Echte oplossingen voor echte klanten

Jelle Jansons 2018

Heb jij de laatste tijd nog iets gehoord over ‘lean’ werken? Of over een ‘oplossing 2.0’? Bij mij is het op dit gebied akelig stil. Maar goed, ik werk dan ook in de innovatie. Daar gaat, vertellen wij innovators elkaar, alles een beetje sneller. Trends, maar ook modewoorden.

Dus zoeken we nu massaal naar oplossingen in de blockchain, kopen we VR-brillen en verwachten we ontzettend veel van machine learning. Niet te vergeten: we werken allemaal agile. De toekomst maak je mogelijk door er eerst over te praten.

Dat de innovatietendens een stuk breder is dan de verzekeringssector alleen, viel me vorige week weer eens op. Ik oriënteerde me op een nieuwe wasmand. Jazeker. Ga je samenwonen, dan heb je dubbel zoveel was, dus dan moet er iets gebeuren. Gelukkig: op de site van

de oerdegelijke Blokker vond ik een fraai ontworpen stapelbaar model van het al even vertrouwde Brabantia. Wat blijkt? Onderdeel van de nieuwe ‘designed for living’-visie van het bijna honderd jaar oude bedrijf. Tsja, dan klik ik even door. Die nieuwe visie, zo lees ik op de website, ‘brengt Brabantia naar een nieuw niveau van innovatie’. Aha!

Maar wacht eens… nog even en dat hippe Brabantia wil zich niet meer associëren met mijn geliefde Blokker. Even doorzoeken. Geen nood, zelfs de Blokker Holding heeft tegenwoordig een aparte innovatietak. Meer heb ik niet nodig. Iedereen, maar dan ook echt íedereen, innoveert. Blijft dit dan zo?

Misschien ben je wel bekend met de Gartner Hype Cycle. Dat model laat ons jaarlijks niet alleen zien over welke nieuwe technologieën we voorlopig vooral praten, maar ook van welke we na een periode van relatieve stilte -door de ontwerpers van het model treffend ‘de diepte der desillusie genoemd’ - de volle potentie gaan zien. De blockchain moet eerst nog door het dal heen, maar van virtual reality kunnen we een stuk sneller echte toepassingen verwachten.

Voor trends zijn er dus mooie modellen, maar bij mijn weten maakt niemand die voor nieuwe woorden. Daarvoor zijn er maar twee uitkomsten. Het wordt onderdeel van ons dagelijks taalgebruik, of we houden er na een tijdje weer mee op. Toen we doorkregen dat lean werken ook niet alles oploste, of toen bleek dat 2.0 eigenlijk nergens voor staat, zijn we er stilletjesmaan weer mee opgehouden. De voorzichtige opmars van 3.0 heeft in mijn omgeving nooit echt postgevat.

Maar wat is innovatie; een trend, een modewoord of een constante? Om met de makkelijkste te beginnen: een trend is het volgens mij niet. Daarvoor is het er al te lang. En ja, verandering is in bijna elke branche inmiddels wel een constante te noemen. Maar innovatie, moet ik met tegenzin bekennen, heeft ook alle potentie

‘Innovatie heeft helaas alle potentie een modewoord te worden’

om een modewoord te worden. Vergelijk het maar met 2.0. Iedereen heeft het erover, iedereen lijkt het te doen en geen twee mensen geven je dezelfde definitie. Verdwijnt innovatie dan over een tijdje ook uit ons taalgebruik?

Ik hoop het niet. Maar daar moeten wij innovatiemanagers, net als andere woordgebruikers, toch wel iets voor doen. Wat? Echte oplossingen maken voor echte problemen van echte klanten. Zo simpel is het. Wil je ook voorkomen dat innovatie een modewoord wordt? Zorg dan dat je resultaat boekt. Daar werk ik elke dag hard aan.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
David Knibbe:  "Van verzekeringsproducten naar serviceoplossingen"

David Knibbe: "Van verzekeringsproducten naar serviceoplossingen"

"De acquisitie van Human Capital Services (HCS) in Nederland heeft onze positie met betrekking tot duurzame inzetbaarheid versterkt en ondersteunt de bredere verschuiving...

Geruststellende verandering

Geruststellende verandering

De afgelopen tijd heb ik me verdiept in de competenties van de toekomst. Ik mag dan nog geen dertig zijn, maar je kan hier niet vroeg genoeg mee beginnen. Het...

NN kijkt sterk naar adviseurs voor marktsignalen

NN kijkt sterk naar adviseurs voor marktsignalen

Neem als marktleider je maatschappelijke verantwoordelijkheid en span je tot het uiterste in om risico’s verzekerbaar te houden. Aldus financieel adviseurs...

Delta lloyd: overnamebod NN onaanvaardbaar

Delta lloyd: overnamebod NN onaanvaardbaar

Delta Lloyd heeft het - vijandig - overnamebod van NN Group verworpen. De RvB en de RvC vinden het bod van NN onaanvaardbaar. Het bod is te laag en de timing is...

Nn, Delta Lloyd en cb winnaars op hypotheekmarkt

Nn, Delta Lloyd en cb winnaars op hypotheekmarkt

Meest opvallende verschuiving in het derde kwartaal is de groei in aandeel van de verzekeraars op de hypotheekmarkt. Met name Nationale Nederlanden en Delta Lloyd...