Een mooiere wereld

“Als ik zorg dat mijn denken mooi is – en mijn handelen is hiermee in lijn – dan wordt de wereld mooier. Zo eenvoudig is het.” Wat doe jij om de wereld leuker, beter, mooier te maken? Filmmaker Steven Geldof interviewt hierover mensen onder titel ‘Inspirerende Hutspot’. Maar alleen woorden vindt hij niet genoeg. Hij startte het project ‘De wereld leuker maken in 30 dagen’.

 

section1_page48_article49_2.jpg

De geestdrift en energie spat er van af bij Steven Geldof. Papier doet hem in dat opzicht geen recht. De persoonlijke filmpjes die hij op YouTube heeft geplaatst, laten veel beter zien wie Steven is: een gedreven vernieuwer, die zijn talenten met hart en ziel inzet om het verschil te maken. Onder meer met het project ‘De wereld leuker maken in 30 dagen’.

In een van zijn filmpjes vertelt Geldof wat hij in 2016 heeft geleerd van dit project, dat hij onder het mom van Inspirerende Hutspot toen voor de tweede keer uitvoerde. “Wat ik heb geleerd van de 30 dagen? Dat je het kunt doen. Wil je meer doen dan het gewone, dan zul je zelf de randvoorwaarden moeten creëren. Mijn randvoorwaarde was dat ik 30 dagen lang geen betaald werk deed. Dus als je organiseert dat je je handen vrij hebt, kun je het verschil maken.”

Het is de kern van de ontwikkeling die Geldof (36) als persoon en filmer heeft doorgemaakt. Een ontwikkeling waarin hij zich steeds meer laat leiden door de vraag: waar word ik nu werkelijk gelukkig van?

Overspannen

Zo bewust was hij niet toen hij begon met filmen. Pas toen hij in het derde jaar van de Filmacademie overspannen raakte, zag Steven in dat hij zichzelf voortdurend voorbij liep. “Als kind was ik dyslectisch en motorisch onhandig. Ik had daar veel therapie voor.

‘Wie ‘ja’ zegt tegen verandering en vernieuwing, zegt ‘ja’ tegen het leven’

section1_page48_article49_3.jpg

section1_page48_article49_4.jpg

Daardoor was ik altijd bezig met wat ik níet kon en om beter te worden. Dat nam ik mee toen ik begon met filmen; als een film goed werd ontvangen, voelde ik mij goed. Kreeg hij slechte kritieken, dan was ik van slag. Ik betrok de kritieken heel erg op mij als persoon. Vandaar dat ik heel intens was in mijn leven en werk om het zo goed mogelijk te doen. Dat hield ik niet vol.

“Ik ben driekwart jaar uit de running geweest. Toen is er wel wat veranderd. Ik leerde mezelf de vraag te stellen: wat maakt je werkelijk gelukkig?”

Spielberg

Geldof ontdekte bij toeval zijn liefde voor het filmen. “Filmen is verhalen vertellen. Verhalen om te verfilmen schreef ik al vroeg. Maar dat ik filmen leuk vond, ontdekte ik toen ik werd gevraagd een camera te bedienen tijdens een schoolconcert. Ik had de avond van mijn leven! Terwijl andere jongens hun geld uitgaven aan een scooter, kocht ik een camera.

“Mijn grote voorbeelden waren Steven Spielberg en Dick Maas. Ik was succesvol in het amateurfilmcircuit met Science Fiction-en actiefilms. Maar na mijn burn-out wist ik: groots opgezette speelfilms, dat is het niet voor mij. Inhoud is voor mij belangrijker dan organisatie. Ik wil dicht op het creatieve proces zitten. En ik koos voor het maken van bedrijfsfilms in een vertellende stijl.

“Dat heb ik een jaar of acht met veel plezier gedaan, maar toch begon het ook hier te knagen. Is dit het? Wil ik dit nog acht jaar doen? Als ik nou een film zou maken die helemaal uit mezelf komt, wat voor film zou dat dan zijn?”

Wie wil je zijn?

Geldof: “Zo ontstond het idee van Inspirerende Hutspot, een oer-Hollands product (vandaar ‘hutspot’) op internet. Ik interviewde twaalf Nederlanders aan de hand van drie vragen: wat maakt je gelukkig? Wie wil je zijn? Hoe maak je de wereld mooier? Elke week plaatste ik een filmpje op YouTube.

