Helpen door te doen

Doorgaan.nl, het crowdfundingstraject van De Amersfoortse, heeft inmiddels 53 projecten aan kapitaal geholpen. Maar er is nog veel meer mogelijk, denkt Alexander van Loon (adjunct-directeur Marketing). Financieel adviseurs kunnen daar ook een grote rol bij spelen. Van Loon roept adviseurs op meer kandidaten aan te dragen.

Een adviseur die Doorgaan.nl al heel actief heeft opgepakt, is De Vogel Adviesgroep. Jan van Gurp, medewerker Marketing & Communicatie van het in Ouddorp gevestigde advieskantoor: “Wij hebben verschillende activiteiten ondernomen om Doorgaan.nl in ons werkgebied, Goeree-Overflakkee, onder de aandacht te brengen. Zoals een advertentie en advertorial in het magazine van de lokale ondernemersvereniging VBGO. We hebben een nieuwsbrief verstuurd naar ruim 1.000 zakelijke relaties. Ook besteden we uitgebreide aandacht aan Doorgaan.nl op onze website en op onze Facebook-pagina, ons twitter-account en op LinkedIn.”

Inmiddels heeft de promotie geleid tot een traject op Doorgaan.nl. Van Gurp: “Er is tot nu toe één project gelanceerd: Zorghuys Flakkee. Dit initiatief biedt kleinschalige zorg in een zelfstandige woonvorm voor ouderen op Goeree-Overflakkee. Helaas werd het beoogde bedrag op Doorgaan.nl niet gehaald.

“Wij hebben een gesprek gehad met een ondernemer die een kringloopcentrum voor mensen met een verstandelijke beperking wilde starten. Dit is tot nu toe helaas niet door gegaan. Hetzelfde geldt voor iemand die een zeilschool wilde beginnen. Op dit moment hebben we nog een gesprek lopen met iemand die de lokale scheepswerf in wil gaan zetten als inspiratie- en informatiecentrum.”

Drie miljoen

Het beoogde bedrag wordt inderdaad niet altijd gehaald, vertelt Alexander van Loon. “In totaal hebben we tot nu toe zo’n 120 trajecten op Doorgaan.nl gehad. Daarvan slaagden er 53 in om het targetbedrag of zelfs meer bij elkaar te krijgen. In totaal gaat het om meer dan 3 miljoen euro, gemiddeld ruim 35.000 euro.”

De praktijk leert dat als het lukt om binnen korte tijd 30 procent van het doelkapitaal aan te trekken, de rest ook wel lukt. “Als een project niet heel snel op die 30 procent of meer zit, weten we dat het moeilijk wordt”, aldus Van Loon.

Hands off my chocolate

Het zit ’m volgens Van Loon niet per se in de aard van het project. Cruciaal is dat de initiatiefnemer in staat is zijn verhaal goed neer te zetten. Hij wordt daarbij begeleid door De Amersfoortse, maar uiteindelijk moeten mensen het zelf doen.

Van Loon: “Een ondernemer meldt zich op onze website. Dan volgt een gesprek. Als een project als kansrijk wordt beoordeeld, helpen wij de ondernemer bij het neerzetten van zijn verhaal, onder meer in een filmpje. Hoe beter het verhaal wordt gebracht, hoe meer likes en shares het project zal halen. Dat belonen we; voor iedere like geven we 5 euro en voor iedere share 10 euro. Tot in totaal maximaal vijftien procent van het gezochte kapitaal. Maar het is absoluut zaak dat de ondernemer zelf ook actief werft in zijn netwerk.”

Dat zegt ook Kitty Smeeten. Zij startte in september 2013 samen met Thomas de Groen ‘Hands off my chocolate’. Na de start met eigen geld zocht het bedrijf kapitaal voor product- en verpakkingsontwikkeling, consumentenonderzoek en communicatie. Dat werd ruimschoots opgehaald op Doorgaan.nl; 25 mille was beoogd, er kwam ruim 32 mille binnen.

Smeeten: “Wij zijn gaan googlen op crowdfunding. Zo kwamen we uit bij Doorgaan.nl. Doorslaggevend was dat dit platform helpt veel publiciteit richting consument te genereren en dat was precies wat we zochten. Ook de werkwijze, beloning in plaats van rente, paste heel goed bij ons, want chocolade leent zich bij uitstek voor sampling.”

Veel werk

Maar hoe goed het verhaal richting potentiële investeerders ook wordt verteld, en hoe aantrekkelijk de beloning ook is, nog steeds moet veel werk worden verzet om mensen aan boord te krijgen. Het project lanceren op Doorgaan.nl – of welk crowdfundingsplatform dan ook – en vervolgens achterover leunen is er niet bij.

Smeeten: “Niets gaat vanzelf. Je moet overal aandacht aan besteden en overal energie in stoppen. Je moet voortdurend mensen benaderen om ze over te halen te investeren in je project. Het is hard werken. En geloof ook vooral in je eigen product. Ik ben een enorme chocoladefreak. Zo is ‘Hands off my chocolate’ ontstaan.” Het resultaat mag er zijn, want ‘Hands off my chocolate’ lag al snel bij Albert Heijn in de schappen en is inmiddels ook internationaal gevraagd.

Natuurlijk kan het ook zijn dat een project door investeerders gewoon niet interessant bevonden wordt of toch onvoldoende uitgewerkt blijkt. Een project kan ook te groot zijn voor Doorgaan.nl. Van Gurp van De Vogel Adviesgroep: “Wij hebben gesproken met een ondernemer met plannen voor een wooncomplex voor ouderen. Dit laatste was qua project ‘te groot’ voor Doorgaan.nl.”

