Claim je rol als financieel dienstverlener

Hans van den Bor 2018

“Het adviesvak zal de komende jaren alleen maar in betekenis toenemen. In een complexer wordende wereld zullen mensen meer behoefte krijgen aan persoonlijk advies over zaken die voor hen van wezenlijk belang zijn, zoals: wonen, gezondheid, werken en pensionering. Als adviseur zul je de rol van financieel vertrouwenspersoon veel meer moeten omarmen. Van transactie naar relatie is het devies.”

Aan het woord is Hans van den Bor (56). Na vijftien jaar hét gezicht te zijn geweest van RegioBank heeft hij op 1 januari 2018 officieel afscheid genomen als directievoorzitter van zijn geliefde bank. De bank heeft inmiddels ruim 600.000 klanten in de boeken staan en telt zo’n 530 vestigingen, allemaal agentschappen van lokaalgerichte advieskantoren. Daarmee is RegioBank de grootste franchiseorganisatie van Nederland. De bank is meerdere malen uitgeroepen tot klantgerichtste bank van Nederland en kwam onder meer tot bloei toen de grootbanken steeds meer kantoren gingen sluiten en de dienstverlening aan de klant uit kostenoogpunt steeds meer terugschroefden. RegioBank opende juist steeds meer vestigingen in kleine gemeenten en werd door haar bereikbaarheid, haar klantgerichtheid en door het spreken van de taal van de regio populair. Onlangs werd RegioBank door de Consumentenbond nog uitgeroepen tot beste bank van Nederland. “We zijn echt een buurtbank. De gewoonste bank van Nederland, durf ik wel te zeggen. Zonder poespas en gedoe”, zo formuleert Van den Bor het graag. De focus op de regio is dan ook een bewuste keuze. “Wij vinden dat iedere Nederlander zijn geldzaken in zijn buurt moet kunnen regelen bij een vertrouwenspersoon. Daarom werken we graag samen met advieskantoren en maken wij ons sterk voor de leefbaarheid van dorpen en kleine steden.”

Wij vinden dat iedere Nederlander zijn geldzaken in zijn buurt moet kunnen regelen bij een vertrouwenspersoon

Voor hij in 2003 bij RegioBank (toen nog onderdeel van ING) in dienst trad, werkte Van den Bor jaren in diverse verzekerings- en bankfuncties bij ING, Nationale-Nederlanden en de Postbank. Het bankbedrijf heeft altijd zijn voorkeur gehad. Directer contact met de markt, relevantere producten, zo vatte hij het ooit samen. In 2007 werd RegioBank verkocht aan SNS Reaal. Vervolgens leidde Van den Bor de fusie tussen RegioBank en de toenmalige Centrale Volks Bank (CVB).

Van den Bor is inmiddels opgevolgd door Rien Wispelweij, die directeur was van BLG Wonen, eveneens onderdeel van de Volksbank. Wispelweij is op zijn beurt opgevolgd door Frank Soede, die commercieel directeur was van BLG Wonen. Van den Bor bezint zich op zijn toekomst. De komende tijd zal hij zijn opvolger nog inwerken. Daarna is het tijd voor een nieuwe uitdaging. “Ik weet dat ik RegioBank met een gerust hart achter me kan laten. De bank staat er heel goed voor. Zelf wil ik graag nog een andere klus doen. Wat weet ik nog niet precies. Ik kom uit een middenstandsgezin, ben boven de winkel geboren en mijn passie zijn klanten, klantproposities, klantbediening en franchiseformules. Daar liggen mijn ambities. Het zou mij niet verbazen dat mijn toekomst ligt in een retail omgeving. Maar de komende tijd staat nog volledig in het teken van de overdracht van mijn werkzaamheden.”

Successen

Door nadrukkelijk voor het regionale advieskantoor te kiezen, verzekert de RegioBank zich van continuïteit van dienstverlening. “Deze kantoren opereren midden in een gemeenschap, mensen hebben er vaak alle financiële zaken ondergebracht en het vertrouwen in de adviseur is hoog. Wie immers in een hechte gemeenschap woont en werkt, kan zich geen misstap veroorloven. Dat wordt direct afgestraft.”

