Consument mag niet klagen over adviseur

section1_page52_article36_1.jpg

LEVEN - In deze zaak stelt de consument dat hij een levensverzekering wilde afsluiten, bedoeld voor vermogensopbouw. De consument vindt dat, door de hoge kosten en de wijze waarop de overlijdensrisicopremie werd vastgesteld, het product voor zijn doelstelling niet geschikt was. De consument, bijgestaan door een juridisch deskundige stichting, dient in 2013 bij de geschillencommissie een klacht in tegen de verzekeraar. In 2017 wordt ook een klacht ingediend tegen de adviseur. Deze adviseur beroept zich op het reglement van de geschillencommissie. In artikel 12 van het reglement, is bepaald dat een klacht bij Kifid moet worden ingediend binnen een jaar nadat de consument zijn klacht aan de financieel dienstverlener heeft voorgelegd. Of binnen drie maanden nadat de financieel dienstverlener zijn standpunt over de klacht aan de consument kenbaar heeft gemaakt.

In deze zaak had de consument echter wel een klacht tegen verzekeraar, maar niet tegen de adviseur ingediend. De commissie beslist hierop als volgt. De termijnen in artikel 12 van het reglement gaan uit van de situatie waarin consument een klacht heeft ingediend. Daarvan is in het onderhavige geval geen sprake. Aangezien consument evenwel van mening was dat er sprake was van aansprakelijkheid van de adviseur én op dat moment reeds werd bijgestaan door een professionele gemachtigde, beschouwt de commissie dit als een gelijkwaardige situatie. Consument had immers wel een klacht kunnen indienen. De in artikel 12 van het reglement genoemde termijnen kunnen niet worden opgeschort door geen klacht in te dienen tegen de financieel dienstverlener, wanneer daar wel de gelegenheid toe is. De commissie stelt hierop de adviseur in het gelijk. Onbekend is of de consument vervolgens zijn juridisch adviseur aansprakelijk heeft gesteld.

- Uitspraak 2017-512

Reactie toevoegen

 
Editie
Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....