“Ik filmde bewust in zwart-wit (met een lichte kleurtint) om oprechtheid te krijgen. De interviews waren open; ze konden overal over gaan. Soms kwamen we niet eens aan alle drie de vragen toe. Sommige mensen begonnen ook mij vragen te stellen. Wat maakt jou dan gelukkig? Nou, me verbonden voelen. En wie wil jij dan zijn? Ik wil graag een liefdevol mens zijn. Hoe draag jij bij aan een mooiere wereld? Ik wil graag de mooiste versie van mezelf zijn. Als ik zorg dat mijn denken mooi is, en mijn handelen is hiermee in lijn, dan wordt de wereld mooier. Zo eenvoudig is het.”

Geen woorden maar daden

Geldof: “Na een aantal filmpjes dacht ik: het is natuurlijk wel heel mooi, al die inspiratie. Maar het is en blijft gepraat. Kunnen we ook iets dóen? Zo is in 2015 het project ‘De wereld leuker maken in 30 dagen’ ontstaan. Mensen dragen activiteiten aan om de wereld mooier te maken en voeren ze zelf ook uit. Dit project zou zonder de belangeloze inzet van vrijwilligers niet kunnen bestaan.

“Enkele voorbeelden: drie muzikanten maken muziek in een lift, conducteurs worden beloond voor hun goede zorgen voor de treinreiziger, bij een zebrapad worden automobilisten die stoppen voor een voetganger feestelijk onthaald. Elke dag dertig dagen lang organiseren we zo’n activiteit en filmen dat. De filmpjes zetten we vervolgens op YouTube.”

Rendement

Geldof:“Inmiddels hebben we het project twee keer uitgevoerd. We gaan er zeker mee door, maar willen kijken hoe het ook direct kan renderen in plaats van zoals tot nu toe indirect. Met dat laatste bedoel ik dat mensen ons benaderen en zeggen: ik wil ook een filmpje in die stijl. Maar misschien zijn er ook wegen om direct omzet te genereren. Een stagiaire gaat dit voor ons bekijken.

“De keuze voor inhoud en geluk is heel mooi, maar ik wil de keerzijde niet verzwijgen. In 2015, toen we het project voor het eerst deden, leverde ik 50 procent van mijn inkomsten op onze eigenlijke activiteiten in. Dat heb ik het eerste jaar van het project niet terugverdiend. Ik had de luxe positie dat ik wat had gespaard. Maar ik had het niet tot het einde der tijden kunnen uitzingen.

“Doordat mensen enthousiast zijn over de filmpjes en er zelf eentje willen, leg ik er inmiddels niet meer op toe. Verder zijn een paar gedreven mensen blijven hangen. De energie die zij meebrachten, hebben we kunnen doortrekken naar de andere bedrijfsactiviteiten.”

Blijf je ontwikkelen

Heeft Geldof nog tips voor mensen die ook het verschil willen maken? “Kijk vooral wat je in je eigen omgeving kunt doen. De vluchtelingenproblematiek bijvoorbeeld is groot. Dat kan ik niet oplossen. Maar ik kan wel iets betekenen voor de vluchtelingen in het opvangcentrum hier in Zaandam. Ik heb daar ook een project gedaan.

“Ik heb een bijzondere interesse in de Amerikaanse politiek. Nu Trump is verkozen tot president merkte ik dat ik de hele tijd het nieuws zat te checken. Je kunt er naar kijken en er wat van vinden. Maar uiteindelijk moet je de situatie accepteren en doorgaan met je eigen leven.

“Dompel je sowieso niet onder in het nieuws, want het is vaak negatief. Waar je aandacht aan geeft, dat versterkt zich. Ik begin de dag daarom liever met inspiratie. En blijf je ontwikkelen. Sterker, het leven ís ontwikkeling. Het leven strekt zich altijd uit naar het optimale. Wie ‘ja’ zegt tegen verandering en vernieuwing, zegt ‘ja’ tegen het leven.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Themnummer New Financial Magazine vol rendement

Themnummer New Financial Magazine vol rendement

Rendement. Dat is het thema van de nieuwe editie van het New Financial Magazine. Een van de must reads is het essay van Kees Klomp. Hij laat zien dat elk bedrijf,...

Een van de mooiste dagen in de financiële sector?

Een van de mooiste dagen in de financiële sector?

Je hebt altijd een keuze om er wat van te maken in het leven. Zelfs in de meest verschrikkelijke omstandigheden heb je zelf een keuze om er wat van te maken. In...