‘De Amersfoortse kiest voor topadvies’

Ondanks de opkomst van de directe kanalen blijft De Amersfoortse het belang en de waarde benadrukken van goed advies. Directeur Intermediaire Distributie Inkomen en Zorg Luuk de Vos. “We zijn er van overtuigd dat of het nu online of offline is, het advies de basis is van een tevreden klantrelatie. Daarom blijven we kiezen voor de adviseur. En met name die adviseurs die een duidelijke keuze hebben gemaakt voor een helder en toekomstbestendig businessmodel.”

Volgens De Vos heeft De Amersfoortse als businesspartner haar adviseurs altijd zo goed mogelijk terzijde gestaan. En blijft dat in de toekomst met dezelfde intentie doen. “Dat doen we over drie assen. Ten eerste helpen we met goede proposities voor ondernemers en hun personeel, daarnaast ondersteunen we de adviseurs met kennis en vaardigheden en ten slotte – maar zeker niet minder belangrijk – zijn we blijven geloven in de kracht van de persoonlijke ondersteuning door accountmanagers.”

Een goed voorbeeld van productontwikkeling is de Doorgaanverzekering, een combinatie van zorgverzekering en aov. Zowel individueel als collectief, voor de zelfstandige ondernemer en zijn gezin en ook voor ondernemers met hun personeel en gezin. “het is het beste uit twee werelden op een effectieve wijze gecombineerd. Dat scheelt gedoe en levert zowel voor de klant als voor ons voordeel op. Dat voordeel kunnen wij weer inzetten in diensten en een lagere premie.”

“Daarnaast hebben we Doorgaan.nl geïntroduceerd, een online platform voor crowdfunding. Een mooie mogelijkheid voor de adviseur om zijn ondernemers te helpen met het financieren en realiseren van hun droom.”

Kennis

Volgens de vos gaat de ondersteuning aan de adviseur nog veel verder. “We helpen de adviseur met kennis op meerdere niveaus. Uiteraard begint dat met uitgebreide kennis van de markt, producten en diensten en het wettelijk en juridisch kader. Ook faciliteren we opleidingen om de adviseur te helpen om binnen zijn vakgebied gecertificeerd te blijven. Door onze manier van werken, staan we midden in de branche, leren we dagelijks van onze adviseurs en volgen we de ontwikkelingen op de voet. Daarmee zijn we in staat om over het brede spectrum van onze bedrijfstak kennisoverdracht te verzorgen. Daar voegen we nog een dimensie aan toe. Samen met onze businesspartners werken we in een meerdaagse workshop aan hun toekomstvisie en ondernemersplan. Daarmee helpen we topadviseurs om hun rol op een goed niveau te blijven vervullen in het belang van de klant.”

Accountmanagement

Tijdens de transitieperiode naar nieuwe belonings- en verdienmodellen is de rol van een commerciële buitendienst vanzelfsprekend ook veranderd, legt De Vos uit. “Om ook dan een sparringpartner te zijn is onze buitendienst bijvoorbeeld – naast commercieel en vakinhoudelijk – ook bedrijfskundig opgeleid. En nu de digitalisering zich razendsnel doorontwikkelt, is de uitdaging om ook daarin samen met onze adviseurs die transitie in te gaan. Met uiteindelijk maar één doel en dat is het nog beter helpen van onze klanten.”

Digitaliseren

In digitalisering ziet De Vos veel kansen. “We werken er aan om alle online mogelijkheden te benutten. Digitaliseren geeft gemak voor iedereen: de klant, de adviseur en De Amersfoortse. Klanten bepalen via welke kanaal ze contact met de adviseur willen. Voor advies of het direct afsluiten van een verzekering op de website van de adviseur. We faciliteren met onze online funnels de kracht van het advies in combinatie met digitaal gemak. Klantreizen beperken zich niet tot één kanaal en de klantcontactstrategie is niet iets van een corporate, we beseffen dat de adviseurs ook dagelijks keuzes maken welke kanalen ze hun klant aanbieden. Dit kunnen de social media zijn, chat, whatsapp of gewoon de telefoon. Hierbij zijn ‘first time fix’ en ‘ik vind makkelijk wat ik zoek’ belangrijke waarden voor de klanten. We werken samen met de adviseurs om hun en onze klantcontactketen goed op elkaar te laten aansluiten. Topadviseurs zijn onze sparringpartners om de meest optimale klantreis te realiseren.”

