Dienstverlening rechtvaardigt onze vergoeding

John Barkmeijer 2017

“Je wordt best snel meegenomen door de waan van de dag. Als je iets wilt veranderen of vernieuwen, is er maar één manier: maak er de tijd voor vrij.” John Barkmeijer is sinds 2007 enig eigenaar van Besems Verzekeringen en Hypotheken in Alblasserdam. Het kantoor ontwikkelde in eigen beheer mijn hypotheekaanvraag, een tool die nu ook beschikbaar is voor collega-kantoren.

De vrijheid en het omgaan met mensen waren belangrijke drijfveren voor Barkmeijer om ‘ja’ te zeggen toen Bert Besems hem drieëntwintig jaar geleden in de zaak vroeg. En die drijfveren zijn niet wezenlijk veranderd, ook niet nadat Besems zijn aandelen in 2007 overdeed en Barkmeijer enig eigenaar werd.

Inmiddels telt het kantoor tien medewerkers en de groei zit er nog steeds in. Onbegrijpelijk vindt Barkmeijer het dat het zo moeilijk is om goed nieuw personeel aan te trekken. “Een jonge adviseur Schadeverzekeringen met vijf tot zeven jaar ervaring die vijf dagen per week wil werken, is gewoon niet te vinden!

“De lat mag echt wel hoger in de branche. Toen ik mijn PEplus Schade Zakelijk deed, zat er ook iemand die alleen maar grote schepen en booreilanden verzekert. Die moet voor dat examen dan een hoop dingen leren waar hij verder nooit iets aan heeft. Daar kunnen we nog eens naar kijken misschien. Maar meer niveau, ik ben er alleen maar voor.”

Voor iemand iets betekenen

Barkmeijer werd voor zijn gevoel pas echt ondernemer toen hij in 2007 enig eigenaar was geworden. Hij vindt ondernemen superleuk en ervaart ondanks alle regel- en lastendruk nog steeds wel het vrije van het ondernemer zijn. “Natuurlijk is het niet alleen maar lang leve de lol. En ja, in Nederland betalen we belastingen. Maar

mij hoor je niet klagen. We willen allemaal goede voorzieningen. Laatst had mijn dochter ineens een dikke arm. Wij gingen naar de huisarts, een dag later konden we al terecht in het ziekenhuis voor een echo. En dan ben je ook nog meteen aan de beurt.

“Wat ik jammer vind, is dat het solidariteitsbeginsel steeds verder uitholt. Mensen hebben steeds minder voor elkaar over. Ik vind het juist fijn om iets voor iemand te kunnen betekenen. Die instelling heeft overigens iedereen hier op kantoor en past ook bij de mentaliteit van de Alblasserwaard.

“Als ik op cursus ben, hoor ik van collega’s uit bijvoorbeeld Rotterdam dat de conversiegraad bij hypotheken heel laag is en dat zaken zeer regelmatig niet doorgaan door een niet genoemde BKR registratie. Dat zien we hier niet gebeuren. Bij ons gaat een hypotheekaanvraag altijd door, klanten zijn overwegend open en eerlijk. Dat is prettig werken.”

‘Ik houd bewust elke week anderhalve dag vrij om me te concentreren op verandering en innovatie’

Klant wil het niet zelf regelen

“Wij hebben in 2010 al geanticipeerd op het provisieverbod. Dat was best spannend, maar heeft wel voor een beter verdienmodel gezorgd, omdat wij van oudsher starters op de woningmarkt omarmen. Die starten niet met een hypotheek van vijf tot zes ton.

“Een provisieverbod op schadeverzekeringen zou me vooralsnog te veel aan de solidariteit tornen. Soms subsidieert de ene klant die meer provisie betaalt een stukje van de dienstverlening voor de andere klant die minder provisie opbrengt. Ik heb daar nooit zo’n moeite mee.

“Ik weet nog dat het Verbond van Verzekeraars zich sterk maakte voor het provisieverbod onder het mom van ‘De klant aan het stuur’. Maar wij hebben niet één klant die zegt: ik wil het zelf regelen.

“Wij hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van de app Polismap van Voogd & Voogd. Deze applicatie is hartstikke mooi, maar als ik zie hoe gering de interesse bij de consument is dan vind ik dat best jammer. Dat komt denk ik toch door de andere beleving die klanten – anders dan mensen uit onze branche – bij verzekeringen hebben. Het zullen nooit hippe producten worden.

“Ik begrijp op zich wel dat verzekeraars en service providers inzetten op dit soort applicaties. Het vergroot de efficiency, maar dat is volgens mij wel vaak alleen het doel. Meer digitaal, minder mensen. De gemiddelde klant vindt het toch fijn dat hij persoonlijk met iemand kan praten en dat hij persoonlijk advies krijgt.

Mijn hypotheekaanvraag

“Er zal best een doelgroep zijn voor execution only, maar voor financieel adviseurs zijn toch vooral applicaties interessant die ondersteunend zijn aan advies en beheer.

“Ik ben van origine technicus. Sterker, ik was bij Bert Besems iets aan het installeren toen hij mij vroeg om bij hem te komen werken! Ik ben nog steeds heel erg geïnteresseerd en techniek en technologie. Mede daarom hebben wij altijd veel aandacht gehad voor digitalisering, waardoor we gemakkelijker kunnen werken en meer tijd voor onze klanten krijgen.

