Fout adviseur levert geen compensatie op

Kifid LOGO 2017

LEVEN - Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Ook binnen de financiële sector. De gevolgen van door een financieel dienstverlener gemaakte fouten kunnen voor derden lastig en irritant zijn. Niet elke fout leidt echter tot recht op compensatie. In deze zaak gaat het om een adviseur die de klant onjuist heeft geïnformeerd over de datum waarop de laatste lijfrente zou worden uitgekeerd. De laatste uitkering vindt plaats in januari 2017 en niet zoals de adviseur had aangegeven in april 2017. Het totaal aantal overeengekomen uitkeringen (40) vindt wel plaats. Is de laatste uitkering waarop de consument wel had gerekend maar die niet plaatsvindt nu ook schade?

Nee, zegt de geschillencommissie. Uitgangspunt voor het bepalen van de omvang van de schadevergoedingsplicht is dat consument in dezelfde positie moet worden gebracht als wanneer de adviseur de onjuiste mededeling niet zou hebben gedaan. Concreet betekent dit dus dat gekeken moet worden naar de situatie waarin de adviseur consument zou hebben medegedeeld dat de laatste uitkering plaats zou hebben vóór 4 januari 2017. In die situatie zou consument evenveel uitkeringen hebben ontvangen als dat hij thans ontvangt met de onjuiste mededeling van de adviseur: gedurende tien jaren vier uitkeringen per jaar, totaal veertig lijfrente-uitkeringen. Hoewel er dus een fout is gemaakt heeft die juridisch gezien niet tot schade geleid. De commissie wijst de klacht af. - Uitspraak 2017-545

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Adviseur moet aanbod documenteren

Adviseur moet aanbod documenteren

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN, uit VVP 4 Consument sluit een hypotheek. Op dat moment heeft de geldverstrekker de optie van boetevrij bij verkoop of een...

Kifid: Obvion moet verzoek om ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid honoreren

Kifid: Obvion moet verzoek om ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid honoreren

In bijzondere omstandigheden mag een bank een verzoek om een ex-partner uit de hoofdelijke aansprakelijkheid te ontslaan niet weigeren. In uitspraak 2018-394 stelt...

Kifid loste in 2017 1313 klachten op

Kifid loste in 2017 1313 klachten op

In 2017 heeft Kifid in totaal 3.141 klachten behandeld van consumenten die een geschil hadden met hun bank, verzekeraar of andere financiële dienstverlener....

Coulance bepleit bij foutje opgave

Coulance bepleit bij foutje opgave

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE, UIT VVP 4, JUNI 2018 In deze klacht gaat het om een consument die te goeder trouw bij het aanvragen van een verzekering een...

Kifid: geen bewezen fraude, dan persoonsgegevens in incidentenregister doorhalen

Kifid: geen bewezen fraude, dan persoonsgegevens in incidentenregister doorhalen

Als na fraudeonderzoek de fraude niet vaststaat, moet verzekeraar de persoonsgegevens in het Incidentenregister doorhalen, aldus de Geschillencommissie Kifid in...

Kifid: bank mag vooruitbetaalde hypotheekrente toch wel weigeren

Kifid: bank mag vooruitbetaalde hypotheekrente toch wel weigeren

Banken hoeven vooruitbetaalde hypotheekrente van hun klanten niet te accepteren, ook al is dat fiscaal toegestaan. Aldus de bindende uitspraak 2018-037 van de Commissie...