Neemt niet weg dat RegioBank goed kijkt wie er bij de franchiseformule past. “Natuurlijk moeten kantoren aan alle wettelijke eisen voldoen en dienen ze een regiokantoor te zijn. Voor ons is het echter heel belangrijk dat kantoren ons Manifest onderschrijven met als kernbegrippen: in de buurt, lokale verbondenheid, zelfstandig adviseur, bekende gezichten, goede producten, begrijpelijke oplossingen en dichtbij. Dit klinkt misschien heel logisch, maar in de praktijk van het bankieren blijkt het heel bijzonder te zijn. Klanten waarderen de bank met een 9 en dat is uitzonderlijk hoog.”

Volgens Van den Bor zegt het ontstaan van het Manifest alles over de formule van RegioBank. “Het Manifest is opgesteld met in samenspraak met alle medewerkers. Dit leidt tot betrokkenheid. De medewerkerstevredenheid is heel hoog. Mensen hebben het gevoel deel uit te maken van een familie. En ze beseffen ook dat hun werk er toe doet, bijvoorbeeld ook omdat we als bank lokale initiatieven concreet ondersteunen en de leefbaarheid van buurten helpen verbeteren. Het Manifest werd vervolgens voorgelegd aan de adviseurs en hun feedback is erin verwerkt. Zo hebben we met elkaar een missie ontwikkeld waar iedereen achterstaat.”

Adviseurs worden niet alleen beloond op basis van hun omzet, maar ook op basis van kwaliteitsaspecten

Ook trots is Van den Bor op de nieuwe beloningsstructuur. Adviseurs worden niet alleen beloond op basis van hun omzet, maar ook op basis van kwaliteitsaspecten.

Uitdagingen

Uitdagingen zijn er ook volop, zowel voor advieskantoren als voor de RegioBank zelf. “Wijzelf zullen moeten doorgaan met de digitaliseringsslag waarmee we begonnen zijn. Hoewel wij er heilig in geloven dat de waarde van persoonlijk advies alleen maar toeneemt, zul je ook de voordelen van het digitale tijdperk moeten bieden. Wij hebben nog een slag te slaan als het gaat om internet- en mobiel bankieren. Voor ons is het de uitdaging om de klant nog veel meer aan het stuur te zetten, zonder dat het ten koste gaat van de personal touch. En we zullen altijd de kantoren goed op de hoogte houden zodat ze precies weten wat hun klanten aan het doen zijn.”

“Daarnaast zal ook PSD2 ook nieuwe dynamiek teweegbrengen. Er zullen nieuwe mogelijkheden en nieuwe diensten ontstaan voor klanten. Op zich een mooie ontwikkeling. Enerzijds wordt RegioBank uitgedaagd op de dienstverlening, anderzijds kan de bank ook inspelen op de mogelijkheden die PSD2 biedt. Een sterk punt is het vertrouwen van klanten in banken en de manier waarmee zij met klantgegevens omgaan. Dat moet je met andere partijen nog maar zien. RegioBank en de andere merken van de Volksbank hebben hierin heel duidelijk stelling genomen."

Je zult als adviseur de knop om moeten zetten en je rol als financieel dienstverlener steeds meer moeten claimen

“Ook adviseurs zullen de digitalisering meer moeten omarmen, juist omdat er dan meer tijd overblijft voor het persoonlijk advies. Transacties voor eenvoudige producten kunnen steeds meer klanten zelf wel verrichten, ook in lokale gemeenschappen. Je zult als adviseur de knop om moeten zetten en je rol als financieel dienstverlener steeds meer moeten claimen. Van transactie naar vertrouwensrelatie, dat is het devies. Klanten zitten niet meer te wachten op een bepaald bank- of verzekeringsproduct, maar willen vooral ontzorgd worden. Wie deze rol opeist, heeft de toekomst.”

Fotograaf Guus Schoonewille.

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Hans van den Bor in afscheidsinterview: claim je rol als financieel dienstverlener

Hans van den Bor in afscheidsinterview: claim je rol als financieel dienstverlener

“Ook adviseurs zullen de digitalisering meer moeten omarmen, juist omdat er dan meer tijd overblijft voor het persoonlijk advies. Transacties voor eenvoudige...

Regiobank: let op de financiën van uw kind

Regiobank: let op de financiën van uw kind

In de financiële opvoeding van hun kinderen besteden ouders relatief weinig aandacht aan het (uit)lenen en uitgeven van geld, zo blijkt uit onderzoek onder...