Er is altijd een oplossing

Er zijn altijd mogelijkheden en oplossingen. Alleen onze eigen gedachten en overtuigingen dat conventionele denkpatronen de waarheid zijn, weerhouden ons van een rijker leven. Dat was de boodschap van vier bijzondere sprekers op de inspiratiedag van de Vereniging Life Planners Nederland (VLPN) op landgoed Morgenstern in Barchem. Zowel journalistiek vernieuwer Franka Rolvink Couzy, ondernemer Paul Efmorfides, specialist integrale gezondheid Nienke Stoop als adviseur Jack Vos lieten zien hoe zij met een andere manier van kijken en doen een betekenisvolle bijdrage leveren aan een betere wereld. “Een legendarische inspiratiedag”, zong het na afloop al snel rond op social media.

De dag, in goede banen geleid door dagvoorzitter Ivo Valkenburg, vond plaats op Landgoed Morgenstern, het eerste duurzaam gebouwde en gerunde Landgoed van Nederland dat in 2001 de deuren opende. Een paar dagen voor deze bijeenkomst overleed eigenaresse Daniëlle Crijns, die samen met haar man André Zaalmink deze droom verwezenlijkte. Alle activiteiten op het landgoed werden afgelast. Alleen de VLPNdag mocht doorgaan, omdat het gedachtegoed van de VLPN zo dicht aansluit bij dat van Daniëlle. De filosofie van deze buurt is ‘samen is zoveel verder’, vertelde buurvrouw Tanja Abbas. “In deze buurt willen we onze eigen ikjes overstijgen en toch helemaal onszelf zijn. We maken iedere dag ruimte voor een ander in ons eigen hart en zijn er voor elkaar in vooren tegenspoed. Dat is waar we in geloven en wat we elke dag in de praktijk brengen.”

Nooit meer dezelfde valkuil

Franka Rolvink Ccouzy is als journalistiek vernieuwer werkzaam bij het Financieele Dagblad. Voor kinderen van tien jaar en ouder schreef zij De Geldfabriek, een boek dat het ontstaan van de kredietcrisis helder uitlegt. “We leven in een samenleving die barst van de schulden. Ik wil graag mijn steentje bijdragen om kinderen meer weerbaar te maken.”

Samen met haar man heeft ze twee kinderen die het aan niets ontbreken. “Daar mogen ze volop van genieten. Maar we houden ze ook voor dat het niet vanzelfsprekend is. In Nederland leeft één op de negen kinderen in armoede. Dergelijke kinderen kunnen niet mee op schoolreis, dragen versleten of tweedehandskleding en ontbijten vaak niet. Zoiets heeft ongelooflijk impact op gezinnen”, aldus Franka, die het in de jaren tachtig zelf aan den lijve heeft ervaren. Nadat het bedrijf van vader in de problemen kwam en haar ouders gingen scheiden, belandde het gezin in de bijstand. “Vanaf dat moment heb je het gevoel als kind dat je nergens meer bij hoort en dat alles om geld draait. Je sluit je langzaam maar zeker af van het sociale leven. Er was zelfs geen geld voor een telefoongesprek of voor een postzegel. Je schaamt je en raakt steeds meer geïsoleerd.”

Zodra ze kon, ging ze het huis uit om geld te verdienen. “Ik wilde in ieder geval nooit meer armoede meemaken. Als cosmeticaverkoper kon ik me al snel een mooi huurhuis veroorloven en ik had een leaseauto. “mijn ouders waren trots en ik was blij geen geldzorgen te hebben. Toch voelde ik steeds meer dat dit beroep niet bij me paste, dat dit niet het doel was van mijn leven.

Ik wilde gaan studeren. Ik zei mijn baan op, verhuisde naar een piepkleine woning, ging in het weekeinde werken om in mijn onderhoud te voorzien en begon met de studie economie om vervolgens over te stappen naar journalistiek. Na mijn studie kreeg ik een fantastische baan bij het fd. En toen brak de kredietcrisis uit.”

Franka dacht tot dusver altijd dat armoede je als gevolg van een scheiding of ontslag overkomt. Maar de financiële crisis maakte haar duidelijk dat banken producten op de markt brachten waar ze veel geld aan verdienden en die niet goed waren voor hun klanten. Motto was: ’de wereld danst en wij dansen mee’. “toen het mis ging, belandden vele duizenden gezinnen op straat. Ik herkende de armoede, maar was vooral ook boos. Deze ellende is bewust ingestoken door de financiële wereld. Hier moest ik iets mee.”

