Geen koningen op de troon, maar aanvoerders in het veld

Jack Hommel

Ze zijn ‘van’ de grootste spelers in de verzekeringsbranche: Narc van Nuland, ceo van Aon, en Jack Hommel, directeur zakelijk van Centraal Beheer en Avéro Achmea. Ze leiden hun organisaties niet als ‘koningen op hun troon’. “Want”, zeggen ze vol overtuiging, “als iets níet effectief is, is het leiderschap vanuit een ivoren toren.” wat we wel zijn? “De aanvoerders in het veld.”

In zijn lagere schooltijd zat Van Nuland al “bij het groepje dat de kar trok, op een schoolkamp bijvoorbeeld”. Hommel herinnert zich nog dat hij als 10-jarige wilde meedoen aan een voetbaltoernooi in een dorp verderop. “Mijn onderwijzer zei: ‘regel het maar’. Ik zocht wat vriendjes bij elkaar en voor we het wisten, stonden we op dat veld te strijden om de winst.” Van Nuland: “Eigenlijk doen we het zo nog steeds: we zien iets gebeuren, laten het niet lopen maar verzamelen mensen om ons heen om samen wat voor elkaar te krijgen.”

De Aon-topman vindt samenwerken in een team winst voor elke onderneming. “Persoonlijk vind ik dat daar ook het leiderschapsplezier te vinden is: leren van anderen, medewerkers ruimte bieden ideeën te spuien en ze aanmoedigen. Opleggen wat mensen moeten doen, pikt niemand meer. Als leider moet je dat beseffen en je aanpak vooral laten bestaan uit inspireren, motiveren en communiceren. Alleen zo krijg je vandaag de dag mensen mee in veranderingen.”

Dat wil niet zeggen dat het met dit soort leiderschap ontbreekt aan structuur. “Eigenlijk draait het vooral om coördinatie. Bij Aon hebben we strategische kaders die internationaal worden vastgesteld. Daarbinnen hanteren we als ‘Nederland’ een eigen strategie, gebaseerd op kansen, klanten en marktontwikkelingen. Wat die betekenen voor de dagelijkse uitvoering of bijvoorbeeld ons personeelsbeleid, breng ik samen met de managementteams in kaart. Je kúnt als leider niet als eenling acteren. Je hebt kennis uit de organisatie nodig om de boel te coördineren en om diezelfde organisatie eficiënt te leiden.”

Oog voor de wereld

Volgens Hommel werkt het ook zo bij Achmea. “Zonder de input van je mensen kun je als leider en organisatie niet innovatief zijn, niet op het scherp van de snede acteren. Daarom benut ik de kennis en creativiteit van management en medewerkers ten volle. Hun inbreng zorgt voor verrassende invalshoeken en binding met de wereld om ons heen. Waardevol, want we kunnen niet zonder. Ontwikkelingen in technologie of in de maatschappij hebben hun weerslag op onze business. Dan kun je er maar beter zelf bovenop zitten.”

Hommel gaat verder: “Bij Centraal Beheer in Apeldoorn doen we dat bijvoorbeeld door start-ups in ons Ontmoetingsgebouw moderne werkplekken en dito faciliteiten te bieden. Allemaal bedoeld om elkaar te inspireren en zo tot nieuwe ideeën en businesskansen te komen.” Ook bij Aon leidt het oog hebben voor de wereld tot verrassende initiatieven: ze stond eerder dit jaar aan de wieg van de grootste test met vijftig zelfrijdende auto’s tot nu toe, de rit over de A2 tussen Amsterdam en Utrecht.

Buiten de lijntjes tekenen als basis voor duurzaam succes, “dat toont ook leiderschap aan”, vinden de heren. “Het is aan ons om dat proces te faciliteren.” Van Nuland voegt eraan toe dat het enorm belangrijk is om het ‘waarom’ van een verandering te vertellen. “Dat beklijft vele malen beter. Belangrijk, zeker als je mensen daarna nauw betrekt bij het invullen van het ‘hoe’.”

Het incalculeren van missies die soms niet slagen, hoort er ook bij, vindt Hommel. “Nelson Mandela zei ooit: ‘I never lose, either I win or I learn’ . Prima credo. Niet te lang stilstaan bij iets wat niet is gelukt, maar er lessen uithalen en verder gaan. Zo maak je de weg naar vernieuwing vrij. Die moeten we met z’n allen frank en vrij kunnen bewandelen, zonder continu in een kramp te schieten.”

