Henri Veldsink: geïnspireerd door eigen mensen

Henri Veldsink resized

Uit VVP 04 - 2018

Persoonlijke aandacht, daar draait het volgens directeur en mede-eigenaar Henri Veldsink van Veldsink Adviesgroep om. Of het nou gaat om de klant, de partners met wie wordt samengewerkt of de eigen medewerkers. Helaas, constateert Veldsink, heeft doorgeschoten wet- en regelgeving veel partijen doen verzanden in processen. En veel aanbieders lijken momenteel cijfers belangrijker te vinden dan mensen.

1. Waar wil je over vijf jaar met je kantoor staan?

Mijn ouders zijn het kantoor begonnen op hun slaapkamer. Al snel kwamen er mensen bij en groeide het kantoor uit tot een groep met een groot aantal vestiging-en en verschillende bedrijfsonderdelen. Maar die groei is nooit een doelstelling op zich geweest. Wij geloven sterk in ondernemen en dan zoek je steeds naar nieuwe mogelijkheden. En je pakt kansen. Wij bouwen uiteraard door aan ons bedrijf, maar we hebben geen uitgesproken ambitie over hoe het over vijf jaar moet zijn. Franchise-ondernemingen zeggen wel eens dat ze streven naar een bepaald aantal vestigingen. Dat vinden wij niet zo belangrijk.

2. Waarom ben je financieel adviseur geworden?

Mijn zus Jeannette is de echte financieel adviseur, hoewel ook zij zich steeds meer op het managen is gaan richten. Maar of je nu wegrijdt bij een klant, een financieel adviseur of bij een andere relatie: als ik hem of haar daadwerkelijk heb geholpen, daar doe ik het voor. De basis is dat wij graag mensen willen helpen.

3. Ken je voorbeeldondernemers waar jij je aan spiegelt of die je bewondert?

Wij zijn heel druk bezig met wat we aan het doen zijn en kijken niet zo naar anderen. Bovendien zijn wij nogal nuchter ingesteld. Ik heb zeker bewondering voor grote bedrijven die uitzonderlijk goed presteren. En dan hoef ik niet ver te kijken, want hier in de buurt van Nuenen heb je familiebedrijven als VDL (industrieel familiebedrijf met 95 bedrijven, verspreid over 20 landen, red.) en Jumbo. VDL Groep vind ik een prachtig voorbeeld van een concern, dat in de kolom steeds weer de synergie weet te vinden. Dat proberen wij ook. Zo zetten wij vol in op arbodienstverlening in het verlengde van de verzuimverzekering. Ook met Jumbo zie ik wel gelijkenissen. We zijn immers allebei retailer. Verder getuigde de overname van C1000 van lef. Voor ondernemers die zoiets durven en succesvol maken, mag je wel respect hebben.

‘Wellicht dat huidige hoogconjunctuur scherpe randjes regelgeving in balans brengt’

4. Door wie of wat word jij geïnspireerd?

Door onze eigen mensen. Daar werken we mee samen en daar doen we het voor. Verder krijg ik inspiratie door goed te observeren en breed geïnformeerd te zijn. Coolblue vind ik ook heel inspirerend. Hoewel wij juist de omgekeerde beweging maken. Terwijl Coolblue ook fysieke winkels opent, voegen wij juist het digitale kanaal toe. We zijn absoluut niet van plan alles centraal te trekken; wij blijven juist vol inzetten op lokale aanwezigheid. Maar er is steeds meer mogelijk in de digitale wereld. Sommige van die mogelijkheden zijn ook voor financieel adviseurs interessant. De truc is om het te vertalen naar persoonlijke aandacht.

5. Hoe werk je het liefst samen met aanbieders en toeleveranciers?

Ik apprecieer de persoonlijke manier van samenwerken het meest. Ook naar onze eigen adviseurs zetten we hier op in. Ik zou graag zien dat aanbieders weer wat meer oog voor het persoonlijke contact in de samenwerking krijgen.

6. Wat is je mooiste klantervaring?

Als ik zie dat een adviseur dankzij de samenwerking met onze serviceproviders zijn toekomst weer goed in kan vullen, dan vind ik dat fantastisch. Ook tijdens de crisis hebben wij kunnen bijdragen aan het weer op de rit krijgen van mooie kantoren. We zien van kantoren die zich aansluiten het rendement ook gewoon verbeteren. Kantoren hebben meer tijd voor de klant en dat vertaalt zich terug. Ook in plezier in het werk.

7. Ken je iemand in de financiële sector die je in de schijnwerpers wil zetten?

De partners en gezinnen van onze mensen. De ambitie van onze groep wordt mede bepaald door onze medewerkers die daarvoor keihard werken. Dat heeft impact op partners en gezinnen. Dat mag wel eens gezegd worden.

8. Wat heeft de financiële sector geleerd van de crisis?

Ik weet niet of je de crisis los kunt zien van alle wetgeving waarmee de branche te maken heeft gekregen. Immers was de Wfd al voor de crisis van kracht geworden en snel opgevolgd door de Wft. Een bijwerking van de hoeveelheid aan regelgeving sinds die introductie, is volgens mij dat niet altijd het beoogde klantbelang, maar vaak het proces centraal heeft gestaan. Het is best een opgave om alle verantwoordelijkheden uit de regelgeving zodanig te balanceren, dat de ‘vinkjescultuur’ niet de overhand krijgt. Misschien zijn wet- en regelgeving wel een beetje doorgeslagen. Een markt en toezichthouder hebben tijd nodig om nieuwe regels echt te laten beklijven en ook niet beoogde bijeffecten te onderzoeken. In laagconjunctuur overschatten we vaak de risico’s en in hoogconjunctuur onderschatten we de risico’s. Wellicht dat de huidige hoogconjunctuur op een natuurlijke manier wat scherpe randjes in de regelgeving in balans zal gaan brengen.

9. Wat wens je de financiële sector toe?

Het zou mooi zijn als de relatie tussen adviseurs en aanbieders weer verbetert. Meer overleg, meer wederzijds inlevingsvermogen. Dat zijn we met z’n allen toch wel een beetje kwijtgeraakt.

 

Innovatiekracht. Dat is hét ondernemersitem voor 2018. Advieskantoren hebben hun koers bepaald, weten welke klanten bij hun kantoor passen, hebben de opleidingsuitdagingen het hoofd geboden, weten dat digitalisering en robotisering hulpmiddelen zijn om sterker te focussen op het adviesvak en hebben zin in hun ondernemerschap. Wel is het zaak te blijven innoveren om de concurrentieslag aan te kunnen gaan en klanten nog beter te bedienen. VVP is trots dat ook in 2018 drie topondernemers bereid zijn hun kennis te delen met hun collega-adviseurs. Dit zijn: Roger Hagen (Rebels in Finance), Henri Veldsink (Veldsink Adviesgroep) en Marco Kok (KOK Advies). Een kijkje in de innovatieve keuken van drie topchefs. Puur om collega’s verder te helpen in hun ondernemerschap.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over