Vier jaar werkte ze aan het boek de geldfabriek . Uitgeverijen wilden het niet uitgeven, omdat een boek over geld niet zou verkopen. Wel was er even concrete belangstelling van de bankenwereld om het boek op nederlandse scholen te verspreiden. Uiteindelijk ging dit niet door, omdat het boek over ‘schuld’ ging en banken vonden dat dit hoofdstuk nu wel was afgesloten.

Het nieuwe credo van banken is ‘sparen’ en daar past dit boek niet bij. Dus gaf ze het boek via crowdfunding in eigen beheer uit. En dat is, mede dankzij de support van de vlpn, gelukt. Franka geeft sindsdien spreekbeurten op scholen en krijgt van heel veel kinderen enthousiaste reacties. “kinderen vinden het boek interessant, praten er met elkaar over en geven het door.

Zo komen ook leraren en ouders met het boek in aanraking. Doel is om arm én rijk te laten weten wat geld met je kan doen en dat gratis geld niet bestaat.” meer informatie in de zomereditie 2016 van het new financial magazine. Hierin staat haar essay ‘Waarom we steeds weer in dezelfde valkuil trappen’ (zie: www.newfinancialmagazine.nl).

Griekenland-China: 1-0

Voor veel financieel dienstverleners is Paul Efmorfides, oprichter van het Ggriekse Coco-Mat, geen onbekende meer. Zowel in VVP als in het New Financial Magazine is regelmatig over hem geschreven. Een bezoek aan de fabriek van Coco-Mat in Noord-Griekenland was het hoofddoel van de Learning Journey van het New Financial Forum in 2015. Die aandacht is er niet voor niets.

Paul is een frisdoener en dwarsdenker die alleen datgene doet waar hij en anderen blij van worden. Dat begon al direct met zijn toezegging om het boek de geldfabriek in het Grieks te laten vertalen. “Crisis is een Grieks woord met de oorspronkelijke betekenis ‘het moment van de waarheid’. Het lijkt me goed dat dit boek ook door Griekse kinderen wordt gelezen.” Coco-Mat is eind jaren tachtig opgericht door de gebroeders Efmorfides met als enige doelstelling: klanten de gastvrijheid van de grieken laten ervaren. Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot een succesvolle wereldspeler, ondanks de zware crisis in Griekenland.

Alle gebouwen, hotels en kantoren zijn gekocht uit eigen middelen. Hij heeft maar één keer in zijn leven met een bank te maken gehad en dat was bij de oprichting, toen ze hun fabriek wilden gaan bouwen. De bank weigerde een krediet omdat de broers zelf geen eigen middelen hadden. Paul en zijn broer, opgegroeid in een arme boerenfamilie, keerden terug naar hun dorp en leenden geld bij de boeren. Met dat geld kregen ze hun krediet. Het eerste wat ze met hun krediet deden, was de boeren terugbetalen. Daarna hebben ze nooit meer bij een bank aangeklopt.

Basis van cocomat is gastvrijheid. Die voel je in de winkels, de hotels en in de fabriek. Ingrediënten van het succes zijn speelsheid en plezier. Dans in het leven en het leven danst met je mee, is het credo. Producten en diensten dragen bij aan het plezier. Alle producten worden gemaakt van natuurlijk materiaal en worden met liefde en aandacht met de hand gemaakt. Er is alle ruimte voor het ambachtelijke. Restafval is er niet. Ook neemt het bedrijf veel mensen aan met een geestelijke of lichamelijke beperking. Bij Coco-Mat kijkt men altijd naar wat mensen wél kunnen. Daar heeft het bedrijf veel baat bij. Zwaar gehandicapte mensen, die bij Coco-Mat een kans krijgen, blijken sublieme marketingstrategen of innoverende kwaliteitsmanagers. “als iemand om werk vraagt, kan ik geen ‘nee’ zeggen. Dat is mijn eer te na en er zijn altijd mogelijkheden, bijvoorbeeld in de vorm van startups, waarbij Coco-Mat garant kan staan voor de afname van een hoeveelheid producten of diensten.”

Paul had een product bij zich, gemaakt door een startup. Het was een pennetje gemaakt van bamboe. Alle aanwezigen op de Inspiratiedag kregen zo’n pen mee naar huis. “zo’n pen, met persoonlijke inscriptie, kost ongeveer een kwartje. Dan zeg ik met een glimlach: Griekenland – China: 1-0.”

Ander succes zijn de shampooflesjes voor hotels. “die maken we ook van bamboe. Goed voor de planeet, goedkoop om te maken, ze zien er goed uit en hotelgasten voelen zich er beter bij. Winst voor iedereen.”

