Zeven vragen aan... Dennis Jansen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek?

Mijn rol als financieel adviseur en directeur van Koopwoning Service Financieel in Huissen kun je vergelijken met die van een ‘financiële huisarts’. Het is mooi om een centrale rol te kunnen vervullen bij belangrijke beslissingsmomenten in het leven van je klanten.

2. Wanneer is jouw dag als adviseur geslaagd?

Als wij een financiële of praktische oplossing hebben kunnen verzorgen voor een klant van ons kantoor die van tevoren dacht dat het niet mogelijk zou zijn, is er wat mij betreft sprake van een dag waar ik met voldoening op kan terugkijken.

3. Welke tip zou je de adviessector mee willen geven? En welke tip aan verzekeraars?

De adviessector zou ik willen oproepen om de nieuwe technologische mogelijkheden daadwerkelijk te omarmen. Beschouw de technologie als een prachtig gereedschap. Hierdoor krijgt ons adviesvak pas echt een status! Daarnaast zou de sector er voor moeten zorgen dat er nieuwe aanwas van adviseurs plaatsvindt. Mijn tip aan collega-kantoren: neem jonge mensen aan en leidt ze zelf op!

Een tip die ik verzekeraars zou willen meegeven: beloof niet te veel in de polisvoorwaarden waarvan achteraf blijkt dat je dit financieel niet waar kan maken. En nog een advies voor verzekeraars: hanteer een reëel be loningsbeleid binnen de organisatie.

4. Wat is de grootse verandering waar adviseurs mee te maken krijgen? Graag toelichten

Verdere automatisering en robotisering ligt nog in het verschiet. Als adviesbranche zullen wij dit in een zo vroeg mogelijk stadium moeten inzien en oppakken. Een van de gevolgen van verdere automatisering is dat we met hetzelfde aantal mensen en uren meer klanten kunnen helpen. Hoe meer keuzes er zijn van de kant van internetaanbieders des te meer vraag zal er zijn naar advies en begeleiding.

5. Hoe ziet volgens jou het adviesvak er over vijf jaar uit? Graag toelichten.

Ik zie onze rol als de adviseur die in elke levensfase van een klant met raad en daad aanwezig is. De klant zal zijn informatie veel meer van tevoren vergaren en graag met de financieel adviseur overleggen welke keuze hij of zij het beste kan maken. Gun het je klant dat het hem of haar goed gaat.

‘Als je zelf veel hebt meegemaakt in je leven, ben je een volwaardiger gesprekspartner’

6. Welke adviesgesprek heeft op jou grote impact gehad en waarom?

Ons kantoor segmenteert op de startersmarkt voor woning aankoop tot aan de seniorenmarkt. Hierdoor hebben wij ook regelmatig te maken met het naderen van het einde van het leven. Wij hebben dan gesprekken met klanten over de periode na het overlijden van een geliefde, we bespreken hoe het één en ander geregeld kan worden zodat de partner en de kinderen weten waar ze aan toe zijn.

Zo hebben wij in dit verband bij een melding van overlijden van een klant de gewoonte om meteen contact op te nemen met de nabestaanden om te vragen of we ergens mee kunnen helpen. Vaak geven wij dan even kort de financiële situatie weer en zeggen dan toe een aantal dagen na de uitvaart een afspraak te plannen om de financiële zaken te bespreken en eventueel te helpen bij het afhandelen van de nalatenschap.

We krijgen dan ook nog wel eens een uitnodiging voor de uitvaartplechtigheid. Zo stond ik een keer achteraan in de rij voor de condoleance. Opeens zag de weduwe mij en liep direct op me af met de opmerking: “Dat ene telefoontje van jou heeft zoveel rust gebracht deze week...”

7. Wat is het grootste inzicht geweest in jouw adviescarrière? En waarom?

Door de jaren heen heb ik geleerd dat als je zelf veel hebt meegemaakt in je leven, je een volwaardiger gesprekpartner bent. Zo heb ik ook geleerd dat bezit met ‘zorgen’ gepaard gaat. Je wil natuurlijk wel wat vermogen opbouwen in je leven, maar te veel geeft alleen maar zorgen. Tegen mijn medewerkers zeg ik weleens gekscherend: “Het is fijn dat onze klanten zoveel bezitten, daardoor hebben wij dit werk en zij de zorgen.”

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Zelfstandige krijgt geen goede aov

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Verzekeraars zouden meer out of the box moeten denken. Dat vindt Bas Schumacher, directeur-eigenaar van Welkom bij BAS in Bilthoven. “Het kost al moeite...

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

  1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn drijfveer in mijn werk is het persoonlijk contact met mensen. Iedere klant brengt een eigen...

Local  hero... Nick Karis

Local hero... Nick Karis

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Denk out of the box, kijk over de schutting, ga ervan uit dat alles mogelijk is. Dat zijn enkele van de tips die directeur en mede-oprichter Cliff Hoffman van...

Adviseur hoeft gesprek niet woordelijk vast te leggen

Adviseur hoeft gesprek niet woordelijk vast te leggen

Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam hypotheekadviseur kan niet worden verlangd dat ieder gesprek woordelijk wordt vastgelegd en woordelijk kan worden...

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

De hypotheeksom van een klant werd verlaagd. Niet de geldverstrekker maar zijn adviseur had hem moeten melden dat de verlaging was doorgevoerd, oordeelt de Geschillencommissie...