Fintech als dotcom hype

section1_page70_article24_1.jpg

“Fintech is in mijn ogen niet anders dan de eerste dotcom hype uit de jaren negentig. Uiteindelijk was er maar één winnaar: de consument. De prijzen van producten en diensten gingen over de hele linie omlaag. De fabrikanten, leveranciers en tussenpersonen hebben fors ingeleverd. Dat zal met deze hype niet anders zijn. Er komt meer keuze, voor lagere kosten”, aldus Patrick Ryan in het FD. Nu heeft iedereen wel een mening over Fintech. Maar als Patrick Ryan het zegt, wordt het tijd de oren te spitsen. De Ier Ryan richtte in 2006 KYCnet op, een onderneming die zich specialiseert in het screenen van klanten met het oog op fraude, witwassen en terreur. KYC staat voor Know Your Customer. De onderneming is in Amsterdam-West gevestigd, is overgenomen door Equiniti en heeft inmiddels 140 banken als klanten, waaronder Rabobank en ABN Amro uit Nederland.

Toch heeft het lang geduurd eer banken toehapten. “Banken zijn niet alleen conservatief op het gebied van innovatie, maar ook, om goede redenen, doodsbang voor risico’s. Banken hebben de mond vol over Fintech, maar het is niet gemakkelijk om je voet tussen de deur te krijgen. We verkopen een gecompliceerd product dat alle afdelingen binnen de bank raakt. Banken zijn megatankers. Die draaien niet zomaar mee. Ik heb onderschat hoe lastig het is om de bank mee te krijgen”, aldus Ryan. Volgens Ryan hebben banken, evenals verzekeraars, het geluk dat hun klanten trouw zijn. “Fintech heeft de kenmerken van een hype. De dagen van de traditionele bank zouden geteld zijn, maar ik zie dat niet zo. Banken zullen overleven. Al verwacht ik wel in een andere vorm dan we gewend zijn.”

Volgens Ryan zullen banken worden opgesplitst in een oude (bestaande) bank en een nieuwe bank. “Banken gaan delen van hun klanten overzetten naar nieuwe technologische platformen. De oude bank verdwijnt langzaam. Er komen nu bijvoorbeeld partijen op de markt met een ‘plug and play’-besturingssysteem om een bank op te bouwen. Dat gaat echt ergens over. Niet over kleine stapjes als roboadvies, betaalverkeer of het delen van de bierrekening, maar echte business. Negentig procent van de klanten van een bank zijn simpele retailklanten met simpele eisen. Die kan je makkelijk kwijt op een simpel, digitaal platform.”

Ryan ziet nog zoveel innovatie binnen Fintech. “In het betaalverkeer zijn veel ontwikkelingen. Maar dat gaat over een heel specifiek product voor een heel specifiek publiek én met hele lage marges. Het is een race naar de bodem: uiteindelijk zullen er partijen afvallen. Betaalverkeer is een standaarddienst.

Verder kijk ik naar de bitcointechnologie blockchain. Vooral bij ‘saaie’ bedrijfstakken als assetmanagement, betalingen of het kadaster gaat de blockchain voor grote veranderingen zorgen. De vraag is wie er geld mee gaat verdienen.” Volgens Ryan hebben klanten voordeel van deze ontwikkelingen omdat de prijzen zullen kelderen. Tegelijkertijd zullen fabrikanten, leveranciers en tussenpersonen fors inleveren.

Reactie toevoegen

 
Editie
DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

BigTechs begeven zich op dit moment niet op de hypotheekmarkt en dat zal naar verwachting van DNB ook de komende jaren zo blijven. De toezichthouder in het rapport...

Yellowtail Conclusion voegt fintech ADPI toe aan portfolio

Yellowtail Conclusion voegt fintech ADPI toe aan portfolio

Yellowtail Conclusion heeft ADPI, het hypotheek SaaS-platform voor geldverstrekkers en intermediairs, overgenomen van oprichter Maarten Tellegen en investeerder...

Eerste Nederlandse bank met cashback

Eerste Nederlandse bank met cashback

bunq is sinds woensdag de eerste Nederlandse bank met cashback. De neobank geeft haar Easy Money en Easy Green gebruikers één procent terug op alle...

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Vestigingsklimaat Nederland blijft FinTechs trekken, maar vinden goed personeel is uitdaging

Uit de FinTech Census 2023, uitgevoerd door EY in opdracht van Financiën, blijkt dat Nederland nog steeds een sterke uitgangspositie heeft voor de ontwikkeling...

Britse makelaar Superscript via Rotterdam Europa in

Britse makelaar Superscript via Rotterdam Europa in

De Britse verzekeringsmakelaar Superscript betreedt de Europese markt, met Rotterdam als uitvalsbasis. Superscript richt zich op Europese techbedrijven, veelal startups...

Faster Forward en WeGroup koppelen

Faster Forward en WeGroup koppelen

“WeGroup heeft de slimme algoritmes, wij hebben het CRM met klantdata. Door deze met elkaar te verbinden is het handmatig overtypen van gegevens verleden tijd.”...

Alicia breidt internationaal uit door samenwerking met Roamler

Alicia breidt internationaal uit door samenwerking met Roamler

Een samenwerking tussen Alicia en Roamler brengt de op maat gemaakte verzekeringen van Alicia naar zes landen in Europa. Vanaf 7 september zijn freelancers die werkzaam...

FinTech startup Moss geschat op 500 miljoen

FinTech startup Moss geschat op 500 miljoen

FinTech startup Moss, sinds kort ook actief in Nederland, wordt geschat op 500 miljoen euro na een succesvolle Series B-financieringsronde van 75 miljoen. Het Duitse...

Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste FinTech-trends in financiële sector

Big Data en kunstmatige intelligentie blijven belangrijkste FinTech-trends in financiële sector

De afgelopen vier jaar zijn Big Data en kunstmatige intelligentie jaarlijks de trends met de grootste invloed op de financiële sector gebleken. Dat wordt geconcludeerd...

CFO's voorzien grote toekomst Big Data

CFO's voorzien grote toekomst Big Data

De financiële wereld kan binnen twee jaar niet meer zonder Big Data, verwacht 72 procent van de Nederlandse CFO’s. Een op de vijf CFO’s (21 procent)...