Bespreek verwacht eindbedrag regelmatig

Kifid 2017 (deel logo)

Leven

-In 1987 sluit de verzekerde een hypotheek voor 175.000 gulden. Er wordt een levensverzekering, met de naam Hypotheekaflossingsverzekering, afgesloten met een gegarandeerde uitkering van 105.000 gulden bij in leven zijn op einddatum. In 2014 informeert de verzekeraar dat de verzekering de einddatum gaat bereiken en dat een uitkering zal volgen van het gegarandeerde kapitaal van 105.000 gulden (47.646,92 euro), verhoogd met een winstbijschrijving van 8.212,08 euro. Consument meent dat bij het afsluiten van de verzekering hem is aangegeven, dat op de einddatum het gegarandeerde kapitaal van 105.000 gulden zou zijn aangegroeid tot een kapitaal van 175.000 gulden. Daarmee zou de lening kunnen worden afgelost.

De commissie wijst de klacht van de consument af en overweegt dat bij het afsluiten van de verzekering een gegarandeerd kapitaal van 105.000 gulden is overeengekomen. Er is in de offerte een geprognosticeerd kapitaal van 149.224 gulden opgenomen. Bovendien leidt de commissie uit het polisblad uitdrukkelijk af, dat zelfs het aan consument bij aanvang van de verzekering gecommuniceerde geprognosticeerde kapitaal van 149.224 gulden op einddatum ruim onvoldoende was om de volledige hypothecaire geldlening van 175.000 gulden te kunnen voldoen.

Voor zover het voor consument van cruciaal belang was om aan het einde van de looptijd de volledige hypothecaire geldlening te kunnen voldoen, lag het op zijn weg om een verzekering af te sluiten met een aanzienlijk hoger garantiekapitaal, waarvoor ook een hogere premie verschuldigd zou zijn geweest. Nu hiervan niet is gebleken, dienen de gevolgen daarvan voor rekening en risico van consument te komen.

De uitspraak illustreert het belang van consumenten om gedurende de looptijd van vermogensopbouwproducten gesprekken met een adviseur te voeren. Zo kan men periodiek controleren of verwachtingen ten aanzien van het eindkapitaal ook gerealiseerd worden. Dit belang lijkt nog groter bij die producten die door de gekozen naamgeving, Hypotheekaflossingsverzekering, makkelijk tot misverstanden bij consumenten kunnen leiden.

- Uitspraak 2017-622

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Geen rechtsbijstand na verwijderen muur

Geen rechtsbijstand na verwijderen muur

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE. UIT VVP 3. In de voorwaarden van de rechtsbijstandverzekering is opgenomen, dat er géén rechtsbijstand wordt verleend...

Kifid: vermiste koffer is geen buitengewoon onvoorziene omstandigheid

Kifid: vermiste koffer is geen buitengewoon onvoorziene omstandigheid

Een vermiste of vertraagde koffer is niet aan te merken als ‘buitengewoon onvoorziene omstandigheid’ voor een reisverzekering, zo blijkt uit bindende...

Kifid: ABN Amro mag relaties met niet EU-klanten beëindigen

Kifid: ABN Amro mag relaties met niet EU-klanten beëindigen

ABN Amro mag de bancaire relatie met haar klanten buiten de EU eenzijdig beëindigen, zo blijkt uit een tweetal uitspraken van de Geschillencommissie van Kifid...

Adviseur niet aansprakelijk voor aanpassing ORV

Adviseur niet aansprakelijk voor aanpassing ORV

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN LEVEN (UIT VVP 3, APRIL 2018) In deze uitspraak gaat het om een consument die in 2015 in verband met zijn scheiding, onder meer de verzekerde...

Schoondochter informeren ‘onzorgvuldig’

Schoondochter informeren ‘onzorgvuldig’

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN - LEVEN.  Meer Kifid-uitspraken, zie VVP 3, katern Ken je Vak! Welke informatie mag de verzekeraar aan wie verstrekken? Met de...

Geen rechtsbijstand na verwijderen muur

Geen rechtsbijstand na verwijderen muur

SCHADE - In de voorwaarden van de rechtsbijstandverzekering is opgenomen, dat er géén rechtsbijstand wordt verleend bij het voeren van verweer tegen...