De menselijke maat

Indra Frishert 2015

Stap het kantoor van Dazure binnen en het is alsof je in een huiskamer staat. Je krijgt het familiegevoel en dat is ook precies de bedoeling, vertellen directeur Odette Bakker en commercieel directeur Indra Frishert. “Wij beschouwen de klant en onze collega’s als familie. En voor je familie wil je alleen maar het beste.”

Het kantoor van Dazure bevindt zich op de eerste verdieping van een oud woonhuis in de Bredase binnenstad. Als de bezoeker boven komt, ziet hij meteen foto’s van de vijftien Dazure-medewerkers. Geen geregisseerde portretten, maar door de medewerkers zelf gekozen persoonlijke foto’s die iets over henzelf zeggen. Zo ontstaat direct al een band met de mens achter de medewerker. En die band is waar het Dazure om gaat, want dan wil je eigenlijk alleen nog maar het beste voor elkaar.

Dazure kiest voor de menselijke maat en wil dat in alles uitdragen. In haar producten, die nadrukkelijk het klantbelang centraal stellen. Maar dus ook in medewerkers die de klant behandelen zoals ze zelf behandeld willen worden. Odette Bakker: “Ook wij hebben als productontwikkelaar tegenwoordig nadrukkelijk te maken met het Product Approval Review Process of PARP. Maar eigenlijk vroegen wij ons altijd al af: zou je dit product ook aan je eigen familie adviseren? Wij betrokken ook altijd al alle relevante disciplines in een vroegtijdig stadium bij de productontwikkeling. PARP zien wij dan ook vooral als een bevestiging van onze manier van denken.”

Dat sommige partijen aanhikken tegen PARP, vindt Bakker jammer. “PARP is een open norm, en dat maakt het soms lastig. Met logisch nadenken kom je echter een heel eind. En het is niet zo dat er niet meer verdiend mag worden. Zie PARP niet als een bedreiging, maar als een kans om je bedrijf mooier te maken.”

Informele sfeer

Positiviteit, een prettige sfeer, blijmoedigheid, het kantoor van Dazure is er van doortrokken. De medewerkers doen hun werk in twee huiskamerachtige kamers. Ook de ruimte waarin bezoekers worden ontvangen, is gemoedelijk ingericht. In een van de kamers hangt een ‘complimenten-spiegel’; hier worden complimenten van klanten opgeplakt. Verder opvallend: de vrolijke schilderijen. Dazure heeft deze laten maken door een kunstenares, die kleur en grootte afstemde op de betreffende kamer.

De informele sfeer wordt versterkt doordat korter overleg plaatsvindt aan een statafel op de gang. En zelfs in de keuken waar ook de gezamenlijke lunch plaatsvindt. Niet met van huis meegenomen boterhammen natuurlijk maar gewoon van een gedekte tafel, net zoals thuis.

Indra Frishert: “Functies zijn bij ons ook niet heel strak gedefinieerd. Onze financiële vrouw bijvoorbeeld helpt ook mee met de marketing. Ze is creatief en vindt het leuk om te doen. Wij kijken niet vanuit hokjes, maar vanuit de mens.”

Bakker: “Een juridische medewerkster gaf aan weg te willen, omdat ze meer in haar mars heeft. Wij hebben haar geen strobreed in de weg gelegd. Ze werkt nu als zzp’er nog steeds twee dagen per week voor ons.

“Je moet als ondernemer met de tijd meebewegen. Het is niet meer zo dat mensen per definitie twintig jaar of langer bij een bedrijf werken.” Voor Bakker is dat ook een van de ondernemerslessen die zij heeft geleerd. “De tijden zijn voorbij dat je als ondernemer op je lauweren kunt rusten. Het enige waar je nog van op aan kunt, is dat dingen veranderen. Dat is echt een feit. De dyna

 

miek blijft en als ondernemer moet je continu alert zijn op die veranderingen.”

Kernwaarden

Dazure startte in 2008. Haar missie: ‘Wij richten ons op het ontwikkelen van financiële, bancaire en verzekeringsconcepten en het administreren van de producten die hieruit voortvloeien. Deze concepten worden aangeboden aan distributiepartijen die de verkoop richting consument op zich nemen. Het belang van de consument staat centraal in zowel de prijsstelling als kwaliteit van de producten. Kernwaarden die bij Dazure centraal staan: Persoonlijk, Deskundig, Ervaren, Innovatie en Enthousiasme.’

Inmiddels heeft Dazure zo’n tien producten in de markt gezet, de meeste onder de naam GoedIdee. Andere labels zijn bijvoorbeeld GewoonIdee en Finvita.

Dazure besloot al snel om niet alleen de productontwikkeling maar alle processen rondom een product in eigen huis te doen. Frishert: “Wij menen dat we het beter kunnen. Maar ook zou de kostenefficiëntie anders niet groot genoeg zijn.” Eigenlijk is het enige dat nog wordt uitbesteed het risicodragerschap – dat ligt bij de verzekeraar.

