financiële sector. Als Adfiz schreven we samen met de banken, verzekeraars, vermogensbeheerders en participatiemaatschappijen dat “we’re all fintech now”, opdat maar duidelijk mag zijn dat technische innovatie niet alleen bij hippe startups en de googles van deze wereld plaatsvindt.

En het zijn niet alleen beloftes. Vandaag al in praktijk gebracht strijden nieuwe online hypotheekconcepten om de aandacht. Vooral van de eenvoudige starter, dat wel. De verzekeraars bouwen samen aan een poliskluis. En de AFM pleit voor een verplichte digitale financiële APK. De hoop op een beter pensioenbewustzijn wordt intussen al enkele jaren gevestigd op een steeds overzichtelijker mijnpensioenoverzicht.nl. En terwijl voorzichtig de eerste bètaversies van robotadvies het licht zien, stelde vorige maand nog liefst 81 procent van de adviseurs dat zij zichzelf binnen vijf jaar niet ‘weg-gerobotiseerd’ zien. Zelfvertrouwen.

Ik ben ervan overtuigd dat dit vertrouwen volkomen terecht is. Uiteraard kan automatisering van stappen in het advies bijdragen aan advies dat sneller en tegen lagere kosten kan worden gegeven. Efficiency, snelheid, 24/7 beschikbaarheid, lagere foutmarges en mass customization zijn waardevol voor klant, maar maken de mens-adviseur niet overbodig. Om inlevingsvermogen en creativiteit in oplossingen mogelijk te houden moeten overheid en markt oog houden voor en ruimte blijven geven aan persoonlijk maatwerkadvies. Zelfwerkzaamheid is mooi, maar we moeten de niet altijd rationele klant ook tegen zichzelf willen beschermen.

Bovendien, uiteindelijk gaat geld altijd over vertrouwen. En vertrouwen is emotie, dat pak je niet in bits en bytes. Zo blijkt intussen dat de meest ervaren online generatie, die met internet is opgegroeid, het minste vertrouwen heeft in alles wat online is. Laten we dus oog houden voor de menselijke factor in fintech-gedreven innovatie. Dat is geen nieuwe visie, we hebben er in januari een hele nieuwjaarsbijeenkomst aan gewijd. En we zeggen het tegen iedereen die te blind gelooft in de zegeningen van techniek zonder mensen. De techniek leidt juist tot extra behoefte aan advies.

Het wordt dus niet of of, maar en en. Efficiënte techniek waar het kan, menselijke aandacht waar het moet. Op korte termijn heb ik de hoogste verwachtingen van digitale initiatieven die mensen overzicht geven. Platforms waar data uit verschillende bronnen wordt samengebracht en waar je in één oogopslag de belangrijkste informatie bij elkaar ziet. Een veilige, goed beschermde plek beheerd door een onafhankelijke partij, die zelf geen belang heeft bij mijn financiële data. Een plek waar ik weer baas over mijn eigen data kan zijn. Waar ik anderen voor inzage of bewerking kan machtigen, maar die machtiging ook net zo makkelijk weer in kan trekken.

Als klant lijkt me dat heerlijk, maar ook voor de adviseur is het goed nieuws. Geen lange zoektochten naar dat ene originele document in de administratie van je klanten. Geen getouwtrek met aanbieders over toegang tot actuele klantdata. Met de toestemming van je klant heb je het hele overzicht bij elkaar. En kun je aan jouw werk beginnen: informatie en overzicht vertalen in kennis en inzicht. Want dat is de basis voor iedere goede financiële beslissing.

‘De techniek leidt juist tot extra behoefte aan advies’

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Sterk advieskanaal geen nice to have, maar een must

Sterk advieskanaal geen nice to have, maar een must

"Nadat verzekeraars jarenlang de relatie met de onafhankelijk financieel adviseur hebben verwaarloosd, zie ik ze de laatste tijd voorzichtig terug bewegen richting...

Als het zwemt, loopt en kwaakt als een eend, noem het dan ook een eend

Als het zwemt, loopt en kwaakt als een eend, noem het dan ook een eend

"Kunnen kiezen uit tien of twintig producten en aanbieders zegt helemaal niets over hoe onafhankelijk het advies is. En ook niet over de waarde ervan." Dat schrijft...

Adfiz vraagt aandacht voor kwetsbare klanten

Adfiz vraagt aandacht voor kwetsbare klanten

"Ik roep de politiek op om zich geen zand in de ogen te laten strooien. Maar om oog te hebben voor wat kwetsbare klanten werkelijk nodig hebben: een adviseur", aldus...

Gun de consument een adviseur

Gun de consument een adviseur

‘Meer dan de helft van de mensen bouwt veel te weinig pensioen op’ (rtl nieuws). ‘Vier op de vijf zzp’ers niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid’...

Zorgen om onverzekerbare risico's

Zorgen om onverzekerbare risico's

Steeds vaker bereiken mij signalen over de (praktische) onverzekerbaarheid van bepaalde risico’s. Bijvoorbeeld van taxi’s en recyclingbedrijven. En in...

SWO overboord? zeker niet!

SWO overboord? zeker niet!

Adfiz juicht de wens van DELA toe om volledige markttoegang praktisch te regelen. Dat staat echter geheel los van de waarde van een goede SWO. Adfiz-directeur Enno...