“Wij vinden het best stoer dat wij vier jaar geleden al in eigen beheer Mijn hypotheekaanvraag hebben ontwikkeld. Nu zien we dit soort systemen steeds meer opkomen, maar wij behoorden tot de eersten. Via Mijn hypotheekaanvraag kan de klant online de status van zijn aanvraag volgen. Bovendien kan hij documenten uploaden die nodig zijn in het kader van de aanvraag. Het scheelt zowel de klant als ons een enorme berg papier. Als wij dit systeem niet hadden ontwikkeld, had ik minimaal een medewerker extra moeten aannemen. Want onze hypotheekportefeuille heeft de laatste zes jaar een forse groei doorgemaakt, ook in de crisistijd. Dat banken zich terug hebben getrokken heeft daarbij zeker in ons voordeel gewerkt.”

Tarief niet verlaagd

“Maar het zit ’m ook in onze werkwijze. Wij nemen de tijd voor de klant. Soms voeren we wel drie tot vier gesprekken voordat het tot een hypotheekaanvraag komt. Momenteel hebben ook wij het lekker druk met hypotheken, maar we nemen nog steeds de tijd en gaan er geen afspraken doorrammen.

 

“Bij iedere hypotheek die we doen, maken we ook een Financiële Foto. Dat is een uitgebreide planning waarbij we kijken naar van de risico’s bij arbeidsongeschiktheid, werkloosheid en overlijden. En we kijken naar het pensioen. Bij ons kun je in principe geen hypotheek afsluiten zonder Financiële Foto.

'Een eerste collega maakt inmiddels gebruik van de door ons ontwikkelde hypotheektool'

“Mede hierdoor vinden wij dat onze dienstverlening onze vergoeding rechtvaardigt. Wij hebben ons tarief niet verhoogd, maar ook niet verlaagd. Sommige aanbieders geven korting als mensen zelf zaken voorbereiden in hun hypotheekdossier. Wij zien vooralsnog geen aanleiding om ons tarief te verlagen, ook niet als mensen zelf documenten uploaden in Mijn hypotheekaanvraag.nl.

“Wij zijn er van overtuigd dat Mijn hypotheekaanvraag ook voor collega-kantoren interessant is. Daarom hebben we een aparte onderneming opgericht die deze applicatie in de markt zet. Kantoren kunnen Mijn hypotheekaanvraag in hun eigen look & feel aan hun klanten aanbieden. In maart is www.mijnhypotheekaanvraag.com in de lucht gegaan en inmiddels maakt de eerste collega gebruik van de tool.

Houd het eenvoudig

“Het uitrollen van Mijn hypotheekaanvraag is één van de zaken waar ik de voorbije maanden tijd voor heb vrijgemaakt. Want je moet echt uit de waan van dag stappen wil je veranderen of vernieuwen. Ik houd bewust de dinsdag en de vrijdagochtend vrij om me te kunnen concentreren op verandering en innovatie. “Wij wilden bijvoorbeeld graag meer doen op het vlak van risico-inventarisatie bij bedrijven. We stoeiden al een paar jaar met een eigen inventarisatiemodel, maar dat vonden we toch niet professioneel genoeg. Sinds een half jaar werken we tot volle tevredenheid met Boris van De Goudse. We hebben een collega vrijgemaakt die mij en de twee andere adviseurs ondersteunt bij de voorbereiding en inventarisaties opvolgt.

“Dwing jezelf dus om de tijd te nemen. Als je eenmaal met een nieuw traject bezig bent, is het ook gewoon leuk! En maak het vooral ook niet te moeilijk. Interessante sprekers op het vlak van verandermanagement laten juist zien dat het vaak heel simpel kan zijn. Zeg je: ‘Wil je koffie?’ of ‘Heb je trek in een lekker bakkie koffie?’

“Jan van Setten, Jos Burgers en Ben Tichelaar zijn mensen die mij inspireren. Ook pik ik wel eens een idee op uit de vakbladen. Verder heb ik een ‘mini-ondernemerskring’ met zeven van mijn zakelijke klanten. Daarin worden echt dingen met elkaar gedeeld. We durven elkaar ook op zaken aan te spreken.

“Coolblue vind ik een fantastisch bedrijf. De eerste keer dat ik daar iets bestelde, kreeg ik een filmpje waarin werd gezegd dat ze blij waren met mij als klant. Simpel, maar ik vond het zó tof.”

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Misleiding als verdienmodel

Misleiding als verdienmodel

Onlangs kwam hypotheek24.nl weer negatief in het nieuws. De Reclame Code Commissie (RCC) tikte de online hypotheekknaller op de vingers vanwege misleidende reclame....

Verspilde energie

Verspilde energie

De afgelopen maanden hebben veel collega’s zich op de diverse fora geroerd in de beloningsdiscussie rondom de komende evaluatie van het provisieverbod. Naar...

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

“Het kan ook jou zomaar overkomen: ziekte of ongeluk. Zorg dat je hebt nagedacht over hoe het dan verder moet je kantoor. Wij konden gelukkig snel schakelen,...

"geen verdienmodel meer bij beneden-modale klanten"

"geen verdienmodel meer bij beneden-modale klanten"

Adviseurs hebben geen verdienmodel meer bij beneden-modale klanten. Dat stelt financieel adviseur Albert van der Poll op VVP Online.   Van der Poll (Van der...

Drie hypotheek-adviezen voor de prijs van één

Drie hypotheek-adviezen voor de prijs van één

Via Hypotheek-aanvragen.nl kunnen consumenten bij drie onafhankelijke bedrijven hypotheekadvies inwinnen voor de prijs van één. Dit 'nieuwe verdienmodel...