Gun de consument een adviseur

Enno Wiertsema NIEUW 2017

‘Meer dan de helft van de mensen bouwt veel te weinig pensioen op’ (rtl nieuws). ‘Vier op de vijf zzp’ers niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid’ (nu.nl). 'Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief op redzaamheid’ (wrr). Zomaar wat koppen uit het nieuws van de laatste jaren. Mensen komen niet in actie zonder goed financieel advies.

Hoe kan het dan dat zoveel mensen en organisaties zoveel energie stoppen in bangmakerij voor precies dat wat nodig is, namelijk advies? De waarschuwingen zijn soms niet van de lucht. Voorkom de kosten van advies! We moeten de kosten van advies nog transparanter maken! Stop met verplicht advies bij hypotheekomzettingen!

Gek hè? Terwijl niemand pleit voor zelf maar wat aan dokteren om de kosten van de huisarts te ontwijken. Sterker, die kosten worden nog altijd buiten het eigen risico gehouden om zorgmijding te voorkomen. Maar in onze markt moet je vandaag de dag stevig in je schoenen staan, wil je niet huiverig worden gemaakt voor de gang naar een adviseur.

Gelukkig klinken nu steeds vaker ook de andere geluiden door. Meest opvallend: het NIBUD dat zich zorgen maakt over de toegang tot advies. Zeker voor de kwetsbare groepen. Aegon reageerde alert door de overheid op te roepen de fiscale aftrekbaarheid van financieel advies te herstellen. Daar zijn wij blij mee, want dat roepen we al jaren. Maar er is wel meer nodig als we willen voorkomen dat financieel advies alleen een feestje wordt voor de happy few, terwijl de oude dag van velen een kille bedoening zal blijken.

En ja, fintech gaat hierbij helpen. Fintechinnovaties gaan namelijk enorm veel tijd vrijspelen om meer klanten persoonlijk te helpen. Het gaat voorlopig in ieder geval nog geen vervanging opleveren voor de adviseur van vlees-en-bloed. De computer biedt niet de empathie en aandacht voor de klant die nodig is om hem in beweging te brengen. En helaas ook nog niet om hem eerlijk kritische afwegingen over zijn soms tegenstrijdige wensen en behoeften te laten maken.

Wat dan wel? De drempel naar de adviseur moet weggenomen. Allereerst door onszelf, samen met onze partners de aanbieders. Het is namelijk echt de hoogste tijd de keten 100 procent efficiënt te maken. Te beginnen met volledige koppeling van onze systemen. Dat kan vandaag al, via Aplaza.

Ten tweede door een einde te maken aan de administratieve kramp waarin overheid, toezichthouder en markt elkaar houden. Consumentenbescherming is een groot goed. Alleen we moeten weer meer tijd aan onze klanten kunnen besteden, in plaats van dat die verloren gaat aan wettelijke afvinklijsten, documentatie die niemand leest, werkprocedures die niemand snapt en dossiervorming die niemand gebruikt.

‘Advies moet niet alleen feestje worden voor de happy few’

Ten derde kan de drempel verlaagd worden door de fiscaalvriendelijke behandeling van financieel advies te herstellen. Door onder meer de verhoging van de assurantiebelasting, strengere verstrekkingsnormen en het vervallen van aftrekposten is advies onnodig veel duurder geworden. De overheidsfinanciën zijn op orde, dat geeft een nieuw kabinet de ruimte om de toegang tot advies fors te verbeteren. Dit levert bovendien geld op!

En last but not least: gun de consument een adviseur. Laten we gewoon eerlijk zijn over financiële keuzes die grote impact hebben op een mensenleven. Die zijn niet eenvoudig. Het is niet dom en duur om daar advies over in te winnen. Sterker nog, geen advies, dat is pas duur.

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Reageer meteen op datalek

Reageer meteen op datalek

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens. Adfiz geeft in VVP 4 uitleg over hoe je gegevens kunt beveiligen en wat je moet...

Dick Vos in bestuur Adfiz

Dick Vos in bestuur Adfiz

Tijdens de Algemene Ledenvergadering is Dick Vos benoemd tot bestuurslid van Adfiz. Vos is mede-eigenaar en commercieel directeur van Veldhuis Advies uit Heerde....

"Fiscale behandeling advies moet terug naar niveau van voor provisieverbod"

"Fiscale behandeling advies moet terug naar niveau van voor provisieverbod"

Bevorder de toegankelijkheid van advies en breng de fiscale behandeling van advies terug naar het niveau van voor het provisieverbod. Dat is de boodschap van Enno...

Fantastisch pleidooi voor hybride advies

Fantastisch pleidooi voor hybride advies

Een aantal maanden geleden trad de AFM naar buiten met haar visie op roboadvies. In dit visiedocument onderscheidt ze vier soorten advies, waarbij de robot in...

Reageer meteen op datalek

Reageer meteen op datalek

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens. In dit artikel geven we uitleg over hoe je gegevens kunt beveiligen en wat...

Professionaliteit niet laten uithollen door PE-examen

Professionaliteit niet laten uithollen door PE-examen

"Wil je zelf de regie houden over je professionele ontwikkeling en werkgeluk? Wacht dan niet af tot het stelsel op de schop gaat,...