Niet op de rem staan

Van Nuland: “Openstaan voor nieuwe ideeën betekent in de praktijk ook weleens dat je schrikt van een initiatief. Dat je denkt ‘Oeh, zo’n hippe reclamecampagne, past die wel bij ons?’ Maar mijn ervaring is dat je dan niet op de rem moet gaan staan. We hebben nieuwe invalshoeken nodig om ons te onderscheiden. Deze tijd vraagt om pionieren, zelfs als je, zoals Aon, al 328 jaar bestaat.”

Leiders moeten volgens de topmannen dan ook vooral aanvoeren, niet voorschrijven. “En vind je dat moeilijk, dan toon je net zo goed leiderschap als je anderen hiermee aan de slag laat gaan. Als leider moet je vanzelfsprekend wél op de hoogte zijn van alle regels, want die zijn streng. Maar je hoeft echt niet alles zelf te doen. Door de juiste mensen op de juiste plek te zetten, bouw je eveneens aan duurzaam succes. Ook dát is leiderschap.”

‘Leiderschap anno nu:de juiste mensen om je heen verzamelen en samen succes boeken’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Aon: "Lastig dat bij pensioentransitie nog zaken ter discussie staan"

Aon: "Lastig dat bij pensioentransitie nog zaken ter discussie staan"

“De deadlines naderen met rasse schreden en de sector moet door met de voorbereidingen.” Aldus Frank Driessen, Director Wealth Solutions bij Aon Nederland,...

Dekkingsgraden pensioenfondsen verder gestegen

Dekkingsgraden pensioenfondsen verder gestegen

De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen steeg in februari naar 118 procent.  De indicatieve beleidsdekkingsgraad, gebaseerd...

Dekkingsgraden pensioenfondsen in januari gestegen

Dekkingsgraden pensioenfondsen in januari gestegen

Goede aandelenrendementen en de opgekrabbelde rente zorgden in januari voor een stijging van de dekkingsgraden. De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad steeg naar...

Aon: helft werkgevers nauwelijks bezig met voorbereiding Wtp

Aon: helft werkgevers nauwelijks bezig met voorbereiding Wtp

Bijna de helft (45 procent) van de werkgevers is niet of nauwelijks bezig met de noodzakelijke veranderingen in hun pensioenregeling, zo blijkt uit de pensioensurvey...

Indexatie pensioen fors minder dan vorig jaar

Indexatie pensioen fors minder dan vorig jaar

De indicatieve beleidsdekkingsgraad, gebaseerd op de gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen twaalf maanden, daalde in 2023 van 120 naar 119 procent. Pensioenkortingen...

Aon: cybercriminaliteit grootste uitdaging bedrijfsleven

Aon: cybercriminaliteit grootste uitdaging bedrijfsleven

Het Nederlandse bedrijfsleven beschouwt cybercriminaliteit als de grootste risico van deze tijd, gevolgd door bedrijfsstilstand, het tekort aan arbeidskrachten en...

Organisaties vergroten cyberweerbaarheid onder druk verzekeraars

Organisaties vergroten cyberweerbaarheid onder druk verzekeraars

Het bedrijfsleven neemt in vergelijking met eerdere uitkomsten uit 2020 meer maatregelen en is beter voorbereid op de toegenomen cyberdreiging. Dat blijkt uit het...

Jochem Kort nieuwe Chief Broking Officer bij Aon Nederland

Jochem Kort nieuwe Chief Broking Officer bij Aon Nederland

Jochem Kort wordt per 1 oktober aangesteld als Chief Broking Officer voor Aon Nederland. Hij volgt Mandy van der Zalm op, die Aon onlangs verliet. Kort begon na...

Leidy Timmerman nieuwe Industry Director Business Services bij Aon Nederland

Leidy Timmerman nieuwe Industry Director Business Services bij Aon Nederland

Leidy Timmerman is benoemd tot Industry Director Business Services bij Aon Nederland. ​Zij stuurt het team Business Services aan dat zich richt op een breed scala...

Chief Broking Officer Mandy van der Zalm vertrekt bij Aon

Chief Broking Officer Mandy van der Zalm vertrekt bij Aon

Mandy van der Zalm heeft besloten Aon per 1 september te verlaten. De laatste drie jaar was zij werkzaam als Chief Broking Officer bij Aon Nederland. Van der Zalm...