Waarde

Welke keuze de adviseur ook maakt, belangrijk is dat de klant de toegevoegde Waarde ziet van die dienstverlening. “Wij zien kantoren met een zeer generale aanpak die een prima toegevoegde waarde leveren aan hun klanten. Maar ook zien we adviseurs die bewust hebben gekozen voor specialisatie. Ook de trend naar meer samenwerken zien we met vertrouwen ontstaan en we leveren daar ook een bijdrage aan binnen de netwerken die we kennen en waarmee we goed zaken doen. De nauwe band die we met onze partners hebben en die als gevolg van workshops, opleidingen en kennissessies tussen adviseurs ontstaan, levert nieuwe samenwerkingsverbanden op. We zien dat het sterkst bij onze meerdaagse bijeenkomsten. Hier ontstaan tussen deelnemers nieuwe netwerken die in het belang van continuïteit van de onderneming zijn en onder aan de streep ten goede komen aan de klant.”

Natuurlijk onderkent De Vos dat het de klant is die de keuze maakt op welke wijze hij geholpen wil worden. En daarin spelen beide partijen een rol, zowel verzekeraar als adviseur. “Soms is dat rechtstreeks met informatieve vragen over de inhoud van de polis en dan helpen we graag. Maar wordt het een vraag om advies, dan verwijzen we uiteraard direct naar de adviseur. Want de rechte lijn tussen leverancier, adviseur en klant is inmiddels verleden tijd. We moeten met elkaar de klant zo goed mogelijk van dienst zijn. Daarbij horen afzonderlijke en gezamenlijke verantwoordelijkheden voor alle partijen. Wij willen in deze driehoek met verbinding tussen de klant, de adviseur van de klant en De Amersfoortse onze verantwoordelijkheid nemen en staan klaar om te helpen die van de andere partijen te ondersteunen.”

“Het belangrijkste in onze ogen is om als topadviseur consequente keuzes te maken. En daar kunnen en willen we een rol bij spelen als businesspartner van het intermediair, want laat duidelijk zijn: er staat niemand dichter bij de klant dan de topadviseur. En daar willen wij graag bij blijven helpen.”

‘Topadviseurs zijn onze sparringpartners om de meest optimale klantreis te realiseren’

Luuk de Vos: ‘We leren dagelijks van onze adviseurs.’

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
ASR is meest duurzame verzekeraar

ASR is meest duurzame verzekeraar

ASR is de meest duurzame verzekeraar van Nederland, Aegon is het zorgenkindje, zo blijkt uit het doorlopende beleidsonderzoek van de Eerlijke Verzekeringswijzer,...

Achmea, Aegon, ASR, NN en Vivat in nieuwe Europese stresstest

Achmea, Aegon, ASR, NN en Vivat in nieuwe Europese stresstest

EIOPA heeft Aegon, Nationale-Nederlanden en Achmea geselecteerd voor deelname aan een nieuwe stresstest. Op verzoek van DNB zullen ook ASR en Vivat aan de stresstest...

ASR-rapper prijst adviseur aan

ASR-rapper prijst adviseur aan

De onafhankelijk verzekeringsadviseur is vanaf zaterdag het lijdend voorwerp van Sticks. De huisrapper van verzekeraar ASR prijst onder andere het op maat gesneden...

Kifid pleit ASR vrij in 'woekerpoliszaak'

Kifid pleit ASR vrij in 'woekerpoliszaak'

Kifid stelt ASR in het gelijk in een 'woekerpoliszaak', zo blijkt uit een uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid. De uitspraak heeft consequenties voor...

Bescheiden

Bescheiden

Dit nooit meer, was het credo nadat de omvang en de oorzaken van de kredietcrisis duidelijk waren geworden. Even ter herinnering: om financiële instellingen...

Kifid: a.s.r. moet hoge overlijdensdekking uitbetalen

Kifid: a.s.r. moet hoge overlijdensdekking uitbetalen

A.s.r heeft onvoldoende kunnen aantonen dat een orv premievrij is gemaakt en dient de hoge overlijdensdekking uit te keren, aldus de bindende uitspraak (GC 2018-050)...