Ondanks het succes leeft paul graag een zeer eenvoudig leven. “Geld maakt niet gelukkig. De meeste mensen met veel geld gaan gebukt onder de zorgen. Je wordt gelukkig als je je blijft verwonderen en blijft luisteren naar je innerlijke kind. Als je goed luistert, komt er voor elk probleem een oplossing. Mensen durven vaak niet uit conventionele denkpatronen te stappen. Ze geloven dat als je geen geld hebt dat je dan ongelukkig bent. Iedereen zegt dit, dus is het waar. Maar de vrijheid zit in je eigen hoofd. Blijf een kind, dat is het recept voor een gelukkig leven. Alle kennis is al in jezelf aanwezig. Je hoeft er alleen maar naar te luisteren.”

Ware gezondheid

Nienke Stoop is zelfbenoemd specialist in integrale gezondheid. Ze studeerde klinische neuropsychologie en immunologie en belandde voor een stage bij toeval in een Tibetaans ziekenhuis. De kennismaking met het Boeddhisme veranderde haar kijk op patiënten volkomen. Terug in Nederland besteedde ze als coassistente veel meer aandacht aan patiënten, vooral aan ernstig zieken en stervenden. “Ongelooflijk hoeveel behoefte er is aan oprecht persoonlijk contact en hoe weinig ruimte hiervoor is. Vervolgens ging ik werken bij de afdeling spoedeisende hulp en ging ik Chinese geneeskunde studeren. Een druk leven. En toen ik was bevallen van mijn eerste kind, besefte ik direct hoeveel invloed mijn drukke leven moest hebben gehad op mijn gezondheid en dat van mijn kind. Dat wilde ik mijn tweede kind niet aandoen. Ik stopte met mijn werk op de spoedeisende hulp en ging mijn passie volgen: hoe kan ik de gezondheid van mensen – en van zwangere vrouwen in het bijzonder – optimaliseren. Dat werd twaalf jaar geleden mijn nieuwe zoektocht.”

“Ware gezondheid is niet beperkt tot het fysieke aspect alleen, maar omvat ook het mentale en het spirituele. Mensen kunnen ziek of stervend zijn en toch de ware gezondheid uitstralen.” Ware gezondheid schuilt vooral in het licht dat uit iemands ogen straalt, zoals de oude Chinese wijsgeren dat noemden. Vervolgens kom je terecht bij ‘verankerd zijn in je hart’. Dit is het vermogen om levensvreugde te kunnen uitdragen. Dit is de belangrijke basis voor ware gezondheid. Vragen als: ‘wat ligt er op je hart?’ of ‘hoe wil je je hart gaan volgen’ zijn dan ook wezenlijke vragen die life planners kunnen stellen.” Het mooie is dat je deze oude wijsheden tegenwoordig ook simpelweg kunt meten. Het Hearthmath-instituut heeft een instrument ontwikkeld waarmee mensen zelf kunnen inzien in hoeverre ze vanuit het hoofd leven of vanuit hun hart. En met dat inzicht kun je veel gerichter werken aan je ware gezondheid.

“Hamvraag is: hoe wil je je nu voelen? We kunnen lang niet alles beïnvloeden. Mensen worden nu eenmaal ziek en gaan dood. In het geval van jonge mensen voelt dat zeer onrechtvaardig. Waar we wel invloed op uit kunnen oefenen, is onze mindset: hoe wil je in het leven staan, hoe wil je naar de wereld kijken en hoe wil je van betekenis zijn voor anderen? Die juiste mindset draagt bij aan een ware gezondheid.”

Van Leadershit naar Leadership

Jack Vos van Luyten Adviesgroep liet zien hoe je van een assurantiekantoor met medewerkers een bezielde omgeving met mede-ondernemers kunt maken. Jack – die zijn persoonlijke reis eerder had gedeeld op de VVP-Dag van het Topadvies – maakte duidelijk dat veel leiders vooral gedreven worden door hun ego en dat echt leiderschap persoonlijk leiderschap is. “Heb je dit door, dan kun je de overstap maken van Leadershit naar :Leadership.”

