De studieschuldberg: een groeiend probleem

De studieschuldberg. Hij bestaat – helaas – en groeit gestaag. In de afgelopen vijf jaar is de studieschuldberg van 12 miljard euro gestegen naar ruim 18 miljard euro. Om een beeld te geven hoe groot dat is: één student zou hier bijna 9 miljoen jaar voor kunnen studeren of ruim 7 miljard biertjes kunnen kopen.

De politiek is nog steeds niet van plan om leningen via de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) in het Bureau Krediet Registratie (BKR) te laten opnemen. Nederland loopt wat dit punt achter op Europa: in landen als Duitsland, Engeland en de meeste Scandinavische landen wordt de schuld tijdens de studie al geregistreerd. Helaas nemen de betalingsproblemen van (oud)studenten ook steeds verder toe. Uit voorlopige cijfers die zijn opgevraagd bij DUO, blijkt dat bijna honderdduizend (oud)studenten hun studieschuld niet – of niet volledig – kunnen terugbetalen. Hun inkomen is te laag om aan de maandelijkse verplichting te voldoen. Schokkend: het aantal studenten dat hier niet aan kan voldoen is sinds 2009 verdrievoudigd. Het gaat hier dan om studieschulden die zijn ontstaan vóór 1 september 2015. Een eenduidige verklaring voor deze stijging heeft DUO niet.

Afm waarschuwt

In een derde van de hypotheekadviezen nemen hypotheekadviseurs de studieschuld van de klant niet mee in het financieel advies. De Consumentenmonitor van de AFM toont dit aan. De AFM vindt dat onverantwoord en stelt: wordt de financiële verplichting niet meegenomen in het advies? Dan is dat een overtreding van de wet-en regelgeving en is de adviseur daarmee strafbaar.

Hierbij verwijst de AFM naar de Tijdelijke regeling hypothecair krediet (Trhk). Hierin staat dat bij het bepalen van de maximale financieringslast voor het verkrijgen van een hypotheek, alle financiële verplichtingen van de klant meegenomen moeten worden, ongeacht of er uitstel is van de aflosverplichting.

Het Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) heeft de voorwaarden van Nationale Hypotheek Garantie hierop aangepast: alle financiële verplichtingen moeten in alle gevallen in mindering worden gebracht op de toegestane financieringslast. En dus ook leningen waarop nog niet wordt afbetaald.

De klant zwijgt

Uit eerder onderzoek van het BKR is gebleken dat een groot deel van de consumenten hun studieschuld verzwijgt. Er rust er een belangrijke verantwoordelijkheid op de schouders van de adviseur. Vragen, doorvragen, bankafschriften opvragen en adviesverantwoordelijkheid nemen; dat is wat er moet gebeuren om tot een zorgvuldig geformuleerd hypotheekadvies te komen.

Permanent actueel. Omdat het moet

Heeft u inhoudelijk klantcontact? Dan heeft u ook de verplichting om Permanent Actueel te zijn. Met de rubriek ‘Permanent actueel’ in VVP helpen wij u op weg. Maandelijks brengen wij verschillende actualiteiten onder de aandacht. Wat zijn de ontwikkelingen in de branche, toegespitst op uw vakgebied? Aan bod komen wetswijzigingen, nieuwe regelingen en aandachtspunten binnen het Wft-vakbekwaamheidsstelsel. Even lezen en u bent weer op de hoogte. De rubriek wordt verzorgd door de Vakredactie van Lindenhaeghe. Wilt u op een van de onderwerpen reageren? Mail uw reactie naar contact@lindenhaeghe.nl

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Verzekeringen tegen verlies geld en vermogen

Verzekeringen tegen verlies geld en vermogen

Ondernemers werken dagelijks met geld. De één incasseert contant en loopt de risico’s van beroving en diefstal van het kasgeld, terwijl de...

Advies bij echtscheiding en hypotheek

Advies bij echtscheiding en hypotheek

Jaarlijks scheiden er meer dan 33000 echtparen. Veel van deze echtparen zijn in het bezit van een eigen woning. Als hypotheekadviseur moet u klanten in een echtscheidingssituatie...

De kracht van social media voor adviseurs

De kracht van social media voor adviseurs

"Hoe maak je als kleinere speler in de financiële sector optimaal gebruik van social media. Niet alleen is social media een belangrijk informatiekanaal richting...

Innovaties voor beter financieel inzicht voor klant en adviseur

Innovaties voor beter financieel inzicht voor klant en adviseur

Hoe kun je innovaties omarmen om je klant en jezelf als adviseur beter te helpen bij financieel inzicht? Deze vraag beantwoorden Gert Vasse (Directeur Yellowtail)...

Advisering met een robot touch: tips en concretisering

Advisering met een robot touch: tips en concretisering

"Excelleren als adviseur samen met het kantoorteam en de robot kan dat? In de afgelopen tijd is er een behoorlijk aantal veelbelovende initiatieven op de rails gezet....

Zet de pet op van de klant

Zet de pet op van de klant

"De klant kan een deel van het adviesproces zelfstandig uitvoeren, mits goed gefaciliteerd en met een duidelijk voordeel voor de klant. Digitaliseren is niet hetzelfde...