‘Evenwicht tussen commercieel en maatschappelijk herstellen’

Facebook like thumb

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van vvp online: de rubriek like & unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de financiële sector? Wat kan er beter? We lichten de markante uitspraken eruit.

Marieke van Zuien (BNP Paribas Cardif):

“Ik zeg natuurlijk niets nieuws als ik constateer dat wij wel érg veel wetten, regels, leidraden en zelfregulering hebben waar we met z’n allen rekening mee moeten houden en ik merk dat we er als branche, als ‘systeem’, soms echt een beetje verstrikt in raken. In mijn ogen is er een frisse, vooruitkijkende mindset nodig om weer lucht in het systeem te krijgen en ruimte te maken.”

Ruud van der Wal (Monuta):

“De intentie is er bij adviseurs vaak wel om over uitvaartkosten te praten en men geeft aan dat ‘het er gewoon bij hoort’. Maar nog te vaak horen we dat men te druk is -geweest-met PE-examens en natuurlijk hypotheektransacties. Begrijpelijk, echter de behoefte van de klant verandert echt niet omdat de hypotheekmarkt booming is.”

Christian Bouter (Advieskeuze.nl):

“Op ons platform zien wij een groot verschil tussen hypotheek- en verzekeringsadviseurs als het gaat om openheid over dienstverlening, tarieven en klanttevredenheid. Ongetwijfeld heeft het provisieverbod een verschil gemaakt in de hypotheeksector: het is voor adviseurs onontbeerlijk geworden om hun toegevoegde waarde te laten zien. De tendens die in de hypotheekbranche zichtbaar is, zou meer uit mogen waaien naar andere dienstverleningssectoren.”

Fred de Jong (onderzoeker):

“Juist doordat het nu economisch beter gaat, hebben veel ondernemers de neiging om de ingezette transitie naar meer klantgericht ondernemen stop te zetten. Terwijl je juist als de zon schijnt het dak moet repareren. De sector zou meer moeten investeren in kwaliteit van data, digitale dienstverlening en innovatieve businessmodellen om de komende jaren te kunnen profiteren van de kracht van financieel advies en de intieme relatie met je klant.”

Bart de Nie (SEH):

“Al te zeer wordt vakbekwaamheid als een pure kostenpost gezien en niet als een investering in de klant. Om een klant te adviseren zijn de juiste houding, vaardigheden en competenties onontbeerlijk.”

Iris Brik (Fine Tuning Personal Finance):

“Wat momenteel nog niet goed is geregeld is, dat de zorgplicht naar de klant in de markt dikwijls te eng wordt uitgelegd, waardoor de consument in bepaalde gevallen onnodig meer tijd en geld kwijt is. Acceptatie van onafhankelijk en objectief door de klant ingewonnen advies op basis waarvan dienstverleners klanten helpen hun product te kiezen bespaart de klant tijd en geld en maakt van execution only een excellent advies.”

Richard Meinders (SVC Groep):

“De laatste jaren zien we steeds vaker individualistische oplossingen in verzekeringsland. Hierbij wordt, om de concurrentiepositie of de winstmarge goed te houden, vooral gemikt op doelgroepen met een goed risicoprofiel. Door groepen uit te sluiten van betaalbare verzekeringsoplossingen of financieel advies zal het vertrouwen in de branche afnemen. Ik zou dan ook graag zien dat er een brede dialoog binnen de sector op gang komt om het evenwicht tussen de commerciële en maatschappelijke belangen te behouden dan wel te herstellen.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Partner in kennis SVC Groep in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Hoewel het verminderen van ongelijkheid één van de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde...

Duurzaam advies aan mkb is integraal

Duurzaam advies aan mkb is integraal

(Fred de Jong, onderzoeker en associate lector, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) De ontwikkeling naar brede, integrale adviseur voor het mkb is voor financieel...

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

In de vandaag (dinsdag) verschenen VVP 1-2024 duelleert Richard Meinders (SVC Groep, lid VVP Ondernemerspanel) met ChatGPT over actieve provisietransparantie in...

ChatGPT versus Richard Meinders

ChatGPT versus Richard Meinders

(Uit VVP 1-2024) Nieuw in 2024: VVP legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In deze eerste...

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal

(Björn Bierhaalder en Fred de Jong in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Financieel vitale mensen zijn de levensader voor een gezonde financiële sector...

Advieskeuze.nl brengt topselectie van 500 advieskantoren

Advieskeuze.nl brengt topselectie van 500 advieskantoren

Volgens Advieskeuze.nl waren in 2023 500 financieel advieskantoren online uitstekend vindbaar en zichtbaar. Zij kregen een vermelding in de Topselectie 2023. Bij...

SVC overgenomen door PIA Group

SVC overgenomen door PIA Group

SVC Accountants & Adviseurs uit Amersfoort is overgenomen door PIA Group. PIA Group werd in 2012 opgericht in België̈. De groep is sinds vorig jaar ook...

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...