Een de ingrediënten om tot een andere cultuur te komen is het waardenonderzoek, ontwikkeld door de Amerikaan Richard Barrett. Deze vertaalde de behoeftepiramide van Maslow naar zeven niveaus van bewustzijn. De eerste drie (overleven, relaties, eigenwaarde) staan voor eigen belang, de laatste drie (interne samenhang, het verschil maken, dienstbaarheid) voor algemeen belang. Het middelste niveau is transformatie. Deze test wordt op dit moment uitgezet in de financiële sector. Bij een eerste resultaatmeting op de Dag van het Topadvies bleek dat er in de sector een grote discrepantie zit tussen de waarden die op dit moment in de sector worden ervaren en de waarden die men graag zou willen zien. Ervaren worden waarden als: bureaucratie, winst, kortetermijndenken, koninkrijkjes, eigen belang. Als gewenste waarden noemen adviseurs en verzekeraars juist sterk klant of beter nog mensgerichte waarden als betrokkenheid, aanpassingsvermogen, langetermijnperspectief, innovatie. Door dit concreet te benoemen, kun je ook makkelijker een stappenplan ontwikkelen hoe je tot die gewenste waarden wilt komen.

Het eigen bedrijf van jack is hier een voorbeeld van. Luyten kent geen medewerkers meer, maar mede-ondernemers (onder het motto: happy cows give more milk) . Zijn eigen reis bracht hem van succesvol maar ongelukkig directeur-eigenaar tot coach van een bezielde onderneming. “Het ego aan het roer werkt niet. Wij zijn allemaal verbonden met elkaar, één ziel. Wij zijn dit vergeten of zien dit niet. Maar als je de ander iets aandoet, raak je jezelf. En als je iets geeft, geef je ook aan je zelf.”

Belangrijk voor hem was het moment dat hij bij zijn dodelijk zieke moeder in de tuin zat en zij hem vroeg: wat is nu eigenlijk de zin van alles? Vos moest daar wel even over nadenken. Uiteindelijk vond hij het antwoord: “Het ontwikkelen en transformeren van de ziel naar een hoger bewustzijn.” En dat is precies wat hij bij Luyten is gaan doen. Bezieling, betrokkenheid, verbinding, dat zijn nu de kernwaarden.

 

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Dag van het Topadvies nu op 7 oktober

Dag van het Topadvies nu op 7 oktober

De VVP Dag van het Topadvies is als gevolg van de coronacrisis verplaatst van 18 juni naar 7 oktober 2020. Belangrijk onderdeel van deze dag is de verkiezing van...

Ga voor genoeg

Ga voor genoeg

Hoe kun je je anders profileren als advieskantoor en die andere profilering ook verzilveren? Natasja Naron van Gabriël financiële bescherming heeft het...

Met blockchain de financiële wereld beter maken

Met blockchain de financiële wereld beter maken

Een revolutie in de advieswereld. Dat is Safebay, een chat applicatie, ontwikkeld op basis van blockchain technieken, die is voorzien van iDIN, idensys, e-herkenning...

Adviestip Jan Verstegen: zet de pet op van de klant

Adviestip Jan Verstegen: zet de pet op van de klant

"De klant kan een deel van het adviesproces zelfstandig uitvoeren, mits goed gefaciliteerd en met een duidelijk voordeel voor de klant. Digitaliseren is niet hetzelfde...

Adviestip: door blockchain naar meer vertrouwen

Adviestip: door blockchain naar meer vertrouwen

"Over blockchain en bitcoin wordt veel zinnigs en onzinnigs gezegd en geschreven. Maar wat houdt blockchain in en wat betekent deze ontwikkelingen voor het advieskantoor...

Adviestip: innovaties waar adviseur én klant van profiteren

Adviestip: innovaties waar adviseur én klant van profiteren

Hoe kun je innovaties omarmen om je klant en jezelf als adviseur beter te helpen bij financieel inzicht? Deze vraag beantwoorden Gert Vasse (Directeur Yellowtail)...

Adviestip: meer declarabele uren tegen een hoger tarief

Adviestip: meer declarabele uren tegen een hoger tarief

De komende decennia zal het aantal onderdelen waarop adviseurs het verschil kunnen maken kleiner worden. De tarieven op het recht-toe-recht-aan advies zullen afnemen....

Adviestip: gebruik de kracht van social media

Adviestip: gebruik de kracht van social media

"Hoe maak je als kleinere speler in de financiële sector optimaal gebruik van social media. Niet alleen is social media een belangrijk informatiekanaal richting...

Advisering met een robot touch: concretisering

Advisering met een robot touch: concretisering

"Excelleren als adviseur samen met het kantoorteam en de robot kan dat? In de afgelopen tijd is er een behoorlijk aantal veelbelovende initiatieven op de rails gezet....

Oproep aan het intermediair

Oproep aan het intermediair

Advies met een robot touch! Het een kan bijna niet meer zonder het ander. Een robot zal steeds vaker op dynamische manier de juiste informatie samen met de klant...