Dazure heeft vanaf het begin premieverlagingen ook toegekend aan bestaande klanten. Inmiddels zijn er vier van die verlagingen geweest, wat volgens Bakker behoorlijk ingrijpt op de marge. Het zorgt er echter wel voor dat je een duurzame relatie met je klant opbouwt. Juist daarom is kostenefficiëntie zo belangrijk.

Dazure pleit daarom ook voor betaalbare koppelingen. Frishert: “Voor ons is het heel belangrijk dat wij in de adviesprogrammatuur van financieel adviseurs zitten. Dat kan prima en voordelig met een webservicekoppeling. Een aantal partijen houdt echter vast aan de HDNstandaard. Maar die kost ons aan vastrecht en lidmaatschap alleen al 25.000 euro per jaar. En dan heb je nog entree kosten en doorlopende kosten per aanvraag. Terwijl HDN voor ons eigenlijk niets anders doet dan wat een webservice-koppeling ook doet, en die zijn voor een paar duizend euro gerealiseerd.” Gelukkig zijn er partijen zoals Adviesbox en Findesk die wel willen meedenken aan een reële en kostenefficiënte structuur.

Wederzijds

Financieel adviseurs zijn belangrijk voor Dazure. En eigenlijk wil de organisatie het familiegevoel vooral op hen overdragen. Frishert: “In zo’n sfeer past het ook niet dat je dingen oplegt. Ik heb zelf een tijdje op Inkoop gezeten voor de grote serviceproviders. De samenwerkingsovereenkomsten (SWO) stonden vol met zaken die goed waren voor de aanbieder. Wat wij wilden, daar werd niet naar gevraagd.

“Toen het provisieverbod werd ingevoerd, dachten wij: waar zijn die SWO’s nog voor nodig? Iemand die een AFM-vergunning heeft, mag worden geacht het adviesvak te beheersen. Wie zijn wij dan om specifieke eisen op te leggen? We hebben wel nog Service Level Agreements, maar daar staat ook in wat de adviseur van óns mag verwachten.

“Toon respect voor de ander. Dan krijg je vanzelf ook een open cultuur, waarin mensen niet bang zijn om hun mening of feedback te geven.”

‘De klant beschouwen we als familie. En voor je familie wil je alleen maar het beste’

Reactie toevoegen

 
Editie
Tweede editie ALS Financieel Diner voor de helft uitverkocht

Tweede editie ALS Financieel Diner voor de helft uitverkocht

Het tweede ALS Financieel Diner vindt plaats op 7 november met als gastheer de honderdjarige De Goudse. Inmiddels is de helft van de beschikbare stoelen al gereserveerd....

It’s a wonderful (advies)world!

It’s a wonderful (advies)world!

(Uit katern Pensioen & Vernogen, VVP 2-2024) It’s a wonderful world, zong Hubrien Meijaard (Stan&Wende) op het 19 maart gehouden VVP-event Pensioen...

Spotters dragen 180 topkantoren aan voor longlist VVP Advies Award

Spotters dragen 180 topkantoren aan voor longlist VVP Advies Award

Naar aanleiding van de spottersbijeenkomst van 10 april 2024 van juryleden en spotters van de VVP Advies Award 2024 heeft de jury drie kantoren per categorie in...

Bewustzijn cruciaal

Bewustzijn cruciaal

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) Daalt de waarde van de belegging, dan is de klant meer verzekerd en andersom. Dat is de korte samenvatting van...

Dazure "Een orv is geen grapje"

Dazure "Een orv is geen grapje"

"Met de cynische ondertoon die wij zeker op 1 april gepast vinden", heeft Dazure gewezen op het belang van de steeds minder gesloten overlijdensrisicoverzekering....

Roy van den Anker: "Andere knoppen voor een ander resultaat"

Roy van den Anker: "Andere knoppen voor een ander resultaat"

"In december deelde de stichting New Financial Forum een artikel van mijn hand op LinkedIn. In dit artikel hield ik een pleidooi om na jaren van aandacht voor de...

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

Tweede editie ALS Financieel Diner op 7 november

Tweede editie ALS Financieel Diner op 7 november

Nationale Waarborg organiseert samen met Dazure en Zeevat Hypotheken & Verzekeringen, namens Stichting ALS Nederland, op donderdag 7 november het tweede ALS...

“Pensioen en financiële planning eindelijk persoonlijk!”

“Pensioen en financiële planning eindelijk persoonlijk!”

Theo Gommer (&Gommer Pensions Group) behoeft geen introductie. Gommer is erkend pensioendeskundige en bovendien nooit bang om er een eigen mening op na te houden....

Hemd van je lijf vragen?

Hemd van je lijf vragen?

(Partner in kennis Dazure in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Als je een overlijdensrisicoverzekering wilt afsluiten, wil de verzekeraar precies weten...