‘Cruciaal bij crowdfunding is dat initiatiefnemer in staat is zijn verhaal goed neer te zetten’

Dat laatste heeft te maken met de aanpak die Doorgaan.nl volgt en die Smeeten al een beetje schetste.

Projecten op Doorgaan.nl hanteren een reward based systeem. Dat wil zeggen dat de geldgevers geen rente krijgen, maar een beloning in natura. Die kan uit van alles bestaan. Maar het maakt dat niet alle projecten bij Doorgaan.nl passen.

Van Loon: “Mensen kunnen maximaal 1.000 euro investeren via het platform. De aanbieder van een project moet een tegenprestatie leveren van vergelijkbare waarde.”

Maatschappelijke betrokkenheid

De promotie door De Vogel Adviesgroep heeft wel degelijk effect. “Wij krijgen heel veel positieve reacties van onze bestaande zakelijke relaties en komen in contact met potentiële klanten. Je onderscheidt je als kantoor hiermee”, aldus Van Gurp.

De Amersfoortse vindt het een goede ontwikkeling dat financieel adviseurs Doorgaan.nl oppakken. Van Loon:

“Het is een fantastische manier om als adviseur maatschappelijke betrokkenheid te tonen. Het mes snijdt ook aan twee kanten; grote kans dat mensen die jij hebt geholpen om kapitaal te vinden via Doorgaan.nl ook weer bij je aankloppen als ze in de fase komen waarin ze behoefte hebben aan financieel advies.”

De Amersfoortse – en in ruimere zin ASR, want Van Loon ziet geen enkele reden waarom Doorgaan.nl niet ook door andere bedrijfsonderdelen kan worden geadopteerd – zet ook nadrukkelijk in op deze ‘tweetrapsraket’. Er is inmiddels zelfs een Doorgaan-product, een combinatie van zorg- en arbeidsongeschiktheidsdekking. Adviseurs zijn overigens niet verplicht om die verzekering af te nemen voor relaties die via Doorgaan.nl tot stand zijn gekomen.

‘Helpen door te doen’ is uiteindelijk de belangrijkste drijfveer van de verzekeraar achter Doorgaan.nl. Van Loon: “Er is in onze sector nog veel te winnen als het gaat om het vergroten van de klanttevredenheid. Een tevreden klant zit ’m echter niet altijd in een beter product. Het gaat erom dat we werkelijk waarde toevoegen. Je voegt echt iets toe als je mensen helpt en dat is het centrale idee achter Doorgaan.nl: mensen helpen die rondlopen met een goed idee maar geen funding kunnen krijgen, mensen die het ondernemerschap ambiëren.”

 

Alexander van Loon (ASR): ‘Gemiddelde bedrag ruim 35.000 euro.’

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Regels crowdfunding verder aangescherpt

Regels crowdfunding verder aangescherpt

De vertaling van het Engelse woord zegt het misschien al, crowdfunding duidt op het financieren van een project met relatief kleine investeringen van een groep....

Amersfoortse koppelt eindleeftijd uitkering aan aow

Amersfoortse koppelt eindleeftijd uitkering aan aow

De eindleeftijd van de collectieve inkomensverzekeringen van De Amersfoortse stijgt voortaan mee met de eventuele verdere verhoging van de AOW-leeftijd. Dit schrijft...

Centraal Beheer levert orv voor crowdfundingplatform

Centraal Beheer levert orv voor crowdfundingplatform

Centraal Beheer en Geldvoorelkaar.nl gaan financiële zekerheid en crowdfunding aan elkaar koppelen Centraal Beheer en Geldvoorelkaar.nl starten met een orv...

Knab en rabobank: samenwerking bij crowdfunding

Knab en rabobank: samenwerking bij crowdfunding

Knab en Rabobank gaan als eerste banken samenwerken op gebied van crowdfunding. De samenwerkingspartners: "Crowdfunding kan een oplossing zijn voor ondernemers...

AFM keurt prospectus crowdfunding project goed

AFM keurt prospectus crowdfunding project goed

De AFM heeft de prospectus van het crowdfunding project Zelfstroom goedgekeurd. Nog niet eerder werd een oblgatielening via een crowdfunding platform met AFM-vergunning...

AFM waarschuwt voor risico's crowdfunding

AFM waarschuwt voor risico's crowdfunding

De AFM evalueert de crowdfundingvoorschriften die per 1 april 2016 zijn geïntroduceerd. Naast enkele consumentenonderzoeken - in samenwerking met crowdfundingplatformen...

Zorgeloosch zoekt investeerders via crowdfunding

Zorgeloosch zoekt investeerders via crowdfunding

Adviesbedrijf Zorgeloosch van Sander de Loo gaat haar groeiplannen deels proberen te financieren via het crowdfundig platform Collin Crowdfund. Bij Zorgeloosch werken...

Risico op verlies bij crowdfunding even groot ingeschat als bij aandelen

Risico op verlies bij crowdfunding even groot ingeschat als bij aandelen

De AFM gaat met de crowdfunding-sector in gesprek over het begrip dat investeerders hebben van de risico’s van crowdfunding en het investeren van een verantwoord...

Hypotheek Visie groeit dankzij crowdfunding

Hypotheek Visie groeit dankzij crowdfunding

Door een franchiseovereenkomst aan te gaan met Hypotheek Visie en de mogelijkheid van een bedrijfsfinanciering via Collin Crowdfund kunnen Sabine Bomhof en Sonja...

Eerste lening via Knab Crowdfunding in twee uur volgeschreven

Eerste lening via Knab Crowdfunding in twee uur volgeschreven

De eerste lening die via Knab Crowdfunding tot stand komt, was in twee uur volgeschreven. 95 Knab-klanten investeerden samen 75.000 euro in Smoothie & Lunchbar...